Proba Schengen pentru aeroporturile românești, din martie – vor fi de gestionat două fluxuri de pasageri, nu unul. Astăzi, studiu de caz, Aeroportul din Iași. Adaptarea infrastructurii aeroportuare ieşene la gestionarea a două fluxuri de pasageri este o provocare neaşteptată, din martie. Înghesuirea celor două culoare în vechile terminale de pasageri este motivul pentru care T4 trebuie neapărat deschis până la sfârşitul lunii martie. Cum va funcţiona şi la ce trebuie să ne aşteptăm?
Din 31 martie, la Aeroportul Iaşi vor fi organizate două fluxuri de pasageri: cei care călătoresc în ţări din Spaţiul Schengen şi cei care zboară în alte ţări. Şi nu sunt puţine fluxuri, ştiut fiind că, de exemplu, Marea Britanie nu este în spaţiul Schengen. Pentru primii, în Schengen, îmbarcarea e simplifică şi va fi aidoma celei spre Bucureşti: check-in, control de securitate şi „prezenţa” la poarta de îmbarcare. Ceilalţi mai au un ghişeu de bifat – pe la care acum trece toată lumea – cel de control al documentelor de identitate.
Citește și Clujul, lider la nivel european în ceea ce privește tranziția verde
La sosire, la fel: cei care vor sosi după 31 martie din state Schengen vor merge direct la bagaje sau la ieşirea din aerogară, în timp ce pasagerii care vin din Marea Britanie, Irlanda, Israel şi Turcia vor avea culoar special pentru controlul documentelor. Dar, cum se prezintă în acest moment aerogările româneşti pentru procesarea celor două categorii de pasageri? Cu o rară promptitudine, ministrul social-democrat al Transporturilor a răspuns în numai două săptămâni la interpelarea unui deputat liberal pe subiectul pregătirii aeroporturilor din ţară pentru gestionarea fluxurilor de pasageri după intrarea în Spaţiul Schengen „aerian”. Practic, dintre toate aerogările din ţară, taman cele mai mari din provincie mai au de făcut câteva modificări. Dacă la Cluj-Napoca aceste modificări se referă la fluxurile de pasageri, la Iaşi lucrurile sunt ceva mai complicate.
Citește și Activista Angi Șerban ridicată de Poliţie din casă, pentru o postare pe Facebook
„Aeroportul din Iaşi îndeplineşte cerinţele Schengen, însă operarea pasagerilor pe terminalul existent la orele de vârf se va desfăşura cu dificultate până la operaţionalizarea noului terminal de pasageri T4. Stadiul de finalizare al acestui terminal este de 98%, se estimează a fi operaţionalizat în primul trimestru al anului 2024 şi se consideră a fi necesară o perioadă de maxim 4-6 luni pentru a fi adaptat cerinţelor Schengen”, îi răspunde ministrul Sorin Grindeanu deputatului Valentin Făgărăşian (ales în Circumscripţia electorală pentru cetăţenii români cu domiciliul în afara ţării). L-am întrebat pe directorul general al Aeroportului Internaţional Iaşi dacă răspunsul ministrului Transporturilor este corect. Romeo Vatră ne-a explicat că decizia de fluidizare a călătoriilor între aeroporturi din ţări Schengen a venit oarecum din scurt. Ziua de 31 martie, anunţată pentru intrarea „aeriană” în această comunitate, coincide cu data propusă de principiu de echipa de conducere de la aerogara ieşeană pentru operaţionalizarea noului terminal de pasageri. Mai multe aflați din Ziarul de Iași.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!