Cel mai amplu proiect de modernizare rutieră al Galațiului: Drumul de Centură, lărgit la patru benzi și cu un pod hobanat

Data:

spot_img

Proiectul Drumului de Centură al municipiului Galați este, de departe, vedeta proiectelor de modernizare a infrastructurii rutiere din regiune, având o valoare de aproape 30 de milioane de euro. Consiliul Județului Galați, în parteneriat cu Primăria Municipiului Galați, este cel care a reușit să-și adjudece finanțarea pentru acest proiect, la capătul unui tur de forță ce a presupus depunerea câtorva metri cubi de documentații și studii tehnice, avize, aprobări și așa mai departe. Miza este esențială pentru economia locală, dar și pentru siguranța circulației, dat fiind faptul că Drumul de Centură va avea o lungime de 10,58 km, va fi lărgit la patru benzi și va cuprinde inclusiv un pod hobanat pentru ocolirea zonelor urbane mai aglomerate. Totul devine posibil grație Programului Operațional Regional 2014-2020 – Axa prioritară 6 – „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională” – Apel SUERD.

Când vine vorba de traficul greu, de legăturile cu porturile de la Dunăre sau rețeaua de drumuri naționale, de conectivitatea cu rețeaua de căi ferate, atunci toate drumurile din Galați duc la Drumul de Centură. Dacă e să-i urmărim traseul, varianta ocolitoare traversează deopotrivă zona industriala din estul Galațiului, platforma Combinatului Siderurgic, dar și zona economică din vestul orașului. Drumul de Centură este o legătură vitală și pentru zona legumicolă Zătun – Tulucești și Lunca Joasa a Prutului Inferior, pentru Zona Libera, pentru porturile comerciale, inclusiv viitorul terminal multimodal, dar și pentru Șantierul Naval Damen Galați și firmele care gravitează în jurul industriei navale.

Numai că, deși mobilitatea mărfurilor și a forței de muncă sunt elemente-cheie pentru dezvoltarea locală, Drumul de Centură nu a mai ținut pasul cu necesitățile Galațiului, de ani de zile. Traficul rutier a devenit din ce în ce mai sufocant, cu nervi și timp pierdut la volan pentru șoferi, cu întârzieri în circulația mărfurilor, dar și cu riscuri ridicate de producere a unor accidente rutiere.

„Galațiul suferă, într-adevăr, la partea de infrastructură, iar legat de această variantă ocolitoare am avut un număr foarte mare de solicitări de modernizare. O soluție am reușit să găsim în urma consultărilor pe care le-am avut cu primarul Ionuț Pucheanu, cu city-managerul Marius Humelniucu, cu specialiștii din Direcțiile de Dezvoltare. Inițial, a încercat municipalitatea să găsească o sursă de finanțare pentru acest proiect, pentru că era drum municipal. Dar până la urmă am găsit această axă de finanțare, pe Apelul SUERD din POR, unde doar CJ-urile erau eligibile, pe drumuri județene. Și atunci ne-am gândit să transformăm drumul municipal în drum județean și să se implice și CJ Galați în modernizarea acestei artere importante, până la urmă, pentru întreg județul.”

Costel Fotea, președintele CJ Galați

Prin apelul SUERD (Strategia UE pentru Regiunea Dunării), pe axa de îmbunătățire a infrastructurii rutiere din POR 2014-2020, au fost eligibile 12 județe riverane Dunării, fiind puse la dispoziție aproximativ 150 milioane de euro, fonduri gestionate de un organism intermediar neutru în raport cu potențialii aplicanți, respectiv Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Vest, cu sediul la Cluj. 

Elementele principale ale proiectului

Un avantaj important în promovarea proiectului Drumului de Centură a fost că, în 2017, municipalitatea Galați avea deja un studiu de fezabilitate pregătit, pe care CJ Galați l-a preluat și l-a actualizat, aducând chiar și o serie de elemente constructive suplimentare. Cel mai interesant element a fost includerea în proiect a construirii unui pod hobanat, o realizare inginerească de anvergură. Lungimea podului ar urma să fie de 456 de metri, dar cu tot cu partea de intrare-ieșire s-ar ajunge la peste 700 metri!

