O altă perspectivă despre testele PISA: unii profesori consultați de PRESShub consideră că rezultatele slabe ale elevilor români sunt cauzate de faptul că școala românească nu este organizată pentru acest tip de evaluare. Prin urmare, rezultatele ar putea să nu fie relevante. Alte cadre didactice contactate au refuzat să comenteze.
„Eu nu acord prea mare interes acestor tipuri de teste”
Testele PISA nu corespund cu sistemul educațional din România, motiv pentru care rezultatele nu sunt foarte importante, crede Ruxandra Achim, profesoară de limba română la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din București.
„Eu nu acord prea mare interes acestor tipuri de teste pentru că ele reflectă un sistem de educație diferit de al nostru, evaluarea nu are cum să fie una care să reflecte realitatea.
Nu aș exagera rezultatele testelor PISA pentru că noi avem alte modele.
Mă refer la faptul că, cel puțin pe partea aceasta de scris și citit, nu vorbim de literatură, să ne înțelegem, este vorba despre texte non-literare cu răspunsuri cu alegere multiplă pe baza unor informații.
Pe mine nu mă îngrijorează rezultatele pentru că nu reflectă scopurile sistemului educațional românesc”.
Eugenia Trica, director la Colegiul Tehnic „Petru Maior” din București, este de aceeași părere. Profesoara crede că programele noastre nu corespund cu cerințele evaluărilor PISA.
Despre testele PISA: participăm să ne aliniem cu UE
Eugenia Trica nu vede motivul pentru care România continuă să participe la aceste testări, având în vedere că programa nu se schimbă.
„Noi profesorii chiar nu înțelegem de ce continuăm să participăm la aceste evaluări. Până la clasa a șasea, s-au mai schimbat programele școlare, dar pentru clasele mai mari și în special la liceu nu s-au schimbat.
Noi nu predăm astfel încât copiii să știe să facă aceste teste.
Aceste teste nu prea sunt relevante, dar eu cred că vrem să ne aliniem la Uniunea Europeană cu orice preț, dar tocmai de aceea și suntem pe penultimul loc”.
Ruxandra Achim crede că punctajele mici obținute de noi la testările PISA sunt rezultatul indiferenței cu care elevii tratează subiectele.
„Eu iau în calcul și ipoteza că elevul român nu ia în serios toate aceste testări. Cred că elevii români s-ar putea să nu le ia în serios, pentru că sunt de un nivel de comunicare de clasa a patra.
Pe de altă parte, Eugenia Trica arată că dacă elevii români se descurcă la întrebările de cultură generală, cele de logică și de matematică le depășesc cunoștințele.
„Copiii noștri nu învață așa ceva și de aceea nici nu se descurcă. Din ce am văzut când am fost coordonator de centru în 2018, la întrebările de cultură generală sau de română, copiii se descurcau, dar la cele de logică și de matematică nu, dar erau și foarte grele”.
Paradoxul rezultatelor românilor
Deși România nu are cele mai bune rezultate pentru testele PISA, Ruxandra Achim atrage atenția asupra paradoxului olimpicilor internaționali.
„Aici este un paradox totuși. Avem elevi olimpici internațional care se întorc încununați de lauri și apoi avem sistemul acesta de evaluare universală despre care nu a zis nimeni că este perfect, nu a zis nimeni că este sistemul de evaluare ideal.
Dacă cei din țările care ies pe primele locuri în această statistică se pregătesc pe zona aceasta ale textelor funcționale și asta fac, atunci înseamnă că această metodă de evaluare pe care o aduce PISA este varianta potrivită pentru ei, dar pentru noi nu”.
Profesoara de română afirmă că programa actuală nu trebuie schimbată doar ca să obținem rezultate mai bune la acest tip de evaluare pe care nu-l vede drept etalon.
„Mi se pare că PISA nu evaluează nimic legat de gândirea critică, de capacitatea de exprimare. Este un alt sistem de evaluare, nu este neapărat mai bun. Nu este inventat de o instanță absolută. Sincer, pentru mine este egal cu zero. Nu cred că sistemul educațional românesc trebuie să-și creeze ca obiectiv major clasarea în top 10 în testările PISA.”
