Prima expediție românească „transafricană” s-a „născut” la Cluj | Monitorul de Cluj

Data:

spot_img

Prima expediție românească „transafricană” a început la Cluj în anii 70, și a fost organizată de Asociația Română de Turism și Alpinism. Nu mulți știu despre aventurile clujenilor pe acest continent, la acea vreme, încă, nedescoperit.

Ideea expediției s-a născut la Cluj-Napoca. Echipa care a plecat în Africa a fost formată din geneticianul Nicolae Coman, asistent universitar la Facultatea de Biologie și Zoologie a Universității Babeș-Bolyai, inginerul Liviu Ungureanu, șeful Laboratorului de cineficare a aceleiași instituții, stomatologul Sever Popa, asistent la Institutul medico-farmaceutic, biologii Dragoș Neculce și Valeriu Cimpoeru, primul cercetător la stațiunea Arcalia a universității clujene, al doilea redactor la Televiziunea Română.

Ca să obțină aprobare pentru a ieși din România, a fost nevoie ca expediția să se deruleze sub „pavilion” oficial, sub egida Guvernului. Astfel, pentru „prestanță”, conducerea proiectului i-a fost atribuită academicianului Nicolae Botnariuc, de la Universitatea din București. Înainte de expediție însă, a fost nevoie de multă insistență și răbdare pentru a obține toate actele și ștampilele necesare.

Citește și: Comisia Europeană vede în roz statul de drept din România

Cum a început totul

În toamna anului 1970 s-a dat aprobarea pentru începerea expediției pe continentul negru, pe traseul Senegal, Mali, Volta Superioară, Niger, Nigeria, Camerun, Ciad, Africa Centrală, Zair, Rwanda, Uganda, Kenya. De la Oceanul Atlantic la cel Indian, unde aveau de parcurs 18.000 de kilometri cu trei mașini de fabricație românească  și anume un autoturism ARO IMS M461 și două TV-uri. În călătorie au plecat și doi angajați ai uzinei ARO de la Câmpulung Muscel, pentru a studia cum se comportă motoarele pe teren accidentat. Astfel, din echipă au făcut parte inginerul Ioan Cataranciuc, șeful secției prototipuri și tehnicianul Constantin Ludu.

Sosirea la Dakar nu a fost lipsită de peripeții pe români, întrucât autoritățile portuare nu le-au permis în prima noapte ieșirea din port crezând că aceștia se află acolo pentru a-și vinde mașinile. Au dormit în port și au putut părăsi zona abia în noaptea următoare. Din cauza întunericului, expeditorii nu au observat că au campat pe un poligon de tragere, iar dimineață s-au trezit cu zgomotul făcut de gloanțe.

Continuarea, în Monitoruldecluj.ro

Citește și: Bogdan Glăvan: „Mă aștept la o continuare a tăvălugului fiscal care s-a declanșat acum doi ani de zile” | Aktual24

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Sursă foto: Monitorul de Cluj

spot_imgspot_img
Monitorul de Cluj
Monitorul de Clujhttp://monitorulcj.ro
Monitorul de Cluj este cel mai important cotidian local din judetul Cluj, care apare in format tiparit si online din 1998. Ziarul tiparit apare in format standard 12 pagini, din care 4 color (luni-joi), si o editie de weekend (vineri-duminica). Continutul este preponderent comunitar (stiri si analize din domeniile administratie publica, sanatate, educatie), precum si pagini tematice (economie, mapamond, sport).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Top zece cele mai scumpe case din Iași | Ziarul de Iași

Vilele din Iași cu cele mai mari prețuri s-au...

Proiect unic în România, la Oradea: ambulanța pentru cei mici | Bihoreanul

Ambulanța pentru cei mici. Serviciul de Ambulanță Vincențian pentru...