„E o lucrare cum nu s-a mai făcut în Galați. Nu va fi cât viaductul spre combinatul siderurgic, dar va fi de efect – o lucrare modernă, cu patru benzi, vor fi piste de biciclete, rampe de acces, vor fi și trotuare pentru traficul pietonal. Dar cel mai important este că, dacă avem acest pod, nu se va mai intra cu traficul greu prin oraș. În plus, acest pod va scurta traseul inițial al Drumului de Centură cu 2,6 km, ceea ce, desigur, e un avantaj pentru transportatori.”

Costel Fotea

Din punct de vedere tehnic, varianta ocolitoare a municipiului Galați a fost împărțită în patru tronsoane:

  • Tronsonul I, str.Brăilei – Viaduct SIDEX, în lungime de 3.050 de metri și o lățime de 14 metri, cu patru benzi de circulație, 4×3,50 m;
  • Tronsonul II, între Viaduct SIDEX și bulevardul George Coșbuc, în lungime de 3.706 metri, lățime variabilă până în 14 metri;
  • Tronsonul III, între bulevardul George Coșbuc și str. Al.Măcelaru / str.Traian, în lungime de 567 de metri și lățime de 14 metri;
  • Tronsonul IV, între str.Traian/ Macului și Calea Prutului, în lungime de 3.542 de metri și lățime variabilă între 7,00 și 10,5 metri, cu două benzi de circulație 2×3,5 metri.

Potrivit proiectului, o parte dintre lucrări vor fi specifice doar anumitor tronsoane, dar vor fi și lucrări comune pe mai multe tronsoane. Printre altele, prin proiect se propun următoarele lucrări comune (tronsoanele I, II și IV):

  • Reabilitarea trotuarelor, realizarea rampelor de acces a persoanelor cu dizabilități;
  • Realizarea unei piste pentru bicicliști pe tot tronsonul I și tronsonul II;
  • Amenajarea accesului la proprietăți în limita de proprietate a drumului;
  • Ridicarea la cota drumurilor a gurilor căminelor de canalizare, apă, gaze etc.;
  • Lucrări de siguranța circulației.

Pe lângă podul hobanat ce va fi inclus în tronsonul II, proiectul mai prevede repararea și reabilitarea podețelor și a podului rutier care trece în prezent peste conductele magistrale de termoficare (tronson I); realizarea unei rețele noi de colectare a apelor pluviale pe tronsonul I și parțial pe tronsonul II, precum și modernizarea rețelei existente pe tronsoanele II și IV. De asemenea, planurile prevăd și reabilitarea unor spații verzi.

Una peste alta, în total, în ceea ce privește elementele constructive, noua variantă ocolitoare a Galațiului va include o pistă pentru bicicliști de 6,54 km, o suprafață carosabilă de 129.656 mp, trotuare de 11.874 mp, acostamente – 8.735 mp, șanțuri pentru apele pluviale – 12.361 mp, spații verzi – 20.919 mp. De asemenea, vor fi amenajate sensuri giratorii în intersecțiile cu str. Combinatului, bulevardul Milcov, bulevardul Siderurgiștilor, str. Traian Vuia și str. Calea Prutului.

Derularea procedurilor

Chiar dacă este vorba de un proiect de anvergură, toată documentația necesară depunerii aplicației de finanțare pentru Drumul de Centură al Galațiul a durat mai puțin de trei luni.

„La început am fost puțin sceptic cu privire la șansele noastre de reușită, dar din fericire parteneriatul dintre CJ Galați și CL Galați a mers foarte bine. Toate hotărârile de CJ și CL necesare pe parcursul procedurilor au fost date la timp, toate departamentele din cadrul CJ au tras tare pentru a pregăti documentația și am reușit să depunem proiectul la timp. Practic, am început undeva în luna octombrie și până la 23 decembrie, chiar înainte de Crăciun, aveam proiectul depus.”