Despre testele PISA: avem nevoie de culegeri
O soluție pentru a obține rezultate mai bune este crearea unor culegeri cu exemple de subiecte de teste PISA care să-i ajute pe elevi să se pregătească în prealabil.
„Trebuie neapărat, din punctul meu de vedere, să exite culegeri cu astfel de teste. Este util să știm și noi la ce să ne așteptăm. Ori de câte ori te duci la un examen trebuie să știi pentru ce te prgătești. La noi, zona de logictică trebuie pusă la punct, înainte să ne uităm la rezultatele evaluărilor”, a concluzionat Ruxandra Achim.
PRESShub a contactat și alți 5 profesori din țară, dar aceștia nu au dorit să discute despre testele PISA. Aceștia au spus fie că nu au o părere, fie că nu li se pare un subiect relevant.
România nu a înregistrat progrese notabile în ultimii cinci ani când vine vorba de evaluările PISA. Țara noastră s-a clasat pe penultimul loc în rândul țărilor din Uniunea Europeană, după noi fiind doar Bulgaria. Dacă ne raportăm la toate statele care au participat la această testare, România se poziționează pe locul 45 din totalul de 81 de țări.
La testarea anterioară, România a înregistrat 428 de punte la citire, dar și la științe, iar la matematică, 430. Rezultatele la evaluarea actuală au fost de 428 de puncte pentru toate cele trei materii, plasând țara noastră la 50 de puncte sub medie.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
FOTO: Inquam Photos / George Călin
Unii profesori? Unii? Vă garantez că dacă faceți un sondaj veți descoperi că 99% din profesori nu sunt de acord cu testarea PISA care evaluează nimicul care se mai învață în acele țări. Aceste țări au renunțat la majoritatea materiilor pentru că acești copii nu mai au nici o treabă cu educația ci doar cu telefoanele, tabletele, calculatoarele, jocurile etc și atunci aceste țări s-au pliat după elevi renunțând practic la educație. Acești copii au atracții prea mari ca să mai învețe. PISA evaluează doar nimicul care se mai învață pe la ei. Dacă vrem sa trecem și noi la PISA atunci trebuie să renunțăm și noi la educație și pregătim doar elevii pentru viață ca și dincolo să știe copiii doar să facă sex, oricând, oricum și cu oricine, femeie cu femeie, bărbat cu bărbat etc ii învățăm să-și schimbe sexul că na ideologia de gen e materie de bază acum în occident, istoria dă-o naibii n-avem nevoie de ea, n-avem nevoie de modele ca Mihai Viteazu, Brâncoveanu, Ștefan cel Mare etc, geografia la fel nu ne trebuie avem google maps, româna la fel ce nevoie avem noi de Eminescu când il avem pe Guță si pe Salam, șamd E nevoie doar de niște ghiocei slugile sistemului, fără creier, fără conștiință… care să execute comenzile sistemului escroc și mafiot. Asta e țara în care vrem sa trăim?
Totuși, voi se pare inutil ca un elev să înțeleagă ce citește?
Problema învățământului românesc este că de mai bine de 30 de ani este într-o continuă reformă, nefiind niciodată lăsat să se așeze pe baze trainice, din care să performeze. Un sistem mereu în aer, care si-a pierdut tot mai mult identitatea de la an la an, va fi greu să se mai regăsească, sa se mai identifice cu ceva din ceea ce ar trebui să fie. Criza de identitate a adus cu sine și pierderea autorității ca instituție, suprapolitizată și subfinanțată, dar împănată bine cu lozinci ce se vor mobilizatoare.
Ce fumezi domnule ?ia te de manute cu duamnele de romana care considera neconcludente testele pentru bagajul greu de cunostinte al analfabetilor functionali scosi pe portile scolilor pastorite de cremele profesoricilor din sistem.Vreunul dintre cei ce exprimati opinii ati vazut tarile care ocupa primele locuri sau voi va comparati cu tarile africane si vesnica Bulgaria.Mai mandrule ca esti roman ci ti a votat sistemul escroc si mafiot,nu cumva iubitorii lui Stefan,Eminescu si salam?