Cum se face propagandă politică cu cap? Adoptând o ordonanță de urgență ca să fie reduse prețurile, ca în comunism, în folosul „poporului”, mai cu seamă din rândul electoratului AUR.
Separat de faptul că din punct de vedere constituțional, ordonanța de urgență cu privire la reducerea prețurilor nu se justifică și mă aștept să fie atacată, din punct de vedere economic este o inepție.
Adaosul comercial pe care inițiatorii caută să-l asimileze în mod greșit (dar cu intenție, nu din necunoaștere!) cu marja de profit este atât de mic, încât comercianții cu amănuntul vor fi descurajați să vândă.
Sau chiar dacă vor vinde mărfuri de „bază” cu adaos comercial de până la 20% vor caută să majoreze prețurile la alimente și bunuri nealimentare cu vânzare mai mare, pe care le au în magazin, astfel încât să-și compenseze pierderile din vânzările la alimente de bază.
Citește și: Se vor ieftini cele 14 alimente sau vor dispărea din raft? Păreri pro și contra
Pe de altă parte, dacă în ordonanță, printre alimenele de bază sunt cuprinse fructe și legume vrac, al căror preț oricum scade pe perioada verii până în octombrie, ne întrebăm retoric de ce au fost cuprinse în acest act normativ?
Răspunsul este același: nu din prostie, ci din motive de propagandă, întrucât oricine știe că oferta la legume și fructe crește pe perioada verii, iar prețurile scad.
Orice scădere de preț decisă arbitrar de guvern va fi compensată de comerciant printr-o creștere de prețuri la alte bunuri pe care le vinde. Prin urmare, ordonanța are un efect economic de distorsiune și beneficii zero, dar din punct de vedere politic aduce voturi PSD în detrimentul AUR.
Am dubii că acestea sunt mijloacele potrivite pentru a lupta cu AUR. PSD are marele talent de a pretinde că rezolvă probleme, creând alte probleme, după care iarăși vine să rezolve problemele nou create într-o înșiruire continuă de decizii politice generatoare de costuri sociale pe care numai unii le plătesc.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!