Guvernul a adoptat joi o Ordonanță de urgență care prevede măsuri dure privind soluționarea plângerilor legate de campania electorală pe marile rețele online la alegerile prezidențiale din 4 mai 2025.
Potrivit actului normativ, toate plângerile vor fi soluționate de Biroul Electoral Central, iar deciziile acestuia se vor comunica de îndată Autorității Electorale Permanente (AEP). Autoritatea va transmite notificările marilor platforme online (TikTok, Facebook, Google etc.), care vor avea un termen de 5 ore pentru a elimina conținutul ilegal, în caz contrar riscând amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri.
Ce prevede Ordonanța de urgență privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României
„Ordonanța de Urgență stabilește, de asemenea, măsuri privind derularea campaniei electorale și o monitorizare mai riguroasă a publicității politice și de realizare a acesteia în condiții de transparență.
Aceste măsuri sunt în concordanță cu Regulamentul (UE) 2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, au fost stabilite și se vor aplica în dialog cu marile platforme online.
Pe durata campaniei electorale a alegerilor pentru Președintele României din anul 2025, actorii politici asigură publicarea, împreună cu fiecare material publicitar politic, a următoarelor informații:
– o indicație că este vorba de un material publicitar politic;
– identitatea sponsorului materialului publicitar politic, respectiv numele, adresa de e-mail și, dacă este publică, adresa poștală, iar în cazul în care sponsorul nu este o persoană fizică, adresa la care acesta își are sediul;
– după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare;
– o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau a unei promovării electorale plătite.
Aceste dispoziții se aplică și pentru orice promovare, distribuire, postare sau editare a unor materiale publicitate politice pe platforme online, platforme online foarte mari, motoare de căutare online sau alte rețele de socializare. Detalierea modului de promovare, distribuire, postare sau editarea materialelor publicitare politice se stabilesc prin hotărâre a Autorității Electorale Permanente și se vor regăsi în Ghidul finanțării campaniei electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.
În sensul prezentei ordonanțe de urgență, la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, este considerat material publicitar politic orice material scris, online, audio sau video, utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat independent sau pentru un candidat al unui partid politic clar identificat.
Încălcarea dispozițiilor constituie contravenție, dacă fapta nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât să fie considerată, potrivit legii penale, infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 50.000 lei.
Biroul Electoral Central, birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate constituite la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 au calitatea de autorități relevante. Birourile electorale județene, birourile electorale ale sectoarelor municipiului București și biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate vor redirecționa de îndată Biroului Electoral Central, prin intermediul poștei electronice, plângerile adresate acestora cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari ( în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900).
Deciziile Biroului Electoral Central prin care sunt admise plângerile și deciziile birourilor electorale județene, birourilor electorale ale sectoarelor municipiului București și ale biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate prin care sunt admise plângerile privind campania electorală online reprezintă ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal în sensul Regulamentului privind serviciile digitale.
Deciziile BEC se comunică de îndată Autorității Electorale Permanente, în vederea transmiterii către platformele online foarte mari (în sensul prevăzut de art. 3 pct. 8 din Regulamentul (UE) 2024/900), sub sancțiunea plății unei amenzi cuprinse între 1% și 5% din cifra de afaceri a platformei online, dacă în termen de 5 ore de la notificarea Autorității Electorale Permanente, platforma online nu elimină materialul publicitar în cauză.
Deciziile Biroului Electoral Central pot fi contestate la Curtea de Apel București, în termen de 48 de ore de la afișarea acestora pe pagina de internet a Biroului Electoral Central”.
Citește și: Guvernul a stabilit data alegerilor prezidențiale în 4 mai 2025
„O amenințare la adresa libertății de exprimare”
Modificarea legii electorale trebuie făcută transparent și fără a afecta drepturile fundamentale ale cetățenilor, susțin 11 organizații neguvernamentale, printre care ActiveWatch, Exert Forum și Centrul pentru Jurnalism Independent.
Organizațiile susțin că elaborarea și discutarea netransparentă și fără consultarea actorilor cheie a unor reguli fundamentale legate de organizarea alegerilor din luna mai este de neacceptat. Proiectul nu a fost pus în dezbatere publică și nici nu a ajuns pe masa Consiliului Economic și Social. Reamintim că, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, etapa consultării publice este obligatorie și premergătoare traseului instituțional.
ONG-urile reclamă că anumite prevederi din Ordonanța de urgență adoptată joi de Guvern sunt neclare.
„În forma apărută în mass-media, pare a reglementa inclusiv o postare personală pe o rețea socială, făcută de o persoană privată, sau o poza personală cu candidatul favorit. Nu este clar din formularea acestui articol că reglementările s-ar referi exclusiv la materiale publicate de către un actor politic sau în numele acestuia, așa cum prevede Regulamentul european privind publicitatea politică”, avertizează organizațiile.
Comunicatul integral al celor 11 ONG-uri
„Modificarea legii electorale trebuie făcută transparent și fără a afecta drepturile fundamentale ale cetățenilor
O ordonanță de urgență care reglementează o serie de chestiuni procedurale importante, și nu numai, legate de reluarea alegerilor prezidențiale din 2025, a fost adoptată în ședința de Guvern de astăzi, 16 ianuarie 2025. Una dintre reglementările esențiale din proiectul de ordonanță de urgență, care a apărut, pe surse, în mass-media, în cursul dimineții, este cea legată de marcarea materialelor politice într-un mod care poate afecta dreptul fundamental la libertatea exprimare.
