Partidele mari au capturat mass-media prin finanțare. 24 de milioane de euro au cheltuit partidele din România, în 2023, pentru propagandă în presă.
Suma alocată mass-mediei pentru anul electoral 2024 se preconizează cu aproximativ 20% mai mare, dacă o raportăm la creșterea subvențiilor partidelor, de la 50,6 milioane de euro în 2023 la 62,8 milioane de euro în 2024.
PSD a cheltuit exclusiv pentru „presă și propagandă” 67% din subvenții, PNL – 63%, USR – 31%, AUR – 5%, arată un studiu realizat de Expert Forum.
Partidele s-au întrecut în a vira sume pentru media
Organizația confirmă cu date că partidele s-au întrecut în a vira sume uriașe în buzunarele unor companii media, mai ales televiziuni.
PSD a cheltuit în ianuarie 2024 suma de 8,4 milioane de lei (1,7 milioane de euro), PNL a oferit în martie 2024 presei 6,2 milioane de lei (1,2 milioane de euro), tot în martie AUR a băgat în presă 4,8 milioane de lei (aproape un milion de euro), iar USR, 4,3 milioane de lei (peste 850.000 de euro).
Citește și: O nouă grupare de extremă dreapta în Parlamentul European: Patrioții pentru Europa
Problema partidelor, implicit a campaniei electorale, a mass-mediei și, în esență, a democrației din România este că bugetele consistente destinate presei sunt netransparente.
Nu știm cui și cât se alocă, ce anume se cere în contractele adesea deghizate în contracte „de consultanță” între diverse firme. Iar presa a făcut o practică din a nu marca articolele sau emisiunile cu însemne de publicitate politică sau electorală.
„USR rămâne singurul partid care publică din oficiu toate cheltuielile”
Politicienii și-au croit astfel regulile și legile încât subvențiile de la stat să crească în fiecare an, dar partidele să nu fie obligate să raporteze cum le cheltuiesc.
Nici Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) nu are o evidență clară din deconturile făcute.
„USR rămâne singurul partid care publică din oficiu toate cheltuielile din subvenții publice, inclusiv contractele pentru presă”, arată Expert Forum, subliniind că lipsa transparenței la celelalte partide afectează nu doar încrederea în clasa politică, ci și în mass-media.
Misiunea pentru Libertatea Presei realizată în România de o delegație a Media Freedom Rapid Response (MFRR), la o săptămână după alegerile locale și europarlamentare, a constatat cu îngrijorare că sistemul de subvenții și transferarea unor sume importante către presă „este, în prezent, cel mai mare instrument de capturare politică a presei românești”.
Continuarea în Revista22
Urmăriți PressHUB și pe Google News!