Prima expediție românească „transafricană” a început la Cluj în anii 70, și a fost organizată de Asociația Română de Turism și Alpinism. Nu mulți știu despre aventurile clujenilor pe acest continent, la acea vreme, încă, nedescoperit.
Ideea expediției s-a născut la Cluj-Napoca. Echipa care a plecat în Africa a fost formată din geneticianul Nicolae Coman, asistent universitar la Facultatea de Biologie și Zoologie a Universității Babeș-Bolyai, inginerul Liviu Ungureanu, șeful Laboratorului de cineficare a aceleiași instituții, stomatologul Sever Popa, asistent la Institutul medico-farmaceutic, biologii Dragoș Neculce și Valeriu Cimpoeru, primul cercetător la stațiunea Arcalia a universității clujene, al doilea redactor la Televiziunea Română.
Ca să obțină aprobare pentru a ieși din România, a fost nevoie ca expediția să se deruleze sub „pavilion” oficial, sub egida Guvernului. Astfel, pentru „prestanță”, conducerea proiectului i-a fost atribuită academicianului Nicolae Botnariuc, de la Universitatea din București. Înainte de expediție însă, a fost nevoie de multă insistență și răbdare pentru a obține toate actele și ștampilele necesare.
Citește și: Comisia Europeană vede în roz statul de drept din România
Cum a început totul
În toamna anului 1970 s-a dat aprobarea pentru începerea expediției pe continentul negru, pe traseul Senegal, Mali, Volta Superioară, Niger, Nigeria, Camerun, Ciad, Africa Centrală, Zair, Rwanda, Uganda, Kenya. De la Oceanul Atlantic la cel Indian, unde aveau de parcurs 18.000 de kilometri cu trei mașini de fabricație românească și anume un autoturism ARO IMS M461 și două TV-uri. În călătorie au plecat și doi angajați ai uzinei ARO de la Câmpulung Muscel, pentru a studia cum se comportă motoarele pe teren accidentat. Astfel, din echipă au făcut parte inginerul Ioan Cataranciuc, șeful secției prototipuri și tehnicianul Constantin Ludu.
Sosirea la Dakar nu a fost lipsită de peripeții pe români, întrucât autoritățile portuare nu le-au permis în prima noapte ieșirea din port crezând că aceștia se află acolo pentru a-și vinde mașinile. Au dormit în port și au putut părăsi zona abia în noaptea următoare. Din cauza întunericului, expeditorii nu au observat că au campat pe un poligon de tragere, iar dimineață s-au trezit cu zgomotul făcut de gloanțe.
Continuarea, în Monitoruldecluj.ro
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Sursă foto: Monitorul de Cluj