Partidele mari au capturat mass-media prin finanțare | Revista22

Data:

spot_img

Partidele mari au capturat mass-media prin finanțare. 24 de milioane de euro au cheltuit partidele din România, în 2023, pentru propagandă în presă.

Suma alocată mass-mediei pentru anul electoral 2024 se preconizează cu aproximativ 20% mai mare, dacă o raportăm la creșterea subvențiilor partidelor, de la 50,6 milioane de euro în 2023 la 62,8 milioane de euro în 2024.

PSD a cheltuit exclusiv pentru „presă și propagandă” 67% din subvenții, PNL – 63%, USR – 31%, AUR – 5%, arată un studiu realizat de Expert Forum.

Partidele s-au întrecut în a vira sume pentru media

Organizația confirmă cu date că partidele s-au întrecut în a vira sume uriașe în buzunarele unor companii media, mai ales televiziuni.

PSD a cheltuit în ianuarie 2024 suma de 8,4 milioane de lei (1,7 milioane de euro), PNL a oferit în martie 2024 presei 6,2 milioane de lei (1,2 milioane de euro), tot în martie AUR a băgat în presă 4,8 milioane de lei (aproape un milion de euro), iar USR, 4,3 milioane de lei (peste 850.000 de euro).

Citește și: O nouă grupare de extremă dreapta în Parlamentul European: Patrioții pentru Europa

Problema partidelor, implicit a campaniei electorale, a mass-mediei și, în esență, a democrației din România este că bugetele consistente destinate presei sunt netransparente.

Nu știm cui și cât se alocă, ce anume se cere în contractele adesea deghizate în contracte „de consultanță” între diverse firme. Iar presa a făcut o practică din a nu marca articolele sau emisiunile cu însemne de publicitate politică sau electorală.

„USR rămâne singurul partid care publică din oficiu toate cheltuielile”

Politicienii și-au croit astfel regulile și legile încât subvențiile de la stat să crească în fiecare an, dar partidele să nu fie obligate să raporteze cum le cheltuiesc.

Nici Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) nu are o evidență clară din deconturile făcute.

„USR rămâne singurul partid care publică din oficiu toate cheltuielile din subvenții publice, inclusiv contractele pentru presă”, arată Expert Forum, subliniind că lipsa transparenței la celelalte partide afectează nu doar încrederea în clasa politică, ci și în mass-media.

Citește și: Nicu Ștefănuță a fost ales candidatul Grupului Verzilor pentru funcția de Vicepreședinte al Parlamentului European

Misiunea pentru Libertatea Presei realizată în România de o delegație a Media Freedom Rapid Response (MFRR), la o săptămână după alegerile locale și europarlamentare, a constatat cu îngrijorare că sistemul de subvenții și transferarea unor sume importante către presă „este, în prezent, cel mai mare instrument de capturare politică a presei românești”.

Continuarea în Revista22

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Brîndușa Armanca
Brîndușa Armanca
Ziaristă, scriitoare şi profesor universitar în jurnalism. A fost directoarea Institutului Cultural Român din Budapesta (2006-2012), calitate diplomatică în care a deținut președinția Uniunii Europene a Institutelor Culturale, EUNIC Hungary. A lucrat ca redactor în echipe prestigioase la Radio Europa liberă, la publicații ca Expres, Temesvári Új Szó, Orizont sau Ziua, unde a fost director coordonator editorial, precum și la TVR Timişoara, studio regional pe care l-a condus ca director timp de şase ani. Realizează rubrica Media culpa în revista „22” și continuă corespondențele la Radio Europa liberă. În afara sutelor de articole de presă, interviuri, emisiuni de radio şi televiziune care fac parte din viaţa unui jurnalist activ, a publicat volume de media și a realizat filme documentare recompensate cu premii naționale și internaționale, iar activitatea culturală cu Distincția Academiei Române și cu o înaltă distincție culturală a din partea ministrului culturii ungar pentru diplomație culturală. Este membră a Uniunii Scriitorilor și a numeroase organizații ca GDS, Societatea Timișoara, AZIR/AEJ, ECREA.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Despre cum și cu cine se face politica externă a României. Selectarea ambasadorilor

La 1 august, pe o vreme toridă, Ministerul Afacerilor...

Concursul Internațional „George Enescu” – seria recitalurilor – Săptămâna Violoncelului

Odată demarat Concursul Internațional „George Enescu” (31 august-27 septembrie),...

Scandal, rumoare, splendoare! Noua/veche descriere a lumii culturale de la noi (I)

Scandal, rumoare, splendoare! Noua/veche descriere a lumii culturale de...

Mici manevre electorale | Revista22

Mici manevre electorale. În sfârșit Ciucă, lansat oficial drept...