Costel Fotea

Desigur, premiul cel mare a fost prinderea finanțării. Proiectele eligibile au primit finanțare în ordinea depunerii, iar Galațiul a prins ultimul tren al finanțărilor SUERD. Dacă ar fi așteptat până după sărbători, în ianuarie, alte proiecte i-ar fi luat-o înainte, iar Drumul de Centură nu ar mai fi prins fonduri disponibile! La virgulă, valoarea proiectului adjudecat de Galați este 135.196.480 de lei (29.555.019 euro), din care finanțarea nerabursabilă este de 132.492.550 de lei (28.963.918 euro).

În cadrul proiectului sunt prevăzute inclusiv sume pentru o serie de exproprieri pentru cauză de utilitate publică, pentru porțiunile în care drumul va fi lărgit. În total este vorba de 56 de poziții – 11.000 mp de teren simplu și 6.000 mp de teren și construcții, cu o valoare estimată în prezent la 6,5 milioane de lei.

Desigur, aplicația de finanțare a avut de urmat pașii tuturor procedurilor de verificare la ADR Nord-Vest, lucru care a mai durat câteva luni, însă faptul că Galațiul a prins acest proiect va însemna un impuls pentru economia locală. E vorba atât de fluidizarea traficului, a creșterii siguranței circulației rutiere, cât și de sume importante care vor intra în economia locală prin intermediul firmelor de construcții, al angajaților care vor fi implicați în aceste lucrări, taxe, impozite etc.

Direct sau indirect, este un proiect de care va beneficia întreg Galațiul și nu este de mirare că, la sfârșitul lunii februarie, însuși ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP), Daniel Suciu, a ținut să vină la Galați, pentru a semna contractul de finanțare pentru proiectul Drumului de Centură, dar și pentru alte trei proiecte de modernizări de drumuri județene, depuse tot pe Apelul SUERD, în total fiind vorba de investiții de peste 60 milioane de euro. 

Lansarea licitațiilor

Pentru a accelera punerea în aplicare a proiectului Drumului de Centură, procedurile de achiziție, proiectare și execuție a lucrărilor au fost demarate încă dinainte de aprobarea efectivă a finanțării, fiind aplicat sistemul clauzei suspensive.

Licitația a fost lansată la mijlocul anului trecut, iar pe 14 noiembrie, când a fost termenul de depunere a ofertelor, proiectul nu a dus lipsă de aplicanți. În cursă au intrat trei asocieri de firme și un ofertant unic, în total fiind însă vorba de nu mai puțin de 26 de agenți economici din România, dar și din Italia, Bulgaria și Austria. Ofertantul unic este Implenia Baugesellschaft m.b.H, care intră însă în licitație cu patru subcontractori. 

Iată și celelalte oferte: asocierea SC Tancrad SRL Galați & SC Vega ’ 93 SRL; asocierea SC Aqua Parc SRL (Roznov, jud. Neamț) & SC Mavgo Holding SRL – Tașca, jud. Neamț & Hydrostroy AD Sofia, Bulgaria & SC Ideal Windows SRL Galați & SC SPC Elite Consulting SRL Iași; asocierea Operes Italia & Cosedil S.P.A. Italia & SC Eurocogen Filiala Aninoasa SRL – Dâmbovița. În plus, fiecare dintre membrii acestor asocieri vin la rândul lor cu o mulțime de parteneri sau subcontractori.

În prezent, aceste oferte sunt în curs de evaluare, atât la nivelul comisiei CJ de licitație, cât și la nivelul Agenției Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP), urmând ca în perioada următoare să fie desemnat un câștigător. Acesta va avea la dispoziție un termen de execuție a lucrărilor, cu tot cu proiectare, de 36 de luni.

Pe lângă lucrările scoase la licitație de CJ Galați, mai există o licitație demarată de municipalitate pentru lucrările suplimentare necesare extinderii și modernizării Drumului de Centură, lucrări care, în formula în care s-a depus proiectul, nu sunt eligibile pe fonduri europene. În total este vorba de lucrări de 3,3 milioane de euro, iar până pe 27 februarie, termenul-limită pentru depunerea ofertelor, singura înscrisă a fost asocierea Vega 93 SRL – Tancrad SRL – SPC Elite Consulting SRL. În fapt, contractul ar urma să acopere lucrări precum amenajări ale rețelelor de utilități, reabilitarea parcărilor și a spațiilor verzi aferente, amenajarea pistei de bicicliști și a rampelor pentru persoanele cu dizabilități, elemente care nu intră în profilul clasic al unui drum județean.

