Noi reguli pentru campaniile electorale. Parlamentul European a ajuns la un acord provizoriu cu privire la noi reguli pentru a face campaniile electorale și referendumurile mai transparente și mai rezistente la interferențe.
Noile norme vor reglementa publicitatea politică, în special anunțurile online, oferind, în același timp, un cadru pentru ca actorii politici să facă publicitate mai ușor în întreaga UE.
Comentând după încheierea acordului între Parlament și negociatorii președinției spaniole, europarlamentarul Sandro Gozi (Renew, FR) a declarat:
„Acesta este un pas major în protejarea alegerilor noastre și obținerea suveranității digitale în UE.
Cetățenii vor putea identifica cu ușurință publicitatea politică online și cine se află în spatele acesteia. Noile norme vor îngreuna răspândirea dezinformării și intervenția actorilor străini în procesele noastre libere și democratice.
De asemenea, am asigurat un mediu favorabil campaniilor transnaționale în timp util pentru următoarele alegeri pentru Parlamentul European”.
O mai mare transparență și responsabilitate
Publicitatea politică va trebui să fie etichetată în mod clar.
În temeiul noilor norme, cetățenilor, autorităților și jurnaliștilor le va fi mai ușor să obțină informații cu privire la persoanele care finanțează un anunț, locul lor de stabilire, suma plătită și originea finanțării, printre alte detalii.
La insistențele Parlamentului, la 24 de luni de la intrarea în vigoare a normelor, Comisia va crea un registru accesibil publicului, care va conține toate reclamele politice online și informațiile conexe, pentru o perioadă de până la șapte ani.
Combaterea ingerințelor străine
Pentru a limita sponsorii din afara UE să intervină în procesele democratice europene, deputații europeni au reușit să includă o interdicție pentru entitățile din țări terțe de a sponsoriza publicitate politică în UE în perioada de trei luni dinaintea alegerilor sau referendumului.
Reglementarea strategiilor de direcționare
Conform acordului, numai datele cu caracter personal furnizate în mod explicit în scopul publicității politice online și colectate de la subiect pot fi utilizate de furnizori pentru a viza utilizatorii.
Publicitatea politică bazată pe crearea de profiluri care utilizează categorii speciale de date cu caracter personal (de exemplu, etnie, religie, orientare sexuală) ar fi, de asemenea, interzisă.
Parlamentul a introdus alte dispoziții pentru a reglementa în continuare direcționarea, cum ar fi interzicerea utilizării datelor minorilor.
Comunicările interne, cum ar fi buletinele informative ale partidelor politice, fundațiilor sau altor organisme non-profit către membrii lor, nu sunt considerate publicitate politică și nu vor fi supuse unor reguli suplimentare de confidențialitate.
Protejarea libertății de exprimare
Normele convenite se referă numai la publicitatea politică remunerată. Opiniile personale, opiniile politice, cum ar fi orice conținut jurnalistic nesponsorizat, sau comunicările privind organizarea alegerilor (de exemplu, anunțarea candidaților sau promovarea participării) de către surse oficiale naționale sau ale UE nu sunt afectate.
Sancțiuni pentru încălcări
Textul convenit introduce posibilitatea de a impune penalități cu titlu cominatoriu pentru încălcări repetate. În conformitate cu Actul legislativ privind serviciile digitale, sancțiunile pot ajunge până la 6% din venitul anual sau cifra de afaceri a unui furnizor de publicitate.
Citește și: În căutarea Hertei Müller, documentarul unei absențe
Etapele următoare
Consiliul și Parlamentul trebuie încă să adopte în mod oficial acordul înainte de intrarea în vigoare a normelor.
Normele se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare, în timp ce măsurile privind furnizarea nediscriminatorie a publicității politice transfrontaliere (inclusiv pentru partidele și grupurile politice europene) se vor aplica deja pentru alegerile pentru Parlamentul European din 2024.
Fond
Întrucât publicitatea politică s-a mutat în mare parte online, normele naționale existente pentru reglementarea publicității politice și prevenirea abuzurilor s-au dovedit a nu mai fi adecvate scopului.
În plus, mai multe state membre au legiferat sau intenționează să legifereze în acest domeniu, sporind fragmentarea regimurilor în întreaga UE, cu efecte negative pentru alegători și agențiile de publicitate.
FOTO: captură video Biroul Parlamentului European în România
Sursă: Parlamentul European
Urmăriți PressHUB și pe Google News!