Povestea unui ceas care reproduce o capodoperă de Klimt. Pentru a comemora cea de-a 80-a aniversare a ceasului „Atmos” în 2008, Jaeger LeCoultre a lansat o versiune în ediție limitată, învelită într-o carcasă din sticlă de cristal și găzduită într-un dulap decorat cu o splendidă marqueterie de lemn.
Inspirat de „Portretul lui Adele Bloch-Bauer I” al lui Gustav Klimt, ceasul a reprodus fidel capodopera, folosind 1.200 de bucăți de furnir de lemn din mai multe esențe, tăiate individual, acoperite cu foiță de aur în stilul lui Klimt, scrie Ampress.ro.
„Portretul Adelei Bloch-Bauer I” (numit și „Doamna în aur” sau „Femeia în aur” ) este o pictură în ulei pe pânză, cu foiță de aur , de Gustav Klimt, finalizată între 1903 și 1907. Portretul a fost comandat de soț, Ferdinand Bloch-Bauer, un evreu bancher și producător de zahăr vienez.
Pictura a fost luată de naziști în 1941 și expusă la Österreichische Galerie Belvedere. Portretul este lucrarea cea mai reprezentativă a fazei de aur a lui Klimt. A fost prima dintre cele două reprezentări ale lui Adele de către Klimt — a doua finalizată în 1912; erau două dintre lucrările artistului pe care familia le deținea.
În urma Anschluss-ului Austriei de către Germania nazistă și din cauza persecuției naziste a evreilor, Ferdinand a fugit din Viena și a plecat spre Elveția, lăsând în urmă o mare parte din averea sa, inclusiv marea sa colecție de artă. Naziști au rechiziționat bunurile lui Ferdinand, după ce i s-a făcut o acuzație falsă de evaziune fiscală.
Citește și: Deținuții români sunt pe locul 2, ca număr, în închisorile din Italia. Italienii îi vor trimiși în România
Povestea unui ceas care reproduce o capodoperă de Klimt
În 1998 jurnalistul de investigație austriac Hubertus Czernin a stabilit că Galerie Belvedere deține multe lucrări furate de la proprietarii evrei în timpul războiului și că refuză să returneze arta, proprietarilor inițiali sau să recunoască că a avut loc un furt.
Una dintre nepoatele lui Ferdinand, Maria Altmann, l-a angajat pe avocatul E. Randol Schoenberg să facă o cerere împotriva galeriei pentru returnarea a cinci lucrări de Klimt.
Citește și: Cum trece Marea Neagră prin „automedicație” după atacul terorist de la hidrocentrala de la Kahovka
În 2006, după șapte ani, care a inclus o audiere în fața Curții Supreme a Statelor Unite, un comitet de arbitraj din Viena a convenit că pictura și altele, au fost furate de la familie și că trebuie returnate lui Altmann.
Tabloul „Adele Bloch-Bauer I” a devenit ulterior o icoană a justiției – filmul din 2015 „Woman in Gold” fiind versiunea hollywoodiană a poveștii despre confiscarea picturii de la familia evreiască Bloch-Bauer în timpul celui de-al Doilea Război Mondial și a luptei lungi dar reușite pentru restituire, nepoatei – Maria Altmann, ultima rudă directă supraviețuitoare a lui Ferdinand Bloch-Bauer.
Continuarea, în Ampress.ro
Urmăriți PressHUB și pe Google News!