Pași stufoși în procedurile de achiziție publică

Legislația stufoasă și procedurile lungi de verificare sau derulare a achizițiilor au fost principalele impedimente cu care personalul CJ Galați s-a confruntat în derularea proiectului Drumului de Centură.

„Nu e vorba de blocarea achizițiilor, de exemplu, cât de durata lor. Pentru proiectare și execuție a durat vreo două luni numai validarea la ANAP – sunt termene pentru clarificări, proceduri. Sunt pași care trebuie respectați, pentru că, dacă nu respecți toți pașii din legea achiziției publice, există tot timpul pericolul să vină cineva să conteste sau să-ți facă vreo reclamație la vreo instituție că nu ai respectat anumiți pași din procedura de achiziție și atunci te trezești cu alte probleme.”

Costel Fotea

În același context, el a precizat că, deși proiectul Drumului de Centură a fost depus la ADR Nord-Vest, acest lucru nu a reprezentat un impediment major în derularea procedurilor, dat fiind faptul că s-a lucrat foarte mult online, prin intermediul calculatoarelor. 

Fonduri pentru drumuri, atrase prin Apelul SUERD

Din valoarea totală de aproape 150 milioane de euro alocate prin Programul Operațional Regional 2014-2020 – Axa prioritară 6 – „Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională” – Apel SUERD, mai bine de jumătate (în total în jur de 80 milioane de euro) au fost adjudecate de șase dintre proiectele de infrastructură rutieră ale județului Galați.

Până în prezent, au fost deja semnate cu Ministerul Dezvoltării patru dintre proiecte. Cel mai important este cel al Drumului de Centură (30 milioane de euro), urmate de proiectele drumurilor județene DJ 251 A Corod – Drăgușeni, DN 26 (DJ 255) Pechea – Măstăcani și DJ 254 Ivești – Grivița, care însumează și ele 30 milioane de euro.

În perioada următoare se va semna finanțarea pentru DJ 242 A (Rădești – Gănești) și DJ 242 D (Rogojeni – Băneasa), proiecte de circa 20 milioane de euro.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă Galați în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Ovidiu Amălinei
Ovidiu Amălineihttps://www.viata-libera.ro/
Cu o experienţă de peste 25 de ani în presă, Ovidiu Amălinei este şef al Departamentului Economie-Administraţie al ziarului „Viaţa liberă” Galaţi. Pentru performanţele în jurnalism a fost distins cu numeroase premii, printre care se numără şi două titluri de „Reporter European” acordate, în 2008 şi 2009, în cadrul concursului organizat de Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti. De asemenea, în 2016, a beneficiat de o bursă de specializare, la Bruxelles, în cadrul programului „Bursele Europene – Jurnalişti în dialog”, derulat de Comisia Europeană în parteneriat cu Freedom House.
1 COMENTARIU
  1. Salut… Când vor începe lucrările la drumurile externe cum a fi Corod… Drăgușeni… Iar pe strada Cristofor Columb nr 4 cind demolati clădirea…. Sesizare făcută de mine în 2016….mulțumesc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Milionarii plajelor refăcute de stat cu un miliard de euro

PressHub.ro a avut curiozitatea jurnalistică să verifice și să...

Stimulente între 5.000 și 2.500 de lei/lună pentru angajații ministerului Proiectelor Europene

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Adrian Câciu, a...

Nicușor Dan: Teatrul Bulandra va fi consolidat și restaurat prin PNRR

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, a anunțat că proiectul depus...

ANCPI: Prima sesiune de lucru online pentru cadastrare cu fonduri europene

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a organizat, vineri, 25 noiembrie, prima din cele 28 de întâlniri de lucru desfășurate online, în cadrul proiectului „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, cod SMIS 120063. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020.