NATO și Benelux-ul militar balcanic care ocolește Turcia. România, Bulgaria și Grecia se pregătesc să pună în practică un culoar rapid prin care să poată fi transportate urgent arme și infrastructură militară în cazul în care conflictul din Ucraina s-ar extinde.
Miniștrii Apărării celor trei state, Nikos Dendias din Grecia, Angel Tîlvăr din România și Atanas Zaprianov din Bulgaria au semnat o scrisoare de intenție la Washington pentru „crearea unui coridor de mobilitate militară armonizată”.
Bulgaria și România nu au fost primite în Spațiul Schengen de liberă circulație, deci între ele și între Bulgaria și Grecia continuă să existe controale la frontieră, cozi lungi de camioane, și se pot ivi oricând complicații.
Experții NATO au gândit preventiv acest culoar militar
Experții NATO au gândit preventiv acest culoar militar care să traverseze regiunea pe verticală. Să nu cumva să apară vreun bulgar, grec sau român care, ca în comedia regizorului român Cristian Nemescu California Dreamin’ din 2007, să țină pe loc zile întregi un convoi NATO, invocând o chichiță birocratică.
Lăsarea Bulgariei și României în afara Schengen ridică deci probleme pentru planurile de apărare concepute de Alianță.
Bucureștiul, Sofia și Atena nu au luat încă în discuție dezvoltarea unui spațiu de liberă trecere între ele, dar un europarlamentar grec, Margaritis Schinas, spunea optimist că de anul viitor în Balcani va exista un Benelux: o zonă de liberă circulație cu 35 de milioane de cetățeni care vor putea să se deplaseze fără granițe între Dunăre, Marea Neagră și Marea Egee.
Până atunci e nevoie însă de un Benelux militar care să garanteze siguranța rutelor între patru porturi balcanice: Salonic, Alexandroupoli, Varna și Constanța.
Între cele patru, profesioniștii NATO caută să vadă care sunt punctele vulnerabile la blocaje, care ar fi cele mai bune rute ocolitoare, calculează care este timpul minim și maxim de transport pentru trupe și armament.
De pildă, de la Salonic la Constanța nu există autostradă completă, dar măcar e proiectată și în lucru, traversarea Dunării în această zonă se face doar pe vechiul pod Giurgiu-Ruse, dar nu există nici măcar sub formă de proiect între cele trei state o linie rapidă de transport pe calea ferată.
Continuarea în Deutsche Welle
Urmăriți PressHUB și pe Google News!