Proces absurd: O firmă vrea să-și amenajeze spațiul și Primăria o blochează de 2 ani.
Soții Iulian și Ionela Silvia Pricop au înființat, în 2018, firma de proiectare Isconpro SRL. Afacerea a mers bine, plătesc taxe, au doi copii.
În 2021, au decis să aibă un sediu propriu, în loc să plătească chirie, așa că au făcut un credit și au cumpărat un spațiu pe strada Clopotari, la parterul unui bloc.
Odată cu demersurile de a obține, de la Primăria Iași, autorizația pentru reamenajarea spațiului, a început coșmarul.
Au trecut doi ani de la prima cerere și nici acum firma nu a putut începe lucrările fie pentru că nu a primit autorizațiile, fie că i s-au impus obligații aberante.
În tot acest timp, societatea a plătit și chirie și rate la credit, fără să se poată folosi de spațiul pentru care a folosit banii.
În final, soții Pricop s-au adresat instanței care le-a dat dreptate, în mare parte. Tevatura, însă, continuă, pentru că Primăria a depus apel. Un proces absurd.
Povestea care a generat un proces absurd
În martie 2018, soții Iulian și Ionela Silvia Pricop au înființat, în municipiul Iași, firma de proiectare Isconpro SRL, care, în scurt timp, a început să meargă din ce în ce mai bine, după cum o arată și datele raportate la Ministerul de Finanțe:
Sursa foto: listafirme.ro
Conform unei acțiuni depusă, în decembrie anul trecut, la Tribunal, în anul 2021, în contextul extinderii activităţii pe piaţa serviciilor de proiectare, cei doi asociați au decis „să achiziţioneze un nou spaţiu, mai mare, care să suplinească nevoile actuale ale societăţii şi să îi permită desfăşurarea activităţii, în condiţii optime, raportat la volumul de muncă”.
De-a lungul timpului, societatea a fost chiriaș, având punct de lucru în incubatorul de afaceri Tehnopolis, iar, apoi, în clădirea Elsaco de pe Splai Bahlui.
Prin urmare, Isconpro SRL a luat un credit imobiliar şi a achiziţionat un spaţiu în suprafaţă utilă de 102 mp, imobil aflat pe strada Clopotari, la parterul unui bloc.
Pentru ca acest spaţiu să poată fi folosit în vederea desfăşurării activităţii firmei, era necesară executarea unor lucrări de amenajare.
„În acest sens, a demarat din timp (firma – n.r.) procedurile în vederea obţinerii cât mai repede a actelor administrative necesare, pentru executarea lucrărilor de construire.
Spaţiul de maniera în care a fost achiziţionat nu putea şi nu poate fi folosit pentru desfăşurarea activităţii (nu există nici un fel de compartimentare, este un spaţiu deschis, nu există amenajata toaleta, nu există finisaje)”, a relatat avocatul societății în acțiunea din dosar
Avocatul a pus accent pe faptul că asociații și-au dorit ca lucrările să aibă loc cât mai repede, din două motive:
- Întrucât, pentru fiecare zi de întârziere, suporta pierderi financiare, plătind, lunar, o rată substanţială (inclusiv dobândă) pentru un spaţiu pe care nu putea şi nu poate să îl folosească;
- Suplimentar, plăteşte chirie pentru spaţiul pe care îl foloseşte actualmente până la mutarea în noul spaţiu.
Noiembrie 2021: primele demersuri
Zis și făcut.
La nici o lună de la momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare pentru noul spaţiu, respectiv în data 22 noiembrie 2021, firma a înregistrat prin intermediul portalului Punct de Contact Unic Electronic, cererea pentru emiterea Certificatului de Urbanism.
Scopul: „modificare faţadă posterioară şi creare uşa de acces”. De aici, au început doi ani de coșmar birocratic care nu s-a încheiat nici acum.
După 12 zile lucrătoare, pe 9 decembrie, firma a primit din partea Primăriei o adresă prin care i s-a solicitat să completeze scopul cererii.
Aceasta a fost, de altfel, singura solicitare de completare a documentaţiei depuse. Petentul s-a conformat.
După alte 40 de zile lucrătoare (aproximativ triplul termenului legal), societatea a primit Certificatul de Urbanism nr. 79 din 12 ianuarie 2022 pentru „modificare faţadă posterioară şi creare uşă de acces”.
Pe 4 mai 2022, pe baza acestui certificat, Isconpro SRL a depus la Primărie, conform legii, cerere pentru emiterea Autorizaţiei de construire.
Pe 23 mai 2022, Direcţia Arhitectură şi Urbanism – Serviciul autorizare construcţii i-a solicitat petentului completarea documentaţiei cu mai multe acte.
În dosarul de la instanță, firma a menționat că parte din aceste completări i s-au părut „vădit abuzive şi fără temei legal, cum ar fi solicitarea unui studiu de specialitate privind soluţia de arhitectură”.
Dar, „de bună credinţă fiind şi urmărind în continuare obţinerea cu celeritate a Autorizaţiei de construire, a efectuat demersurile necesare pentru a răspunde fiecărei solicitări a pârâtei, întocmind inclusiv studiul de specialitate pentru soluţia de arhitectură şi obţinând avizul favorabil al pârâtei pentru acest studiu”.
„Solicitări, în parte, nejustificate”
Pe 19 septembrie 2022, firma a redepus cererea cu documentaţia completă, ţinând cont şi răspunzând fiecărei solicitări a Direcției de Urbanism.
Citește și: Toți cei 23 de polițiști de la Frontiera Calafat au fost arestați
Fără succes.
Pe 11 octombrie, reprezentanții Isconpro au fost chemați la Primărie și li s-a returnat întreaga documentație, cu solicitarea să mai depună „cererea şi anexa în vederea obţinerii completate corespunzător” şi „proiect întocmit în conformitate cu prevederile certificatului de urbanism modificare faţadă posterioară şi creare usă de acces, având în vedere ca soluţia propusă este pentru schimbare destinaţie (birou proiectare şi licitare)”.
Continuarea în ReporterIS
Urmăriți PressHUB și pe Google News!