Presa în campanie: fără însemne publicitare, dar cu atacuri gratuite. Caz de manual este publicația TIM7, recent apărută în Timișoara, care a călcat rău în străchini dând glas unor efluvii de ură și colportări fără nicio bază împotriva candidatului Dominic Fritz.
Cu mult înainte de startul campaniei electorale, partidele de la guvernare și-au asigurat spatele băgând sute de mii de euro în special în televiziunile de știri, precum și în publicații sau radiouri favorabile. La fel au făcut la București unii primari de sector.
Presa nu pune la vedere semnele publicității electorale
Într-o ediție a „Stării impostorilor”, Valeriu Nicolae dădea ca exemplu grăitor cazul primarului sectorului 3, Robert Negoiță, care beneficiază de laude deșănțate la RTV, la Antena 3, la DC News, Fanatik, Realitatea Plus, Evenimentul zilei ș.a., de pe urma contractelor încheiate prin intermediari deja de prin toamna și iarna anului trecut.
Laudele sunt asezonate de obicei cu atacuri la potențialii adversari, dar mai ales cu sfioase tăceri în privința datoriilor la stat ale primarului, a implicării rubedeniilor în afacerile imobiliare, a plagiatului și chiar a afacerilor suspecte cu „fetițe” din hotelurile deținute de acesta.
Așa cum diverși candidați escamotează banii băgați în propaganda politică operând netransparent cu bani publici prin sisteme întortocheate de firme, presa se simte exonerată de obligația de a pune la vedere semnele publicității electorale.
Ici-colo se mai vede afișat câte un banner, dar mai rar. Consiliul Național al Audiovizualului a elaborat o decizie pentru a reglementa cum să se expună publicitatea electorală, sub sancțiunile prevăzute de Legea Audiovizualului 504/2002.
Presa în campanie. Finanțări obscure
Sunt prevăzute trei tipuri de emisiuni: informative, electorale, cu însemnul obligatoriu „Emisiune electorală”, dezbatere cu însemnul afișat/anunțat pe tot parcursul emisiunii „Dezbatere electorală”.
Foarte la modă și eliberate de orice control, fiindcă nu cad în sarcina Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), o seamă de podcasturi s-au dezlănțuit și revarsă adesea valuri de ură, ocupându-se mai ales cu distrugerea imaginii unor candidați.
Finanțarea este în aceste cazuri complet obscură, suspectă de bani negri trimiși în plic odată cu comanda.
Nici publicațiile online și print nu pot fi moderate cu ușurință, degradarea deontologică vizibilă fiind sancționată cel mult prin oprobriul moral al publicului.
Altminteri, doar justiția, înceată și indiferentă la degradarea societății, mai poate interveni.
Continuarea în Revista22
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: revista22.ro)