Nu va fi interzis să circuli cu mașina mai mult de 6.500 de km pe an, din 2050, așa cum susține o știre care a început să circule în presa și pe rețelele de socializare românești.
În realitate, este vorba doar de un scenariu luat în calcul de Ministerul Mediului, pentru ca România să atingă neutralitatea climatică. „Neutralitate climatică” înseamnă să nu poluăm mai mult decât poate natura să absoarbă, să „curețe” atmosfera.
Citește și: Profesor la 70 de ani – o formă de injustiție socială
Nu va fi interzis să circuli cu mașina. Variantele a trei scenarii de lucru
„Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră – România neutră în 2050” analizează trei scenarii prin care se va reduce poluarea din transporturi.
„România își propune să devină neutră din punct de vedere climatic în 2050, ajungând la o reducere a emisiilor nete cu 99% în 2050, comparativ cu nivelul din 1990. (…) România a început deja procesul de decarbonizare prin reducerea emisiilor cu 62% în 2019 față de nivelul din 1990”, se arată în această strategie.
Astfel, pentru a se ajunge la „România netru”, scenariul prevede ca românii să nu mai circule singuri în autoturisme, iar numărul anual mediu de kilometri să fie de 6.500 km pentru autoturisme, 64.500 km pentru autovehicule transport pasageri și 8.900 km pentru autovehicule transport marfă.
Așadar, strategia vorbește despre un număr mediu de kilometri, la nivelul României, nu maxim.
În paralel, documentul arată că în scenariul cel mai radical, până în 2050, ar trebui să iasă din circulație toate autoturismele diesel, GPL și nici măcar hibryd.
Ar mai fi înmatriculate doar 2% autoturisme cu benzină, 13% hibrid plug-in, 65% electrice și 20% cu hidrogen.
Motoarele diesel, benzină, GPL și hibrid ar trebui de asemenea să iasă din uz atât pentru autovehiculele de transport de marfă și de pasageri.
Ce spune Ministerul Mediului: Nu va fi interzis să circuli cu mașina
Strategia pe termen lung a României pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră – România neutră în 2050 este elaborată pe baza unor analize cantitative și calitative ale economiei românești, atât la nivel macroeconomic cât și la nivelul diferitelor sectoare economice, arată Ministerul Mediului, la ca răspuns la o solicitare PRESShub.
„Subsectorul transportului rutier beneficiază de asemenea de o bază analitică, cifrele la care se face referire fiind de fapt cifrele care stau la baza unor scenarii de calcul.
De exemplu, distanța medie de 6.500 km parcursă de un autovehicul este una luată în considerare în calcule, inclusiv pentru scenariul în care ne aflăm acum și nu neapărat în viitor.
Transportul urban este în primul rând o sursă majoră de poluare a orașelor mari și aglomerate, și deci de afectare a sănătății populației.
Pentru zona de depoluare a acestor localități sunt prevăzute măsuri în alte documente de planificare, cum este Planul Național de Control al Poluării Atmosferice (PNCPA), care stabilește prioritățile de politici privind calitatea aerului”, a menționat Ministerul Mediului.
Strategia nu stabilește „rații”, ci doar obiective care pot fi îndeplinite prin diverse modalități, care țin cont de reducerea utilizării combustibilului fosil și înlocuirea acestuia cu tehnologii care reduc atât emisiile de gaze cu efect de seră, dar și poluarea atmosferică, prin urmare ajută la îmbunătățirea stării de sănătate și de confort a populației, în același timp cu contribuția la încetinirea creșterii temperaturii globale, a explicat instituția guvernamentală.
Ideea de a partaja un autovehicul cu un alt pasager nu este o obligație, ci doar o metodă de a eficientiza diferite rute de transport, și reprezintă o metodă care se practică eficient în prezent, inclusiv în România.
„Reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră de 78% față de anul 1990, care este menționată în Strategie, nu este un obiectiv care să pună neapărat probleme României. Având în vedere că la nivelul anului 2021 România se află la un nivel de reducere a emisiilor totale, fără aportul sectorului forestier, de 63% față de 1990, țara noastră este destul de avansată față de anul 1990. Dar trebuie să se țină seama de faptul că acest an este caracterizat de o economie națională intens energofagă”, a menționat Ministerul Mediului, pentru PRESShub.
România deja a redus în 2021 emisiile cu 77% față de anul 1990, dacă socotim și aportul de reținere a carbonului de către păduri.
Așadar, nu va fi interzis să circuli cu mașina mai mult de 6.500 de km pe an. Acesta este doar un scenariu. Și oricum, se referă la numărul mediu de kilometri, nu maxim.
„Însă, problema se pune din punct de vedere al dezvoltării economice viitoare pe baze ecologice, care să nu aducă creșteri de emisii, dar să faciliteze creșterea economică și bunăstarea, mai ales a mobilității bunurilor și a persoanelor.
România trebuie să folosească oportunitățile de dezvoltare actuale, iar strategia dă un semnal potrivit în acest sens investitorilor.
Economiile performante ale lumii nu stagnează în tehnologii învechite, iar România trebuie să facă parte din acest club, inclusiv cu sectorul transporturilor, în paarticular cu cel al transportului rutier, ținând cont în același timp de îndeplinirea obiectivelor climatice, inclusiv de sănătatea oamenilor și a ecosistemelor, fie că aceasta este amenințată de poluarea atmosferică, sau de manifestările schimbărilor climatice”, mai arată Ministerul Mediului.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!