Cum s-a ajuns la Ciolacu prim-ministru. Nivelul (in)culturii

Data:

spot_img

Cum s-a ajuns la Ciolacu prim-ministru. Românii sunt tot mai dezangajați din punct de vedere democratic, potrivit Barometrului de consum cultural. Între apetența culturală a românilor și felul cum își aleg liderii există o legătură demonstrabilă.

În studiul intitulat „Participare culturală și perspective democratice”, autorii scot în evidență folosind analize teoretice și sondaje de opinie că există o tendință tot mai accentuată a electoratului de a-și culege informațiile din afara marilor canale mediatice sau a surselor credibile, preferând știrile pe care le vântură cei din proximitatea lor.

Mai exact, peste 75% dintre respondenți fie au încredere puțină, fie nu au încredere deloc în știrile distribuite prin oricare dintre canalele de informare.

Majoritatea se încred în ceea ce află de la rude și prieteni sau ceea ce distribuie aceștia pe rețelele de socializare, ceea ce indică faptul că românii tind să-și selecteze liderii de opinie și chiar modelele din cercul imediat de cunoștințe sau de prieteni.

Posibil prin tranzitivitate să prefere politicieni care seamănă cei din jur.

O piedică majoră în funcționarea democratică a societății

Deci, trei din patru români pun la îndoială informațiile distribuite în spațiul public de jurnaliștii profesioniști și în general de canalele media, ceea ce arată nu doar o criză a mijloacelor media autohtone, o neîncredere bolnăvicioasă a electoratului, ci și o piedică majoră în funcționarea democratică a societății.

Această neîncredere se bazează în mare parte pe experiența anilor trecuți, a perioadei în care mogulii și-au pus televiziunile la dispoziția diferitelor tabere politice, au făcut ei înșiși politică, au câștigat bani și capital de încredere folosind manipularea.

Societatea românească a dezvoltat „o cultură a neîncrederii în cei din jur”: românii au cel mai mult încredere în membrii familiei (91%), în oamenii pe care îi cunosc personal (56%) și în cei din comunitatea de proximitate (38%) (cartierul, satul sau comuna).

În schimb, cel mai mic nivel de încredere se manifestă față de cei pe care îi întâlnesc pentru prima dată (7%). Această neîncredere este vizibilă în participarea mică în diferite organizații, în interacțiunile sociale care rămân în cea mai mare parte la nivelul unui cerc restrâns de prieteni și rude, în inapetența politică și dezinteresul față de manifestații în spațiul public.

La Generația Internetului această neîncredere pare să fie și mai mare

La Generația Internetului (IGen – Internet Generation), a tinerilor născuți după 1995, această neîncredere pare să fie și mai mare: 63% au încredere în familia lor, dar nu au încredere mai de loc în comunitatea în care trăiesc, au puțină încredere în știri, indiferent că sunt transmise la radio, la TV sau în mediul online, au, în schimb, multă încredere în știrile prezente pe rețelele de socializare.

Citește și: Cele mai răspândite minciuni despre migranții veniți în Europa

Nivelul de implicare civică este redus și sunt mai intoleranți în raport cu persoanele cu identitate L.G.B.T.Q.I.A.+, comparativ cu alte categorii sociale. Față de mulți dintre părinții lor, ei nu consideră conservarea identității naționale ca fiind esențială.

Cei mai mulți dintre acești tineri nu au semnat și nici nu intenționează să semneze vreodată vreo petiție cu conținut social sau politic și nu sunt interesați să participe la manifestații de stradă.

Consideră că protejarea mediului este un aspect esențial, dar sunt în mică măsură de acord ca țara să se alinieze măsurilor UE. Activitatea culturală preferată este vizionarea de filme sau de programe tv online.

Față de perioada dinaintea pandemiei se observă o modificare a practicilor de lectură a cărţilor, o scădere cu 5 la sută a celor care declară că citesc săptămânal cărți (de la 61% în 2019 la 56% în 2022; o creștere a utilizării Internetului cu 15% (de la 70% cel puţin o dată pe an în anul 2019 la 85% în anul 2022); mai mult decât dublarea celor care folosesc Internetul să-și cumpere cărți, bilete la teatru, dar și pentru cei care-l folosesc să citească reviste, cărți, manuale.

