O zecime din comunele și orașele din Bihor nu au un secretar general. Mai exact, acesta este responsabil cu respectarea legalității în emiterea actelor administrative: dispoziții de primar, hotărâri ale consiliilor locale și ale comisiilor de fond financiar. În comuna Lugașu de Jos există un astfel de secretar general, însă își ia concediu de fiecare dată când trebuie să ofere vize proiectelor nelegale, decizia trecând la înlocuitorul numit de edil.
În Bihor, însă, 12 din cele 101 unități administrativ-teritoriale nu au secretar general de ani întregi. Motivele sunt diverse: de la certuri între funcționari și primari, până la lipsa de atractivitate a posturilor, plătite, totuși, cu salarii bune.
Potrivit Codului Administrativ, secretarul general al unei unități administrativ-teritoriale, indiferent de rangul acesteia, este înalt funcționar public, nesubordonat primarului, responsabil cu avizarea legalității proiectelor hotărârilor de consilii locale și dispozițiilor primarilor, coordonarea activității consiliilor și a structurilor de stare civilă, asigurarea transparenței și comunicarea actelor administrative către cetățeni și alte autorități, organizarea și păstrarea evidențelor și arhivelor, plus asigurarea secretariatului comisiilor de fond funciar și a comitetelor locale pentru situații de urgență.
Pentru a ocupa această poziție, un funcționar trebuie să aibă studii juridice ori administrative, o vechime de minimum 5 ani și să promoveze un concurs pentru ocuparea postului.
Citește și: Noul Club de Presă, un vehicul de influență politică și propagandă anti-occidentală
Posturi neocupate de mai mulți ani
Atât doar că primarii unor comune și orașe din Bihor nu au organizat concursuri de ani întregi, recurgând la soluții de „suplinire” prevăzute de lege ca excepție, adică delegarea temporară a atribuțiilor de secretar general către alți funcționari publici cu studii superioare, care exercită aceste sarcini și în perioadele în care secretarii titulari sunt în concediu.
În Beiuș, de pildă, fostul secretar general al municipiului s-a pensionat în 2016, iar de atunci nici fostul primar Petru Mlendea, nici cel actual, Gabriel Popa, nu au organizat un concurs. „Înainte, nu știu din ce motiv nu s-a făcut. În mandatul meu n-a fost un motiv anume, doar că n-a fost o prioritate. Dar treburile au mers bine, funcționarul care exercită funcția cu caracter temporar nu a avut probleme. Acuma urmează, totuși, să demarăm procedurile pentru concurs, în septembrie”, a declarat BIHOREANULUI primarul Gabriel Popa.
Citește și: Maia Sandu: sprijinul Germaniei consolidează securitatea regională
Atribuțiile de secretar general, exercitate de funcționari numiți temporar
În aceeași situație sunt alte trei comune din Bihor unde atribuțiile de secretar general le exercită de trei ani funcționari numiți temporar de primari: Brusturi, Finiș și Pomezeu.
La Brusturi, de exemplu, în urma divergențelor cu vestita primăriță PSD Livia Bârlău, care i-ar fi impus să avizeze acte nelegale, secretarul general s-a transferat în 2021 ca simplu jurist în Primăria Marghita
Continuarea, în Bihoreanul.ro
Citește și: De ce este importantă vizita lui Olaf Scholz la Chișinău
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Bihoreanul)