Puterea absolută a CCR asupra României a corupt mințile a 7 judecători CCR care nu acceptă supremația deciziilor Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Deși CJUE a spus clar că deciziile sale au prioritate în raport cu hotărârile CCR, după câteva zile CCR se pune singură deasupra CJUE și riscă scoaterea României din UE! În cel mai bun caz, riscăm ca țara noastră să devină ireleventă la Bruxelles și să fie sancționată pentru încălcarea statului de drept. Mă alătur ICDE și altora care au cerut demisia imediată a celor 7 judecători ai CCR care au dat de pamânt cu decizia CJUE.
Între 18 mai și 8 iunie 2021 au fost câteva decizii care au scuturat justiția română, i-au clarificat fara echivoc puterile de catre Curtea de Justiție a Uniunii Europene și au afirmat clar supremația și prioritatea dreptului UE asupra Hotărârilor CCR, precum și puterile instanțelor Române care trebuie să aplice dispozițiile MCV, stabilite prin Decizia Comisiei Europene 2006/928, chiar dacă acestea vin în contradictie cu alte legi interne sau cu Hotărâri ale CCR.
Astfel: pe 18 mai, Curtea de Justiție a UE (Marea Cameră) a decis argumentat că SSIJ, Secția Specială de Investigare a Infracțiunilor din Justiție (Secția Specială) funcționează contrar legislației europene dacă există riscul șantajării magistraților și al știrbirii independenței acestora. Reamintesc că Sectia Specială a fost creată de Parlament în 2018, în guvernarea PSD-ALDE și UDMR și validată de CCR. Între altele, a anchetat-o pe Laura Codruta Kovesi, când încă se afla la conducerea DNA, sub acuzația că DNA este un grup de crimă organizată; pe 7 iunie judecătorul Costin Andrei Stancu de la Curtea de Apel Pitești a decis că SSIJ (Secția Specială) nu mai există ca urmare a Deciziei Curții de Justiție a UE. I s-au alaturat și alți judecători de la Curtea de Apel Pitești. Felicitări domnului judecator Stancu și colegilor judecători care l-au susținut!; pe 8 iunie Comisia Europeană a publicat raportul MVC, mecanism înființat prin Decizia Comisiei 2006/928, care atenționează România că trebuie să respecte Decizia Curții de Justiție a UE, care face parte din sistemul de drept european și să aplice cerințele Comisiei Europene din MCV, inclusiv pe cea de desființare a SSIJ dacă independența magistraților nu este asigurată în mod real.
Raportul MCV mai spune clar că Mecanismul va continua până când România va îndeplini obligațiile stabilite și asumate prin MCV. Imediat, tot pe 8 iunie, CCR a decis să nu respecte dreptul european. Practic, CCR a emis un comunicat în care a afirmat că judecătorii români nu pot aplica deciziile Curții de Justitiție a UE în detrimentul deciziilor CCR și consideră că obligațiile României față de legislația europeană sunt doar politice, adică implică doar Parlamentul și Guvernul, nu și instanțele de judecata care “nu sunt abilitate să colaboreze cu o instituție politică a Uniunii Europene”.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene este o instituție politică pentru CCR? Curtea de Justitie a UE este puterea judecatorească a Uniunii, formată din judecători, care judecă încălcarile Tratatului Uniunii Europene (TUE). În plus, instanțele de judecată fac parte dintre instituțiile care trebuie să se supună legislației europene și să o aplice (art.148 alin. 2 si 4). Chiar și această singură afirmație a CCR elimină orice urmă de profesionalism, bună credință și onoare a celor 7 judecători constituționali și îi trimite la coșul de gunoi al istoriei dreptului constituțional. Ni s-a tot spus că deciziile CCR nu pot fi comentate, criticate, ci doar aplicate. Dar noi nu mai de avem de mult o Curte Constituțională, ci o Curte majoritar neconstituțională, lipsită de independendență, numită și aservită politic. Sau poate cei 7 judecători care nu vor să respecte decizia CJUE chiar așa gîndesc, că sunt deasupra Curții de Justiție a Uniunii, enervați că aceasta a decis contrar deciziei lor anterioare, cum că SSIJ este constituțională.
“Suveranitatea națională aparține poporului român” (art. 2 din Constituție) și “Judecătorii CCR sunt independenți în exercitarea mandatului lor” (art. 145 din Constituție). Și cînd nu mai sunt independenți sau se opun dreptului UE ce facem noi, noi poporul ? Le cerem să plece și dacă se țin de scaune și pensii găsim o soluție neviolentă să îi facem să plece, pentru că nu mai servesc poporul, nici Constituția, nici țara. Paharul s-a umplut!
Pentru ca România să rămână în UE, judecătorii români au șansa istorică sa fie independenți față de judecătorii neindependenți de astăzi ai Curții majoritar neconstituțională a României și să aplice Decizia Curții Europene de Justiție și MCV. Dacă CSM o să îi sancționeze pentru nerespectarea unei decizii CCR contrară dreptului European, vor câștiga la instanțele europene. Știu că nu este ușor să îți iei puterile care ți se cuvin potrivit Deciziei CJUE, dar cu determinare se poate!