Parchetul General nu-i interesat de procedura de confiscare a camioanelor care transportă lemn ilegal, în condițiile în care tot mai mulți activiști de mediu reclamă faptul că aceste vehicule reținute se întorc pe șosele după câteva zile prin ordonanță a procurorilor.
Parchetul General susține că nu are astfel de evidențe. În schimb, PG are birou de combatere a infracțiunilor de mediu.
Codul Silvic, la articolul 68, arată că „Transportul cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, în volum de peste 10 metri cubi, neînsoțite de documentele specifice de transport constituie infracțiune și se sancționează cu amendă sau cu închisoare de la 6 luni la un an și cu confiscarea materialelor lemnoase care fac obiectul transportului.
Sunt supuse confiscării mijloacele de transport materiale lemnoase și orice alte bunuri care au fost folosite, în orice mod, sau destinate a fi folosite la săvârșirea infracțiunii”.
Când se negociază legea
Deși legea este cât se poate de clară, procurorii din țară o aplică după ureche și în funcție de interes. Astfel, unele unități de parchet indisponibilizează camioanele care transportă lemn ilegal, în timp ce altele, prin ordonanță, dispun restituirea mijlocului de transport către proprietar, cu interdicția de a-l vinde pe durata cercetărilor în dosar.
Când camioanele sunt restituite, nu de puține ori activiștii de mediu le-au descoperit din nou pe șosele în timp ce transportau lemn fără acte sau în cantitate mai mare de 10 metri cubi decât cea trecută în documente.
Am întrebat Parchetul General, care are un birou dedicat de combatere a infracțiunilor de mediu, câte camioane oprite în trafic în timp ce transportau lemn ilegal au fost indisponibilizate în 2023 și apoi restituite traficanților de lemn.
Parchetul General nu-i interesat de procedura de confiscare. Fără punct de vedere
La nivel central, nu a fost confiscat niciun camion care transportă lemn ilegal anul trecut, iar în teritoriul această chestiune nu prezintă interes pentru procurorul general Alex Florența.
„La nivelul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, ca unitate de sine stătătoare, nu a fost înregistrat niciun astfel de caz.
Pe de altă parte, în raport cu unităţile subordonate ierarhic – parchete de pe lângă curţile de apel, parchete de pe lângă tribunale şi parchete de pe lângă judecătorii, în contextul competenţelor stabilite de legea de organizare şi de Regulamentul de ordine interioară, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie nu prelucrează această categorie de date”, a răspuns, pentru PRESShub, Ministerul Public condus de procurorul general Alex Florin Florența.
Cum a răspuns Parchetul general când a fost întrebat de practica procurorilor
PRESShub a întrebat instituția care este punctul de vedere față de această practică a procurorilor care ignoră prevederile Codului Silvic.
Răspunsul a fost acela că Parchetul General „nu formulează puncte de vedere, comentarii, interpretări sau analize”.
Un astfel de caz a fost prezentat de activistul Mihai Goțiu care a arătat că procurorul a restituit camionul implicat în activități ilegale pe motiv că ar fi prea mare paguba pentru făptași. „Indisponibilizarea mijloacelor de transport în vederea confiscării nu este o măsură asiguratorie (în vederea recuperării prejudiciului), ci o sancțiune complementară, ținând cont de gradul de pericol social al faptei”, arată Mihai Goțiu.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Foto: Inquam Photo/Octav Ganea