luni, 29 noiembrie 2021
AcasăNewsletterNoua frontieră: dezinformarea vizuală

Noua frontieră: dezinformarea vizuală

Tehologia permite ca formele de dezinformare să devină tot mai complexe. Știrile false pot include nu doar text manipulator, dar și clipuri video, imagini falsificate sau tehnologii deepfake menite să înșele cititorii. Să vedem cât de departe se poate merge cu manipularea imaginilor

Era anul 2009, în plină campanie electorală pentru alegerile prezidențiale. O ”bombă de presă” explodează: șeful statului, Traian Băsescu, care încerca să obțină al doilea mandat, este acuzat că în timpul unui miting electoral, desfășurat cu cinci ani mai înainte, a lovit un copil. Sunt prezentate și imagini, care ar fi susținut acest lucru.

Imediat după difuzarea filmului, au apărut și voci care au contestat veridicitatea acestuia, sustinând că este vorba doar de un trucaj. Motivele invocate: mișcarea nefirească a mâinii, cotul aflat într-o postură improprie, felul în care băiatul dă capul pe spate etc. Oricum, pentru cine dorește să revadă acele momente și o demontare a cazului, recomandăm videoul de mai jos.

Putem spune că acesta a fost primul caz important de manipulare prin intermediul  imaginilor video de la noi. Între timp, lucrurile au evoluat foarte mult – o dată cu tehnologia – până la niveluri greu de imaginat acum câțiva ani.

Traian Basescu loveste un copil cu pumnul - TRUCAJ explicat de Ioan T.Morar.flv


Evoluție rapidă a modului de a dezinforma

Astăzi, dezinformarea nu se mai face doar cu ajutorul textului, ci și cu ajutorul imaginilor și al videoclipurilor. Atunci când găsești o informație falsă, nu mai e de ajuns doar să cauți o poză sau un videoclip care să o confirme. Acum și pozele și videoclipurile pot fi falsificate foarte ușor.

Acest lucru se combină cu faptul că oamenii preferă informațiile care sunt transmise în videoclipuri sau fotografii în defavoarea celor scrise. Un studiu publicat în 2018 a studiat modul în care americanii consumă informația și, rezultatele au fost că 47% dintre ei preferă să se uite la știri în loc să le citească.

Există două moduri principale de a face acest lucru.

Întâi de toate, cei care vor să te dezinformeze folosesc poze sau videoclipuri pe care le scot din context ca să te convingă de un anumit lucru. De exemplu, în timpul protestelor Black Lives Matter din SUA s-a viralizat un videoclip în care polițiștii arestează un bărbat de culoare. El insistă că îl confundă cu altcineva, dar polițiștii îl încătușează. Atunci, bărbatul le spune să îi verifice portofelul. În videoclip se vede cum polițiștii se uită la un document din portofelul lui, după care îl eliberează.

Videoclipul a fost pus în contextul următor: evenimentul s-a petrecut în timpul protestelor împotriva rasismului din SUA și bărbatul respectiv era un agent FBI, polițiștii speriindu-se atunci când i-au văzut legitimația. În realitate, fact-checkerii publicației Snopes au dovedit că situația stă cu totul diferit. Videoclipul este din 2019, nu din timpul protestelor Black Lives Matter, iar bărbatul respectiv nu este un agent FBI.

Dacă te gândești că asta e o situație care se poate întâmpla doar în alte țări, te înșeli. În timpul stării de urgență din România, Grupul de Comunicare Strategică, entitatea creată pentru a gestiona situația provocată de pandemia de COVID-19, a atras atenția asupra unui articol care răspândea o informație falsă.

Articolul fusese publicat de un site cu un domeniu web înregistrat în Rusia și avea titlul „UN TIR PLIN CU CADAVRE A FOST DEPISTAT AZI DIMINEAȚĂ ÎN CAPITALĂ! 250 DE PERSOANE SE PRESUPUNE CĂ TOȚI SUNT MORȚI DE СОVID”. Alături de acesta, era o poză cu un camion care avea în spate mai mulți saci negri cu cadavre. Totuși, la o verificare sumară s-a putut constata că acest camion nu a fost fotografiat în București în timpul pandemiei, ci în Mexic în anul 2018.

Exemplu de dezinformare vizuală

Al doilea mod de a dezinforma vizual este prin manipularea fotografiilor și a imaginilor. Acest lucru se practică de ani de zile.

Majoritatea filmelor celebre au manipulat – benign, să zicem – imagini pentru a crea monștri, vapoare, peisaje sau clădiri. Pentru a face acest lucru, cei din industria filmului, de exemplu, se foloseau de tehnologii precum ecranul verde (Green Screen) pentru a plasa acțiunea în lumi fantastice sau de imagini generate de calculator (CGI) pentru a crea caractere fantastice, crime sau vapoare.

SINOPSIS
Sinopsis – este un portal de informație și analiză editat de Asociația de Investigații Media în Balcani – BIRN România, în urma proiectului ”Reporting Security in the Black Sea Area”, susținut financiar de către Black Sea Trust for Regional Cooperation.
ARTICOLE SIMILARE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

DIN ACEEAȘI CATEGORIE

- Publicitate -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE