Elevii de la Colegiul Naţional „I. L. Caragiale” din Ploieşti care formează echipa Eastern Foxes, recent calificată la Campionatul Mondial de Robotică din Houston, au creat orteze pentru animalele cu probleme motorii pentru că, spun ei, şi necuvântătoarele au nevoie de ajutor.
Un număr de 15 copii proveniţi din mediul rural şi pasionaţi de ceea ce ei numesc „domeniul viitorului” formează, în acest moment, nucleul activ al echipei Eastern Foxes care, zilele trecute, a obţinut calificarea la Campionatul Internaţional de Robotică ‘First Tech Challenge’, programat a avea loc la Houston, în Texas.
„În momentul de faţă, suntem 15 membri activi în echipă, iar anul acesta toţi membrii noştri provin din mediul rural. Practic suntem o echipă adunată din mai multe colţuri ale acestui judeţ şi ne-am strâns toţi la Colegiul Naţional ‘I. L. Caragiale’ pentru a dezvolta şi a atinge performanţa în ceea ce priveşte domeniul STEM. A fost o întâmplare, aşa s-a nimerit ca anul acesta să fim din diferite colţuri, însă ambiţia a demonstrat că se poate. Echipa a fost formată acum cinci ani, în anul 2020, din dorinţa a şase copii care şi-au dorit să dezvolte practic domeniul STEM şi care şi-au dorit să aducă un impact în comunitate şi să se dezvolte. Şi ulterior, pe măsură ce a trecut timpul, s-au alăturat mai multe persoane şi am ajuns la numărul maxim pe care îl permite competiţia (Campionatul Internaţional de Robotică ‘First Tech Challenge’ – n.r.) la care participăm, numărul de 15 oameni. Domeniul STEM se referă la dezvoltarea ştiinţei, tehnologiei, ingineriei şi a matematicii. Practic tot ce cuprinde această filieră de ştiinţe exacte, domeniul viitorului, cum îi spunem noi”, a explicat, pentru Agerpres, Raluca Buzatu, membră a echipei de robotică.
Competiţia are două obiective, unul dintre acestea vizând implicarea în comunitate. Aşa a luat naştere campania „Fox Aid” a acestei echipe care, în urma unui brainstorming, şi-a propus să facă lumea un loc mai accesibil pentru toţi.
„Competiţia are două obiective. În primul rând, trebuie ca în fiecare an să realizăm un robot în funcţie de proba primită, iar cei de la First Tech Challenge încearcă să ne facă, cumva, să ne folosim de abilităţi şi să facem ceva ce chiar ar fi util în viaţa reală, iar celălalt obiectiv, pe lângă acesta tehnic, este de a impacta, cumva, comunitatea, de a aduce contribuţii în lumea în care trăim şi, practic, ne stimulează şi pe noi să dăm mai departe din ce noi ştim. Adică să facem evenimente cum ar fi workshop-uri sau evenimente prin care să aducem specialişti din diferite domenii cu care să îi ajutăm pe copii să se conecteze”, a precizat Iuliana Georgescu, altă membră a echipei.
În cadrul componentei care vizează impactul asupra societăţii, echipa a dezvoltat două mari proiecte, respectiv Paws Ability, care constă în dezvoltarea unei orteze pentru animalele care nu au funcţii motorii, iar celălalt, Vision Beyond Borders, se referă la dezvoltarea unui aparat care să ajute oamenii nevăzători.
„Aparatul pentru nevăzători a fost proiectat şi construit de colegii noştri, în aşa fel încât un mic dispozitiv este ataşat unui om nevăzător, măsurând prin diferiţi senzori la ce distanţă se află obiectele şi spunându-i, într-o cască, dimensiunea şi distanţa şi obiectul care se află în faţa dumnealui, astfel încât să-l poată ajuta să se deplaseze cu uşurinţă”, spune Raluca.
Pentru dezvoltarea sistemului, copiii au luat legătura cu Asociaţia Nevăzătorilor din Ploieşti şi cu specialişti care îi vor sfătui în vederea optimizării aparatului, în aşa fel încât acesta să ofere utilizatorilor o experienţă sigură şi confortabilă.
Proiectul Paws Ability a fost realizat în baza unor cercetări, cu sprijinul medicilor de la un cabinet veterinar, iar elevii au realizat şi printat 3D câteva astfel de orteze pe care acum le perfecţionează. Mecanismul poate fi modificat în funcţie de înălţimea şi diametrul piciorului animalului.