Aproape trei sferturi dintre români nu avut nicio activitate culturală obișnuită: nu au fost la teatru, nu au mers la cinematograf, nu au văzut nicio expoziție sau muzeu, nu au împrumutat cărți de la bibliotecă. 59% spun însă că au vizitat în ultimul an o biserică, o mănăstire, un monument sau grădină publică.

Un Raport publicat recent de UE demonstrează cât de strânsă e legătura dintre viața culturală și indicatorii de implicare civică, între coeziunea socială și democrație.

Citește și: Soacra primarului Cherecheș era dispusă să plătească cât spunea judecătoarea pentru achitarea ginerelui

Toate aceste ingrediente explică într-un fel participarea scăzută la vot

În România, se observă o scădere a participării culturale față de perioada dinaintea pandemiei. Oamenii s-au orientat mai mult spre divertisment, interacțiuni pe Internet, inclusiv consum cultural pe platforme virtuale. Chiar și așa însă, per total, românii citesc puțin, nu urmăresc știrile, pentru că nu au încredere în ele, au o viață socială redusă, tendință spre izolare și neîncredere.

Toate aceste ingrediente explică într-un fel participarea scăzută la vot, apatia politică și scăderea nivelului intelectual al elitelor politice. Comparând personaje compromise ale politicii autohtone, se poate face o oarecare ierarhie chiar în PSD: în fond, între Adrian Năstase (prim-ministru între 2000-2004) și Marcel Ciolacu, actualul șef de guvern, e o distanță culturală destul de mare. La liberali, distanța e și mai mare, între oricare dintre președinții anteriori ai PNL și Nicolae Ciucă.

(Preluare Deutsche Welle Romania)


Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Sursa imagine: Pixabay.com)

spot_imgspot_img
Sabina Fati
Sabina Fati
Jurnalist la Deutsche Welle, Sabina Fati este cunoscută pentru analizele şi editorialele ei pe teme politice, diplomatice şi din sfera relaţiilor internaţionale. A urmat cursuri de ştiinţe politice la Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative din Bucureşti. În 2004 a obţinut titlul de doctor în istorie cu o teză despre Transilvania la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iaşi, sub îndrumarea profesorului Alexandru Zub. Din 2008 până în 2015 a fost visiting professor la Universitatea Bucureşti, Departamentul de Ştiinţe ale Comunicării.
2 COMENTARII
  1. ciuca si marcel maduro, doua boabe in aceiasi pastaie, dar este f. normal asa ceva, avand in vedere gradul de „cultura” al sefului tarii, care bantuie prin biserici, ma mir ca nu s-a dus sa pupe „sfintele moaste”, insa nu este exclus- ca scarbavnicii din jurul sau- sa-i fi adus , la pachet, o falanga…Cea mijlocie…

  2. „… cum isi aleg liderii…”___–___ asa cred ei , ca ei isi aleg liderii, in papt sunt manipulati, daca cei cativa din varf vor sa iasa ciuca , asa va fi…///Economia Romaniei va creste anul viitor(…)cronica .ro.___–____Aha! Anul viitor, numai ca acum arata ca mai jos, iar „anul viitor”, este doar propaganda electorala… : Datoria externă a României a ajuns la 161,26 miliarde euro. Suma enormă raportată drept creștere de BNR de la începutul anului(…)///2- Emil Boc: Romania nu mai poate merge inainte cu 3 MII de primarii.”/// Ciuca: daca partidul mi-o cere, candidez la prezidentiale.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Rolul Facebook în manipulări electorale cu amintiri nostalgice comuniste

După anularea alegerilor prezidențiale de către Curtea Constituțională, Facebook...

Facebook’s Role in Electoral Manipulation Using Nostalgic Communist Memories

After the annulment of the presidential elections by the...