Orădeanul Alexandru Péter era proaspăt absolvent al Facultăţii de Construcţii Hidrotehnice din Timişoara în 1970, când a fost trimis, ca inginer stagiar al Trustului de Construcţii Hidrotehnice (TCH), pe un şantier din judeţul natal. Pe Valea Iadului, mai sus de satul Remeţi, începuseră lucrările pentru barajul Leşu, ce avea să fie inaugurat în 1973.
În exclusivitate pentru Bihoreanul, inginerul rememorează, la semicentenarul construcţiei hidrotehnice, cât de greu s-a ridicat barajul înalt de 60 metri şi lung de 180, în care s-a „îngropat” un munte de piatră. „S-a lucrat rudimentar, dar cu entuziasm”, spune inginerul.
În ciuda dificultăţilor, lucrarea a fost încheiată în doar 4 ani. În vremea noastră, autorităţile se chinuie să-l repare de 7 ani.
Proiectul a fost complex şi chiar o premieră pentru România, căci nicăieri nu se mai construise un baraj din piatră, cum este Leşu. Pentru asta, valea Iadului a fost deviată prin subteran, printr-o galerie care ocoleşte construcţia hidrotehnică prin versantul stâng.
Continuarea în Bihoreanul!
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursă foto: ebihoreanul.ro)