Producătorii nu mai pot folosi termeni precum, „ecologic”, „natural”, „biodegradabil”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco” pe etichetele produselor dacă nu prezintă dovezi că este adevărat, a decis Parlamentul European, miercuri.
Directiva își propune să protejeze consumatorii de practicile de marketing înșelătoare și să îi ajute să facă alegeri mai bune atunci când cumpără diverse bunuri.
După adoptarea acestui document, lista UE cu practicile comerciale interzise va fi completată pentru a include obiceiuri de marketing legate de dezinformarea ecologică (cunoscută și ca „greenwashing”) și privind termenele de expirare a bunurilor.
Producătorii nu mai pot folosi concepte înșelătoare
Astfel, prin noua directivă este interzisă folosirea pe etichetele produselor a unor declarații de mediu înșelătoare, cum ar fi „ecologic”, „natural”, „biodegradabil”, „neutru din punct de vedere climatic” sau „eco”, atunci când nu sunt însoțite de dovezi.
Folosirea etichetelor de sustenabilitate va fi, de asemenea, reglementată, având în vedere confuzia cauzată de creșterea numărului celor care susțin că produsele lor respectă normele de mediu, dar nu oferă date comparative.
În viitor, în UE vor fi autorizate doar etichetele de sustenabilitate bazate pe sisteme oficiale de certificare sau stabilite de autoritățile publice, potrivit unui comunicat al Parlamentului European.
În plus, directiva va interzice afirmațiile bazate pe schemele de compensare a emisiilor potrivit cărora un produs ar avea un impact neutru, redus sau pozitiv asupra mediului.
„Ne vom îndepărta de obiceiul de a arunca foarte repede produsele”
În plus, informațiile privind garanția produselor vor trebui să fie mai vizibile și se va crea, de asemenea, o etichetă armonizată, care va conferi mai multă vizibilitate produselor cu o garanție extinsă.
Noile reguli vor interzice și afirmațiile nefondate privind durabilitatea (de exemplu, afirmația potrivit căreia o mașină de spălat va rezista la 5.000 de cicluri de spălare, dacă acest lucru nu este adevărat în condiții normale), îndemnurile la înlocuirea consumabilelor mai devreme decât este strict necesar (ceea ce se întâmplă adesea cu cerneala imprimantelor, de exemplu) și prezentarea bunurilor ca fiind reparabile atunci când nu este cazul, potrivit directivei adoptate miercuri de Parlamentul European.
„Această lege va schimba viața de zi cu zi a tuturor europenilor! Ne vom îndepărta de obiceiul de a arunca foarte repede produsele, vom face marketingul mai transparent și vom combate obsolescența prematură a bunurilor.
Oamenii vor putea alege produse mai durabile, reparabile și sustenabile datorită etichetelor și reclamelor fiabile.
Cel mai important, companiile nu mai pot păcăli oamenii spunând că sticlele de plastic sunt bune pentru că au plantat copaci undeva sau nu vor mai putea afirma că un produs este sustenabil fără a aduce dovezi. Aceasta este o mare victorie pentru noi toți!”, a declarat raportoarea Parlamentului, Biljana Borzan (S&D, Croația).
De când intră în vigoare
Producătorii nu mai pot folosi „ecologic” sau „natural” pe etichete după ce directiva va primi aprobarea finală din partea Consiliului Uniunii Europene, după care va fi publicată în Jurnalul Oficial, iar statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Noua directivă este menită să funcționeze împreună cu Directiva privind afirmațiile legate de mediu, care este în prezent examinată în comisiile Parlamentului European. Această viitoare directivă va fi mai specifică și va descrie mai detaliat condițiile de utilizare a afirmațiilor legate de mediu.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!