O instituție franceză dezvăluie o campanie sofisticată de manipulare coordonată a algoritmului TikTok în favoarea lui Călin Georgescu

Data:

spot_img

Serviciul francez de vigilență și protecție împotriva interferențelor digitale străine VIGINUM a publicat, marți, un raport care dezvăluie o campanie sofisticată de manipulare coordonată a algoritmului TikTok înaintea alegerilor prezidențiale din 2024 în favoarea candidatului Călin Georgescu.

Potrivit raportului, creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie. Campania s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat. Unii dintre influencerii pro-Georgescu au fost plătiți de către firme cu legături în Ucraina.

VIGINUM este o instituție care funcționează în cadrul Secretariatului General al Apărării și Siguranței Naționale din subordinea guvernului francez.

Raportul „Manipularea algoritmilor și instrumentalizarea influencerilor. Concluzii desprinse din alegerile prezidențiale din România & riscuri pentru Franța” a fost publicat pe site-ul Secretariatului în două variante, una în limba franceză și una în limba română.

VIGINUM precizează că a întocmit acest raport care investighează alegerile prezodențiale din România prin faptul că trebuie să analizeze manipularea online și în alte contexte, pentru a preveni ingerința digitală cu metode similare și în Franța.

„Prezentul raport oferă informații cu privire la manipularea informațiilor care au vizat alegerile prezidențiale din România din 2024, ale căror rezultate din primul tur au fost anulate, în ziua de 6 decembrie, de Curtea Constituțională a României. Mai precis, raportul analizează modul de operare observat pe platforma TikTok, menit să promoveze în mod artificial anumite conținuturi, precum și manipularea unor influenceri. Raportul evaluează, de asemenea, riscul transpunerii acestor metode în Franța”, a precizat VIGINUM.

Citește și: Deputatul care ar trebui să controleze SRI a împrumutat 345.000 de euro de la patroana agenției care făcea consultanța pentru SRI

O campanie sofisticată de manipulare a algoritmului TikTok

Raportul VIGINUM arată că popularitatea candidatului Georgescu a crescut deosebit de rapid pe TikTok, în special în cele două săptămâni care au precedat alegerile. De exemplu, numărul de abonați și numărul de vizualizări pe contul TikTok al lui Călin Georgescu au crescut de trei ori între 10 și 24 noiembrie 2024. Hashtagurile asociate candidatului s-au bucurat, de asemenea, de o popularitate fulminantă, așa cum este cazul pentru #calingeorgescu care, potrivit European Digital Media Observatory, a înregistrat peste 73,2 milioane de vizualizări în șapte zile. Potrivit TikTok, creșterea numărului de abonați pentru conturile care îl promovau pe acest candidat nu ar fi urmat un tipar organic obișnuit, ceea ce denotă un proces de coordonare.

Creșterea fulminantă a vizibilității candidatului pe platformă pare să fi fost realizată datorită unei campanii sofisticate de astroturfing, constând în manipularea coordonată a algoritmului de recomandare prin publicarea masivă de videoclipuri și comentarii care conțin anumite hashtag-uri și cuvinte-cheie. De fapt, această campanie s-a bazat, pe de o parte, pe acțiunea coordonată a unor rețele de conturi și, pe de altă parte, pe exploatarea popularității unor influenceri care au fost plătiți în mod mascat.

Utilizarea acestor moduri de operare arată că autorii campaniei cunoșteau bine dinamica specifică platformei și că stăpâneau perfect metodele de eludare a politicilor de moderare.

Dispozitive prepoziționate pe TikTok și Telegram

Potrivit raportului, această manipulare informațională s-a bazat în primul rând pe mobilizarea coordonată a câtorva mii de conturi, pentru a crește artificial popularitatea cuvintelor-cheie asociate candidatului și a manipula astfel algoritmul de recomandare TikTok, astfel încât acestea să apară în feed-urile utilizatorilor.

