Nicolae Cuță vă recomandă: Ghiduri pentru alegătorul neîndoctrinat

Data:

spot_img

Pentru că anul 2024 va fi unul electoral cu o miză mai mare decât de obicei, recomand două cărți care, deși scrise la peste 60 de ani una de alta, abordează două fenomene conexe pe cât de periculoase pe atât de actuale: populismul și mișcările de masă pe care acesta se bazează pentru a ajunge la putere.

Astfel, în ultima (cronologic), profesorul Jan-Werner Muller explorează esența și caracteristicile populismului, oferind o definiție clară și argumentată a acestui fenomen toxic pentru democrație (folosind exemple contemporane precum Chavez, Putin, Trump, Orban, Erdogan).

„Adepții fanatici” explorează natura umană și motivele care stau la baza aderării indivizilor la ideologii sau mișcări care solicită angajamentul total și loialitatea neclintită, analizând ascensiunea la putere a fascismului și a comunismului în prima jumătate a secolului trecut.

Ambele cărți sunt adevărate ghiduri pentru alegătorul neîndoctrinat pentru a-i recunoaște și a-i combate sau a-i evita pe politicienii populiști și pe adepții lor.

Desigur, nu toată lumea preferă/suportă confruntarea (drept care recunoașterea și evitarea adepților populiști poate fi o strategie înțeleaptă pentru cei mai sensibili), dar cei care vor să intre în dialog cu populiștii pentru a-și susține opiniile trebuie să înțeleagă ce îi mână pe aceștia în luptă, deși motivele liderilor pot fi cu totul diferite de cele ale adepților.

Citește și: Lucia Bologa vă recomandă: Vulpea urbană, de Michael V

Și pentru că în campaniile electorale din 2024 o mare parte a bătăliilor electorale se vor purta online pe rețele sociale, unde populiștii și adepții lor vor fi foarte activi (de regulă sub identități false) completez lista de recomandări pentru noul an cu încă o carte de actualitate.

„Psihologia Fake News”, care examinează motivele și tehniciile din spatele producției și propagării știrilor false, oferind cititorilor o înțelegere mai profundă a fenomenului.

Abordarea psihologică a subiectului îi previne pe cititorii consumatori de mass media asupra modului în care expunerea la fake news le poate afecta percepțiile, emoțiile și comportamentele -evidențiind consecințele negative asupra societății.


Nicolae Cuță activează de 25 de ani în societatea civilă în calitate de trainer și consultant în dezvoltare comunitară și antreprenoriat social. Din 2011, este directorul Fundației pentru Dezvoltarea Economiei Sociale.

Este cititor pasionat și dezordonat, citește în paralel din 2-3 cărți, în funcție de momentul zilei și de starea de spirit.

Prin anii 90, a cochetat cu gazetăria, publicând sporadic prin „Revista 22”, „Dilema”, „Academia Cațavencu”, „Tribuna învățământului” ș.a.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related