P de la Publicitate. Despre jurnaliștii care își vând credibilitatea

Data:

spot_img

Publicul ar trebui să știe ce anume este contribuție jurnalistică independentă și care articol, reportaj, știre de radio sau televiziune sunt create în limitele unei convenții contractuale.

O discuție între jurnaliști din presa locală ocazionată de trainingul din proiectul STOP-AT, organizat de Freedom House și ECLER, a pus pe masă problema felului cum este marcată publicitatea în presă. Nu este vorba de calupurile TV, bannerele sau de publiciatea grafică, ci de articole, interviuri, reportaje care sunt produse în baza unui contract.

Practica în România este ca aceste materiale jurnalistice să nu fie marcate în niciun fel: nici cu acel simbolic P care ar trebui să apară într-un colț, nici cu anunțuri fie de tip „Advertorial” sau „campanie”, fie cu un text final care să amintească cine este finanțatorul.

Este clar pentru toată lumea că presa onestă trăiește cu precădere din reclamele plătite de firme și instituții care au nevoie să comunice informații și să își facă imagine. Nimic rău în asta. Însă publicul ar trebui să știe ce anume este contribuție jurnalistică independentă și care articol, reportaj, știre de radio sau televiziune sunt create în limitele unei convenții contractuale.

Numeroase publicații din toată țara au contracte cu autoritățile locale, ca primăria, consiliul județean și instituțiile subordonate, firme de salubritate, de apă etc. Instituțiile pot furniza informații de interes public pe care presa le va difuza fără nicio plată, fiindcă publicul are dreptul de a fi informat.

Însă multe dintre contractele încheiate au ținte diferite: să facă o bună imagine instituției, adesea șefilor acestora care, dacă sunt politicieni, intră în competiții electorale, să zică de bine atunci când sunt vizate de crize. Aceste articole de presă ar trebui să poarte marca publicității. Schimbul de experiență dintre jurnaliști indică faptul că majoritatea contractorilor cer ca materialul publicat să nu fie marcat.

Citește și: Școala formează supuși, nu cetățeni

Pun această condiție din diverse motive: să fie mai credibili în fața publicului, să nu se expună ca firmă pentru a nu intra în conflict etc. Problema este însă și la instituția de presă care acceptă, admițând implicit să păcălească publicul.

Dar, se plâng jurnaliștii, dacă refuză condițiile, nu mai primesc publicitate. Riscul de a face publicitate unor produse nocive, unor firme dubioase sau unor autorități publice lipsite de competență este major.

Cazul cel mai grav este al publicității politice, care se face în România total netransparent. Cifrele dezvăluite de presa independentă sunt gigantice în raport cu situația de pauperitate a presei în general: PSD a cheltuit 8 milioane de euro, PNL 3,8 milioane de euro și USR 200.000 de euro în 2021 pentru promovare de partid, bani care au mers cu precădere către televiziunile și mass-media centrale.

Partidele au devenit adevărați investitori în media prin intermediul unor agenții cu contracte confidențiale. Iar partea dramatică a afacerii este că s-a cumpărat tăcere în legătură cu subiecte delicate sau s-a făcut pasul de la promovare la propagandă. Nimic din toate acestea n-a ajuns spre public, prin vreun marcaj.

Continuarea în Revista 22


Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Brîndușa Armanca
Brîndușa Armanca
Ziaristă, scriitoare şi profesor universitar în jurnalism. A fost directoarea Institutului Cultural Român din Budapesta (2006-2012), calitate diplomatică în care a deținut președinția Uniunii Europene a Institutelor Culturale, EUNIC Hungary. A lucrat ca redactor în echipe prestigioase la Radio Europa liberă, la publicații ca Expres, Temesvári Új Szó, Orizont sau Ziua, unde a fost director coordonator editorial, precum și la TVR Timişoara, studio regional pe care l-a condus ca director timp de şase ani. Realizează rubrica Media culpa în revista „22” și continuă corespondențele la Radio Europa liberă. În afara sutelor de articole de presă, interviuri, emisiuni de radio şi televiziune care fac parte din viaţa unui jurnalist activ, a publicat volume de media și a realizat filme documentare recompensate cu premii naționale și internaționale, iar activitatea culturală cu Distincția Academiei Române și cu o înaltă distincție culturală a din partea ministrului culturii ungar pentru diplomație culturală. Este membră a Uniunii Scriitorilor și a numeroase organizații ca GDS, Societatea Timișoara, AZIR/AEJ, ECREA.
2 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Va trece si asta!

Filosoful britanic Tim Crane ironizează în cartea „The Mechanical...

Ciolacu, „premierul Nordis” – singur şi temător?

Premierul Marcel Ciolacu, 56 de ani, a consumat multă...

Revizionismul lui Simion și întâlnirile cu agenții ruși | Puterea a Cincea

Revizionismul lui Simion și întâlnirile cu agenții ruși. Calitatea...

Asalturi finale

Să vedem pe cine băgăm în turul doi. Ca...