Potrivit serviciilor române de informații, aproape 25.000 de conturi TikTok pro-GEORGESCU au devenit deosebit de active cu două săptămâni înainte de primul tur al alegerilor. Dintre acestea, 797 de conturi existau încă din 2016. Activitatea lor a fost foarte scăzută până pe 11 noiembrie 2024, când rețeaua de conturi a fost activată la capacitate maximă. Potrivit serviciilor de informații, aceste conturi au folosit adrese IP unice pentru a se conecta la platformă, făcând imposibilă asocierea lor la aceeași rețea.

Documentele declasificate de administrația românească, precum și publicația G4Media.ro dezvăluie, de asemenea, existența mai multor canale Discord și grupuri Telegram, unele dintre acestea fiind prepoziționate încă din septembrie 2022, menite să implementeze și să coordoneze o strategie de amplificare artificială a conținutului legat de acest candidat pe TikTok.

Citește și: UE oferă noi fonduri pentru a decupla Republica Moldova de insecuritatea livrărilor energiei din Rusia

Campanie de astroturfing de manipulare a algoritmului de recomandare

Potrivit raportului VIGINUM, canalele Discord și Telegram menționate mai sus aveau rolul de a distribui către publicul lor instrucțiuni precise cu privire la conținutul care trebuia partajat, precum și instrucțiuni cu privire la modul de manipulare a algoritmului platformei fără a fi detectat de instrumentele de moderare ale acesteia.

Aceste canale partajau conținut gata de publicare și îi sfătuiau pe utilizatori să editeze aceste videoclipuri cu ajutorul instrumentelor de editare oferite de TikTok sau Instagram, astfel încât să fie percepute drept conținut original, neprelucrat, pentru a evita penalizarea de către plateformă. De asemenea, au fost date instrucțiuni cu privire la modul de publicare a comentariilor favorabile candidatului Georgescu la postări populare în românia, în special la cele ale altor candidați, sugerând utilizarea unor hashtaguri sau emoji specifice.

Scopul acestor acțiuni era de a urca numele candidatului și cuvintele-cheie asociate în topul recomandărilor platformei, fără ca ecosistemul din spatele acestora să fie detectat și considerat neautentic de către sistemele de moderare ale platformei. De altfel, TikTok a recunoscut în fața autorităților române că a fost vorba de activitatea unor „voluntari coordonați”, echivalentă cu o „campanie masivă de gherilă politică”.

O analiză realizată de ONG-ul Center for AI & Digital Humanism confirmă și evidențiază faptul că o mare parte a acestei operațiuni a fost realizată prin postarea masivă de comentarii pe platformă, în special la postările provenite din conturile altor candidați. Această analiză relevă faptul că menționarea masivă și pozitivă a numelui Georgescu, asociat cu anumite cuvinte-cheie în comentarii, a contribuit la evidențierea conținuturilor legate de candidat în algoritmul de recomandare, care se află la baza funcționării TikTok, contribuind astfel la creșterea popularității acestuia.

Comunicatele TikTok privind operațiunile secrete de influență referitoare la România fac referire la o rețea de 27.199 de conturi fictive care au vizat România pentru promovarea partidului Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) și, „într-o mai mică măsură », a candidatului Călin Georgescu. TikTok afirmă că „aceste conturi au publicat mai degrabă comentarii decât videoclipuri” pe care le-a și moderat între decembrie 2024 și ianuarie 2025.

În concluzie, acest proces ajută la păcălirea algoritmului, generând în mod artificial o tendință emergentă în jurul unui subiect (în acest caz, candidatul Georgescu și programul său), inclusiv în cadrul comunităților care urmăresc videoclipuri pe alte teme. Algoritmul va oferi mult mai regulat utilizatorilor conținut video legat de aceste teme, care sunt astfel suprareprezentate.

