Primaria Iașiului are proiecte ambițioase, dar fără studii de fezabilitate. Chirica: „Am reușit să respectăm niște limite de termen”

Mihai Chirica, primarul municipiului Iași, a prezentat în cursul zilei de astăzi proiectele pe care le-a pregătit capitala Moldovei pentru a fi finanțate în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență. Suma cu care se prezintă Iașul este însă una complet nerealistă, în contextul în care țara noastră primește în total 30,5 miliarde de euro, 13,8 sub formă de granturi și 16,7 ca împrumuturi.

Problema cu majoritatea proiectelor prezentate de primarul Iașului este că acestea nu au studii de fezabilitate făcute și demararea lor ar fi întârziată de realizarea documentațiilor tehnice. Printre cele mai ambițioase dorințe se numără realizarea a opt parcări Park&Ride, la intrările în oraș, cu un cost estimat de circa 25 de milioane de euro, un pasaj în dreptul Palatului Culturii ce ar costa 43 de milioane de euro, modernizarea sistemului de energie la nivelul rețelelor de contact la tramvaie – 63 de milioane de euro. Toate acestea nu au documentație finalizată și ar necesita pași premergători înainte de a obține avizele necesare. Există unele proiecte care au și o parte din documentațiile tehnice pregătite și sunt și de amploare mare, cum ar fi o unitate de cogenerare în sistemul de energie termică la CET II, care costă 96 de milioane de euro și are studiu de prefezabilitate făcut sau reabilitarea Școlii Normale „Vasile Lupu” și a Casei Calimachi, fiecare câte 11 milioane de euro, ambele având proiectul gândit.

Primăria ar vrea să modernizeze și depoul tramvaielor din cartierul Dacia și cere pentru asta 26 de milioane de euro. Aici lucrurile sunt mai avansate: există un studiu de fezabilitate gata în 40 de zile, iar dacă nu va intra în PNRR, proiectul va fi propus pentru finanțare prin asumarea unui credit bancar. În rândul proiectelor care există doar pe hârtie se numără și extinderea liniei de tramvai spre Vestul orașului, un proiect de 26 milioane de euro, achiziționarea a 60 de tramvaie cu 180 milioane de euro, 20 de autobuze electrice cu 10 milioane de euro sau crearea unei rețele de 50 de troleibuze cu 41 milioane de euro. Dar cea mai irealizabilă dorință a primăriei este proiectul prezentat public, dar pentru care nu există decât un studiu de soluții, fără documentație tehnică, de extindere a transportului în Iași cu un tren mitropolitan. Valoarea acestuia ar urma să fie de 1,4 miliarde euro.

Singurele proiecte avansate ar fi realizarea unor pasaje supraterane în cea mai aglomerată intersecție din Iași – Podu Roș, care costă 15 milioane de euro, există studiu de fezabilitate, iar în acest moment există și o licitație în desfășurare pentru proiectare. Totodată, aici s-ar încadra și digitalizarea rețelei de iluminat public și extinderea acesteia: ar costa 30 de milioane de euro, există un studiu de fezabilitate și se află acum în proiectare.

Până și primarul Iașului, Mihai Chirica, a precizat că este foarte greu ca un astfel de plan de investiții să fie finanțat în totalitate.

„Am reușit să respectăm niște limite de termen și să depunem proiecte de peste 2,3 miliarde de euro. Este o sumă mare, despre care este foarte greu să discuți în momentul de față că va fi în integralitatea ei fezabilă, dar este o provocare. Nu sunt toate proiectele orașele acolo, dar sunt mare parte dintre cele care și-ar putea găsi finanțare. Sunt peste 48 de fișe de proiect, unele dintre ele condensate, cum ar fi cele legate de școli și creșe, și credem că vom reuși să atragem atenția ministerelor de resort asupra necesității atragerii de fonduri cât mai repede”, a precizat Mihai Chirica, primarul Iașului.

Madalina Olariu
Mădălina Olariu este reporter responsabil de domeniul „Sănătate” la Ziarul de Iași, care acoperă activitatea spitalelor din Iași, cât și a instituțiilor locale cu implicații în aceste domenii.A făcut parte timp de opt ani din redacția revistei Opinia Studențească, unde a fost reporter, șef de departament și secretar general de redacție, fiind responsabilă de identificarea de noi subiecte, redactarea și editarea știrilor, reportajelor, interviurilor sau ale altor cronici, precum și de coordonarea activităților reporterilor redacției.Totodată, este licențiată în jurnalism și științe ale comunicării la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, având și un master în tehnici de producție editorială în presa scrisă, audiovizual și multimedia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Alte articole din aceeași categorie

Advertismentspot_img

Cele mai recente articole

Salvamontistul argeșean Cornel Voicu a devenit campion național la rafting

Localitatea buzoiană Nehoiu a găzduit Dracula Race 2021 – R4 Rafting Euro Cup România, competiție ce a început sâmbătă dimineață cu proba de slalom,...

Centrul istoric al Alexandriei a devenit o ruină în așteptarea banilor europeni. Autoritățile acuză birocrația, oamenii acuză autoritățile

Centrul istoric al reședinței județului Teleorman arată de câțiva ani ca după bombardament. Pavajul e afectat serios, cârpelile de moment nu reușesc să acopere...

Pitești, încă o problemă!

La Interne se ține lanț problemele de imagine. Dacă scandalul public demite miniștri și actualul titular al portofoliului Internelor ar cam trebui să se...