Din cauza întârzierilor şi neregulilor, întreaga finanţare UE pentru proiectul de 170 km al Axei rutiere strategice Iaşi-Suceava s-ar putea pierde. Celelalte două axe strategice, Iaşi-Vaslui şi Iaşi-Botoşani, sunt funcţionale.
Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava, care îşi caută de 8 ani traseul, s-a conturat în cea mai mare parte a lungimii ei de aproape 170 km. De fapt, doar puţin peste 150 km, pentru că sucevenii au reuşit să includă şi o variantă de ocolire a municipiului lor reşedinţă.
Cele două sectoare din judeţul Suceava ar trebui să fie finalizate luna viitoare, conform contractelor încheiate în aprilie 2020, iar primele două loturi din cele trei de pe teritoriul judeţului Iaşi – în pragul acestei veri.
Al treilea lot e încă în licitaţie de atribuire a contractului. Rămâne de văzut dacă ne vom încadra în termene, sau întreaga valoare a proiectului – 103 milioane de euro – va fi pierdută ca finanţare nerambursabilă, urmând a fi suportată din bugetele judeţene. Dacă lucrurile merg ca până acum aici, avem motive de îngrijorare.
Concret, Axa rutieră strategică Iaşi-Suceava echivalează cu modernizarea mai multor segmente de drum judeţean, pe un traseu destul de sinuos, dar care în final va aduce mai multe avantaje. Totuşi, stagnarea atribuirii Lotului 3 face ca unul dintre cele mai importante pentru ieşeni – ocolirea celebrei gâtuiri de la Podu Iloaiei care creează ambuteiaje uriaşe pe E583/DN28 – să se lase aşteptat.
Alternativă la ambuteiaje
Practic, odată cu modernizarea tuturor celor cinci loturi în care e împărţită Axa rutieră, va mai exista o alternativă la traseul actual de la Iaşi la Suceava (cel prin Paşcani-Fălticeni, 145 km pe drumuri naţionale, traseu foarte aglomerat acum), una comparabilă ca număr de kilometri (155 km).
Drumurile judeţene modernizate cu banii alocaţi prin Programul Operaţional Regional, contract de finanţare semnat în septembrie 2017, vor avea lăţimea unei benzi de 3,5 metri, la fel ca pe drumurile naţionale.
Pentru moment, de la Iaşi se poate merge în viteză până la Belceşti, acolo unde se termină al doilea lot. De la Belceşti până la limita judeţului Suceava sunt şi segmente de drum de pământ bătut cu piatră.
De la Cotnari, pe un alt drum judeţean recent modernizat, se poate ieşi înainte de Paşcani. Dar drumul de la Belceşti la Cotnari e pe alocuri „praf”, iar distanţa (mai mult de 25 km în plus până la Paşcani) nu mai pare aşa de mare când traficul pune „dop” la Podu Iloaiei.
Cum arată primii 50 km: fără gropi, atracţie pentru trafic
Am parcurs traseul deja modernizat în proporţie de 95 la sută al celor două loturi care s-au aflat în lucru de la sfârşitul anului 2019. Ele sunt în prelungire acum, după apariţia unor „surprize” în teren, nedetectate nici de studiul de fezabilitate şi nici de proiectul tehnic. De aceea, termenul de finalizare pentru fiecare a fost prelungit cu 6 luni.
Cât priveşte Lotul 3, firma care va câştiga până la urmă licitaţia blocată acum într-o a treia serie de contestaţii va trebui să se întreacă pe sine ca să încheie lucrările înainte de sfârşitul anului 2023.
Primul lot ieşean din Axa rutieră începe în Copou, la ieşirea din oraş. După ce te „eliberezi” de municipiul Iaşi, drumul parcă devine mai larg, deşi e tot o bandă pe sens. Viteza creşte şi prima localitate, Breazu, trece rapid.
Altă dată, de aici începea o lungă porţiune off-road: şoseaua era goală, dar plină de gropi. Astăzi, carosabilul e ca-n palmă. Bucuria localnicilor şi a navetiştilor, care acum aglomerează drumul – până la intrarea în municipiul Iaşi, unde începe calvarul orelor de vârf. Dar asta e altă problemă de rezolvat.
Acum, constructorul mai are de lucru la podeţele din faţa porţilor caselor, la trecerile la nivel cu calea ferată, dar şi la câte o bandă – cum e între localităţile Larga Jijia şi Mălăieşti. Aici şi pe încă alte câteva segmente din preajma lacurilor de pe cursurile râurilor Bahlui şi Jijia, cei de la Apele Române au cerut lucrări suplimentare după începerea derulării contractului de modernizare a drumului.
Şoseaua îşi continuă parcursul pe malul Lacului Bulbucani, iar pe digul care îl separă de Bulbucani 1 se îngustează din nou la o bandă pe o distanţă de câteva zeci de metri. Segmente cu doar o bandă modernizată ne întâmpină şi la Focuri. Şi în Coarnele Caprei „dispare” o bandă, tot pe câteva zeci de metri.
La capătul şantierului
La intrarea în Belceşti, călătorul are impresia că se termină asfaltul. E un alt dig peste care trece şoseaua şi unde parcă nu s-a lucrat deloc. De fapt, în această localitate e capătul Axei ieşene modernizate. Mai departe, spre limita judeţului Suceava, 96 de milioane de lei aşteaptă să fie cheltuiţi. Este suma alocată pentru Lotul 3.
Întreaga Axă a fost estimată în 2017, la momentul semnării contractului de finanţare, la 73 de milioane de euro. Primele licitaţii nu au atras pe nimeni, nici la licitaţiile organizate de CJ Iaşi, nici la cele lansate de CJ Suceava, aşa că la cele 73 de milioane s-au mai adăugat 30. Banii au venit din partea celor două consilii judeţene, cu promisiunea că „suplimentul” va fi decontat de Guvern.
Dar alternativa interjudeţeană Iaşi-Suceava tot nu va putea fi folosită de la un capăt la altul, deşi rămâne un plus incontestabil în ce priveşte confortul deplasărilor pe loturile (aproape) finalizate. Cei de la CJ Iaşi sunt optimişti că firma care va câştiga contractul pe acest ultim lot, lung de 40 km, îl va onora fluierând. Deşi n-ar fi mare lucru să ajungă prima la Suceava Autostrada Moldovei (A7), înainte să fie gata Axa rutieră. Şi, mai grav : am putea pierde fondurile UE dacă nu ne încadrăm în termen.