Elaborarea și discutarea netransparentă și fără consultarea actorilor cheie a unor reguli fundamentale legate de organizarea alegerilor din luna mai este de neacceptat. Proiectul nu a fost pus în dezbatere publică și nici nu a ajuns pe masa Consiliului Economic și Social. Reamintim că, în conformitate cu cadrul legal în vigoare, etapa consultării publice este obligatorie și premergătoare traseului instituțional.
Până la acest moment, nici autoritățile publice responsabile cu organizarea alegerilor (MAI și AEP), nici structurile de securitate care au semnalat nereguli, nu au publicat un raport privind cauzele și implicațiile respectivelor nereguli. Președintele Autorității Electorale, dl. Greblă, a declarat chiar că ar fi organizat alegerile impecabil, ignorând o singură problemă fundamentală – faptul că au fost anulate, inclusiv din motive care țin de eșecul controlului finanțării electorale. În absența unei astfel de analize, este foarte dificil să evaluăm dacă măsurile propuse de Guvern răspund problemelor identificate.
Având în vedere că încrederea publică în procesul electoral a scăzut îngrijorător de mult și contextul social este încă inflamat după anularea alegerilor prezidențiale precedente, organizațiile semnatare subliniază importanța discutării publice a tuturor aspectelor critice legate de reglementarea noilor alegeri. Autoritățile publice trebuie să identifice și să își asume erorile făcute în primul tur și să propună un cadru legal clar și previzibil care sa permită o dezbatere electorală reală și echitabilă în mediul online, oferind condiții egale tuturor candidaților – și nu o limitare suplimentară și excesivă a comunicării politice. Aceasta nu este o sarcină ușoară mai ales în contextul mediului digital – de aceea este importantă transparența și explicarea principiilor și a procesului propus.
În special:
Considerăm inacceptabil ca Guvernul să adopte un astfel de act normativ fără o dezbatere publică reală și fără o analiză care să plece de la acele aspecte care au afectat primul tur de scrutin anulat.
La o prima lectură rapidă pe textul scurs de presă, sunt multe aspecte din proiectul propus care pot afecta drepturi fundamentale cum ar fi libertatea de exprimare, sau care intra în conflict direct cu acte normative deja existente – Regulamentul DSA sau Legea nr. 334 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale.
De exemplu, Art.15, în forma apărută în mass-media, pare a reglementa inclusiv o postare personală pe o rețea socială, făcută de o persoană privată, sau o poza personală cu candidatul favorit. Nu este clar din formularea acestui articol că reglementările s-ar referi exclusiv la materiale publicate de către un actor politic sau în numele acestuia, așa cum prevede Regulamentul european privind publicitatea politică. Legislația privind campania online este deja complexă și restrictivă pe alocuri. Este crucial ca reglementarea comunicării în timpul campaniei electorale să nu aducă atingere libertății de exprimare a cetățenilor obișnuiți care se exprima pe rețelele sociale. O definiție atât de largă a publicității politice în art. 15 reprezintă o amenințare la adresa libertății de exprimare deoarece impune norme restrictive privind conținutul care nu ar trebui să intre în sfera publicității politice. De aceea, acest articol trebuie modificat. În plus, OUG introduce reglementări privind publicitatea politică care intră în contradicție cu legislația privind finanțarea campaniei electorale și cu cea privind organizarea alegerilor, ceea ce creează și mai multă confuzie.
De asemenea art. 16 (7) din text, care prevede amenzi substanțiale pentru marile platforme, pare a ignora că reglementarea acestora se face – conform Regulamentului UE DSA, citat chiar în text – direct de către Comisia Europeană, iar instituțiile românești nu pot da amenzi unor entități juridice care nu sunt înregistrate în România.
În același timp, alte aspecte fundamentale legate de transparența finanțării politice și electorale rămân nerezolvate: tipurile de materiale permise în timpul campaniei, bugetele masive din subvenții, transparența și verificarea reală a cheltuielilor din campanie, publicarea unor rapoarte de finanțare intermediare, etc.
Ne exprimăm regretul că Guvernul alege să aplice aceleași metode opace de guvernare, într-un astfel de context politic și social, în care încrederea cetățenilor în partidele tradiționale și în instituțiile statului s-a prăbușit, iar aceasta nu poate fi reconstruită decât cu deschidere din partea acestora. Fără o dezbatere publică reală autoritățile adoptă în pripă un act normativ care riscă să restricționeze opiniile politice și dezbaterile legitime care trebuie să existe în societate.
Semnatari:
Expert Forum
ApTI – Asociația pentru Tehnologie și Internet
ActiveWatch
Centrul pentru Inovare Publică
Centrul pentru Studiul Democrației
Miliția Spirituală
Asociația Respiro Human Rights Research Centre
Centrul pentru Resurse Civice
Maria Krause, expert electoral independent
CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
Centrul pentru Jurnalism Independent”
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Pixabay.com)
(FOTO: AGERPRES FOTO)