„Am dezvoltat primul prototip alături de un cabinet veterinar, iar în momentul de faţă încercăm să perfecţionăm cât mai mult acest prototip, în aşa fel încât să putem să-l implementăm cât mai bine în comunitate. Sunt destul de multe aceste tipuri de orteze dezvoltate, doar că noi am venit cu un sistem puţin mai diferit. Noi vrem să reuşim să le dezvoltăm cât mai mult, pentru că, până la urmă, şi necuvântătoarele au nevoie de ajutor. Mai mult de atât, noi ne dorim să le oferim practic pe gratis, vrem să le facem pentru că noi ne dorim să ajutăm. Noi folosim obiecte printate 3D sau obiecte de la noi, pe care oricum noi le folosim în realizarea robotului sau putem achiziţiona şi în plus şi încercăm să le oferim gratis ca să ajutăm, pentru că ştim că sunt foarte multe probleme de genul acesta”, a explicat Iuliana.
Dacă totul merge conform planificării, cele două proiecte ar putea fi finalizate în următoarele câteva luni, dorinţa copiilor fiind aceea ca lucrul lor să aibă un real impact în comunitate.
„Noi ne dorim ca aceste două proiecte să fie finalizate 100% până la începutul verii din anul acesta. Însă, în funcţie de sfaturile pe care le primim de la domnii specialişti şi optimizările care trebuie aduse, timpul poate fi mai scurt sau mai lung. Vrem ca ele să fie implementate bine şi chiar să aibă un impact în comunitate, nu doar să le facem pe moment”, punctează Raluca.
În această perioadă, cei 15 membri ai Eastern Foxes se pregătesc intens pentru confruntarea de la Campionatul Mondial, iar sesiunile de brainstorming au fost reluate.
„Ce ne-a ajutat pe noi să ne calificăm mai departe a fost performanţa robotului în ceea ce priveşte rapiditatea. Avem cel mai uşor robot, are 10,5 kilograme, iar un robot în cadrul competiţiei FTC are în medie între 12 şi 13 kilograme. Noi am reuşit să-l optimizăm, să-l aducem la această masă, în aşa fel încât să fie cel mai rapid. De asemenea, liftul său este cel mai rapid, reuşind să se extindă în 0,6 secunde. Este recunoscut la nivel global faptul că liftul nostru se extinde cel mai rapid, nu doar în România, şi asta a însemnat foarte multe ore de muncă la sediu. (…) Suntem încrezători în abilităţile noastre, ştim că mereu este loc de mai bine, de aceea ne vom dezvolta şi vom optimiza robotul cât mai mult. Cât pe partea de non-tehnic, vom continua să ne implicăm activ în comunitate, să organizăm evenimente, să dezvoltăm noi abilităţile, să ajutăm cât mai mulţi copii să se apropie de domeniul roboticii. Şi considerăm că suntem pregătiţi de ceea ce înseamnă experienţa noastră din America şi vom reprezenta România aşa cum trebuie”, a spus Raluca.
Echipa a obţinut în cadrul etapei naţionale a concursului şi premiul Control Award, pentru cea mai bună autonomie şi pentru programarea robotului.
Iuliana a subliniat rolul important al profesorilor coordonatori, între care Lica Daniela, director al Centrului Judeţean de Excelenţă Prahova, cunoscută şi drept „antrenorul de genii”.
„Este foarte important să avem sprijin şi pe partea de orientare, de sfaturi, pentru că doamnele noastre mentori, doamna Lica Daniela, care este şi director al Centrului Judeţean de Excelenţă Prahova, şi doamna Iulia Suditu, care este profesor de limba engleză şi jurnalistă şi coordonator de proiecte în cadrul colegiului nostru, ne ajută foarte mult. Doamna Lica Daniela ne ajută pe partea mai mult tehnică, pe parte de programare şi contează foarte mult asta pentru noi, deoarece este un om care are o experienţă, care ne împărtăşeşte din cunoştinţele dumneaei, iar doamna Suditu pe partea aceasta de marketing, ne ajută foarte mult cu promovarea”, a explicat Iuliana Georgescu.
În ceea ce priveşte partea financiară, echipa beneficiază de sponsorizări din partea oamenilor care doresc să susţină domeniul ştiinţei, costurile pentru robotul care le-a adus celor 15 elevi calificarea la Huston depăşind suma de 10.000 de euro, în condiţiile în care unele piese au fost importate din America.
Pentru viitor, fetele îşi doresc să rămână în România şi să îşi continue studiile în domeniu.
„Personal mă gândesc să mă îndrept spre automatică, spre robotică în continuare, deoarece am descoperit acest domeniu şi m-am îndrăgostit de el. În principiu, vreau să rămân în România, cu toate că majoritatea persoanelor tinde să plece pentru că da, este adevărat, nu avem neapărat cea mai mare tehnologie. Mă gândesc că poate dacă până acum noi, ca echipă, am reuşit să aducem un impact şi să facem ceva, poate o să reuşesc să fac asta şi în facultate şi după, şi să îi ajut şi pe alţii şi să evoluez”, spune Iuliana.
Raluca nu este decisă către ce specializare va merge, însă va rămâne tot în domeniul STEM pentru că o pasionează tot ceea ce implică matematică, fizică şi informatică.
Citește și: Anti-modelul Cristoiu și modele reale în jurnalism
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Eastern Foxes / Facebook)