Desigur, suprareprezentarea unui candidat în spațiul digital nu este suficientă pentru a explica un vot în favoarea sa. Regulile comunității TikTok stipulează că operațiunile de acest tip sunt interzise. De asemenea, se pune problema identificării comanditarului din spatele acestei operațiuni coordonate, autoritățile române sugerând doar implicarea unui actor străin. În fine, deși acest mod de operare urmărea să ofere vizibilitate unui anumit candidat în contextul unui proces electoral, el ar putea fi reprodus și pentru a promova conținuturi cu alte obiective.

Citește și: Judecătoarea care l-a ajutat pe Popoviciu să scape de 7 ani închisoare a ajuns vicepreședintă a Curții de Apel București

Recrutarea de influenceri care au fost manipulați fără știrea lor

Raportul VIGINUM arată că această operațiune informațională s-a bazat, de asemenea, în mare măsură, pe sprijinul influencerilor. Peste o sută de influenceri TikTok fără afinități politice deosebite cu și un total de peste 8 milioane de abonați activi au fost recrutați pentru a participa, fără să-și dea seama, la o campanie menită să ofere vizibilitate candidatului Georgescu pe platformă. Mecanismul a constat în publicarea de către micro și macro-influenceri a unor mesaje aparent inofensive referitoare la alegerile prezidențiale, ceea ce a dat naștere apoi, în mod artificial, tot prin intermediul comentariilor, unei mobilizări coordonate de promovare a candidatului Georgescu.

Acest mod de operare se înscria, pe deplin, în cadrul operațiunii de astroturfing descrisă mai sus, contribuind la manipularea algoritmului de recomandare al platformei pentru a da impresia unui sprijin masiv în favoarea candidatului.

Influencerii au fost recrutați prin intermediul platformei românești de marketing de influență FameUp, care pune în legătură advertiserii care doresc să desfășoare campanii publicitare pe TikTok și YouTube cu influenceri care le pot transmite mesajele în schimbul unei plăți. FameUp ar fi fost folosită de două organizații: Progresia și Fundament. Acestea au propus influencerilor să publice conținut în schimbul unei plăți, respectând un anume script și anumite instrucțiuni.

Influencerii contactați au fost rugați să difuzeze clipuri video prin care să îndemne alegătorii să meargă la vot, fără a menționa numele unui anumit candidat, în cadrul unei campanii al cărei scop aparent era acela de a sensibiliza cetățenii români cu privire la importanța votului. În mesajele lor video, aceștia descriau calitățile așteptate de la un „candidat ideal” și distribuiau hashtag-urile #EchilibruSiVerticalitate ( „echilibru și verticalitate”), #Prezidentiale2024 și #unliderpotrivitpentrumine („un lider potrivit pentru mine”).

După postarea acestor videoclipuri, conturile coordonate inundau secțiunea dedicată comentariilor cu mesaje de susținere a lui Călin Georgescu, prezentat ca având calitățile „candidatului ideal”, pentru a da impresia unei susțineri populare masive în favoarea candidatului, permițând totodată numelui și contului acestuia să beneficieze de procesele de recomandare ale motorului de căutare al platformei. Potrivit Ministerului român de Interne, conținutul video și hashtag-urile asociate campaniei au ajuns pe locul 9 la nivel mondial în topul tendințelor TikTok.

După primul tur al alegerilor, unii influenceri care au luat parte la operațiune au confirmat că au fost plătiți cu sume cuprinse între câteva zeci și câteva sute de euro pentru a publica acest conținut. Ministerul român de Interne face referire la o grilă de remunerare proporțională cu influența conturilor recrutate, de aproximativ 390 de lei (echivalentul a 78 de euro) pentru 20.000 de abonați.

Trebuie subliniat faptul că majoritatea acestor mesaje nu erau identificate sau identificabile ca făcând obiectul unui parteneriat remunerat. Acest lucru contravine nu numai normelor europene privind responsabilitatea creatorilor de conținut în cadrul parteneriatelor remunerate, ci și reglementărilor românești privind publicitatea electorală și, în cele din urmă, normelor proprii ale TikTok care interzic orice formă de publicitate politică pe platformă, inclusiv conținutul finanțat de o terță parte”, potrivit raportului VIGINUM.

