USR a depus, joi, un proiect de lege pentru transparentizarea cheltuielilor pe care partidele politice le fac, din banii publici primiți ca subvenție, cu presa și propaganda.
Potrivit USR, inițiativa vine ca urmare a numeroaselor semnale de alarmă privind modul în care partidele la putere folosesc banii de la bugetul de stat pentru a-și asigura o media favorabilă, pentru ca subiecte cu impact major asupra vieții tuturor românilor să fie ori ignorate, ori minimalizate și pentru a ataca opoziția cu fake news-uri pe bandă rulantă. USR ia în considerare, totodată, solicitarea Consiliului Europei privind desecretizarea contractelor prin care fonduri publice sunt transferate de partide către presă.
„O presă liberă, obiectivă, care pune întrebări reale și realizează investigații este un pilon fundamental pentru democrația din România. În România, partidele politice care dau milioane de euro pe an către presă încearcă să se comporte ca și cum presa ar fi de licitat: cine dă mai mulți bani e prezentat mai bine către cetățeni. Ei bine, USR nu poate accepta ca presa să fie tratată ca un bun de licitat. Așadar, am depus, astăzi, un proiect legislativ care, odată aplicat, va proteja libertatea presei de care noi toți avem nevoie”, a declarat deputata USR Diana Buzoianu (foto), inițiatoare a proiectului de lege.
Proiectul USR modifică Legea finanțării activității partidelor politice și a campaniilor electorale (nr. 334/2006) și Legea audiovizualului (504/2002) pentru a transparentiza modul în care sunt cheltuiți banii publici, pentru a proteja libertatea presei și dreptul la informare al cetățenilor.
Reprezentanții formațiunii susțin că USR este singurul partid care își publică transparent cheltuielile, aceste informații fiind disponibile pe transparentasg.usr.ro.
Ce urmărește inițiativa legislativă
1. Transparentizarea cheltuielilor realizate de formațiunile politice cu presa sau/și propaganda
– Partidele politice vor fi obligate să publice – pe site și la sedii, într-un loc vizibil – contractele încheiate pentru promovarea în presă și/sau pentru propagandă, inclusiv eventualele acte adiționale.
– Sumele primite ca subvenții de către partide, precum și toate contractele în baza cărora acestea sunt cheltuite vor fi considerate informații de interes public în sensul Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informații de interes public, fără a putea fi invocat secretul comercial.
2. Marcarea în consecință a programelor realizate cu o contribuție politică și definirea acesteia
– Contribuție politică va fi considerată orice contribuție la finanțarea serviciului media în scopul promovării unui partid, membrilor acestuia sau activității lor.
– Programele realizate cu astfel de contribuții vor trebui să fie marcate ca atare, astfel încât să reiasă clar partidul sau politicienii pentru a căror promovare s-au plătit fonduri.
3. Limitarea cheltuielilor făcute de partide din banii publici pentru promovarea politică
– Cheltuielile partidelor pentru propagandă electorală la radio, tv, presă scrisă și online să nu poată depăși 40% din totalul subvenției primite de la stat.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(Sursa foto: Diana Buzoianu / Facebook)