Citește și: Profetul, AURul și tezaurul

Implicarea unei firme străine în recrutarea influencerilor

Serviciul Român de Informații semnalează că unii dintre influencerii recrutați pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu ar fi fost contactați prin e-mail prin intermediul agenției de comunicare sud-africane FA Agency, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip.

Pe 6 și 13 decembrie 2024, ziarul Le Monde a publicat două anchete succesive care arătau că firma sud-africană FA Agency era o societate paravan administrată de filiala poloneză a Gambling Media Group (GMG). GMG este o firmă specializată în servicii de marketing pentru cazinouri online, care pune în aplicare strategii de influență pe rețelele de socializare, inclusiv pe TikTok, care ar face parte dintr-o „constelație de firme” care au legătură cu o agenție de publicitate ucraineană care se numește Zlodei.

Investigațiile efectuate în paralel de VIGINUM au permis stabilirea unor legături tehnice între FA Agency, GMG și Zlodei. O primă analiză a numelui de domeniu FA Agency (faagency[.]org), detectat de jurnaliștii de la cotidianul Le Monde, a arătat că acesta prezenta mai multe caracteristici tehnice comune cu influue[.]agency. Mai exact, aceste două nume de domenii sunt găzduite pe aceeași adresă IP și utilizează același mecanism de obfuscare a adresei de e-mail în codul sursă respectiv. Astfel, Influe UE Agency se prezintă ca o agenție de marketing digital, dar nu pare să aibă o existență legală. Cu toate acestea, descrierea firmei de pe site-ul său internet este aproape identică cu cea a GMG, ale cărei site-uri oficiale par a fi gmg[.]win și boostaxis[.]click.

Conform informațiilor din surse deschise, mai multe oferte de locuri de muncă online ale GMG invită candidații să contacteze adresele de e-mail găzduite pe zlodei[.]space, un nume de domeniu în prezent inactiv, utilizat anterior de Zlodei. În schimb, cel puțin un anunț de recrutare pentru Zlodei conține un URL care redirecționează către gmg[.]win.

În plus față de aceste legături tehnice, Zlodei și GMG ar fi înregistrate la aceeași adresă fizică, și anume Mechnykova St, 2, Kiev, Ucraina, 02000, în birouri comune cu alte firme.

Zlodei este o firmă specializată în marketing digital condusă de Dmitriy MAKAROV31, un antreprenor ucrainean în vârstă de 32 de ani care a sprijinit deja oficial Ucraina în fața agresiunii ruse. MAKAROV administrează mai ales un site internet specializat în jocuri de noroc online împreună cu Oleksandr DOVJENKO34, directorul comercial al Zlodei. Sediul firmei a fost percheziționat în 2020 în cadrul unei anchete privind crearea de jocuri de noroc online și spălarea de bani proveniți din activități infracționale.

În acest stadiu, comanditarul din spatele campaniei pro-Georgescu rămâne necunoscut, la fel ca și rolul exact jucat de FA Agency și de firmele afiliate cu Zlodei pe toată durata campaniei candidatului român, cu excepția recrutării de influenceri prin e-mail”, arată raportul Serviciului VIGINUM.

Puteți citi AICI raportul integral al Serviciul francez de vigilență și protecție împotriva interferențelor digitale străine VIGINUM.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(FOTO: Inquam Photos / Octav Ganea)

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Dosar penal privind finanțarea campaniei lui Călin Georgescu

Dosar penal privind finanțarea campaniei lui Călin Georgescu. Ministerul...

Protest pașnic anti-Georgescu și partide izolaționiste, după ce fostul candidat i-a îndemnat pe oameni să boicoteze supermarketurile

Protest pașnic anti-Georgescu și partide izolaționiste. Fostul candidat i-a...