Lotul 3 al Axei Iași-Suceava: cursă și contracronometru, și cu obstacole serioase. Pentru deținătorul firmei câștigătoare e ca în povestea „Un ochi plânge, altul râde”. Obținerea contractului de modernizare a celor 40 km de drum înseamnă provocări uriașe, spune Giani Canschi cu referire la scumpirile în lanț și la lipsa unor materiale necesare în construcții.
Lotul 3 al Axei Iași-Suceava: cursă și contracronometru, și cu obstacole serioase. Pentru deținătorul firmei câștigătoare e ca în povestea „Un ochi plânge, altul râde”. Obținerea contractului de modernizare a celor 40 km de drum înseamnă provocări uriașe, spune Giani Canschi cu referire la scumpirile în lanț și la lipsa unor materiale necesare în construcții
Amintim că valoarea estimată a lucrărilor pentru cei 40,6 km de drum de la Belcești până la Lespezi și apoi limita județului Suceava este de 96,1 milioane de lei. Dar suma este cea recalculată în 2019, după o primă licitație pentru toate cele trei loturi la care nu s-a prezentat nimeni. La a doua procedură au fost atribuite primele două tronsoane (Iași-Gropnița și Gropnița-Belcești), care ar trebui să fie gata în cel mult două luni, dar Lotul 3 a fost și atunci disputat până când concurenții s-au eliminat unul pe altul în contestații. Ca urmare, licitația a fost reluată în decembrie 2020 numai pentru acest segment, dar fără nicio ajustare de preț.
CITIŢI ŞI: Axa Iaşi-Suceava a “pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro (VIDEO)
Evoluția prețurilor în ultima perioadă reprezintă o problemă serioasă pentru contract, ne-a spus Giani Canschi, care deține peste 99 la sută din acțiunile societății Daroconstruct. „Creșterile sunt mult mai mari decât cele luate în considerare de Guvern”, a explicat omul de afaceri, referindu-se la actualizările pregătite de Executiv pentru contracte în derulare pe fondul scumpirii materiilor prime și combustibililor. Pe lângă dublarea prețului la unele categorii de materiale, și costul transportului a crescut cu 100 la sută.
Termenul de execuție reprezintă o altă amenințare, pentru că, la fel ca primele două loturi, și al treilea trebuie să fie gata în 24 de luni. Dar de data asta situația este mai complicată, pentru că acordarea fondurilor europene impune ca proiectul să se finalizeze până la sfârșitul lui 2023. Iar până atunci a rămas mai puțin de un an și jumătate.
Deși „capacitatea de lucru a noastră și a firmelor cu care colaborăm nu este o problemă, dar e o problemă în schimb aprovizionarea cu materiale”, arată omul de afaceri. Fluxurile de aprovizionare nu mai merg, iar pe Iași e o criză fantastică de agregate – a descris el situația. „Autoritățile române au blocat toate perimetrele de exploatare. Toate!”, a menționat Giani Canschi.
CITIȚI ȘI:Axa Iaşi-Suceava e ca şi funcţională: creează deja balamuc în trafic şi nemulţumiri ale localnicilor
În acest context, generat cel mai probabil de verificările mult mai severe la exploatările din albiile unor râuri după prăbușirea podului de la Luțca/Neamț, prețul balastului s-a triplat. Dar tot este de negăsit, adaugă omul de afaceri, pentru că perimetrele de exploatare nu au fost reactualizate. Trebuie ca autoritățile, Guvernul, să ofere constructorilor altă soluție, ne-a mai spus el.
Daroconstruct a raportat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 91,6 milioane de lei, în scădere față de 2020 (119 milioane), dar a doua ca mărime de la înființarea societății în 2005. Profitul net pe anul trecut este cel mai mare din istoria firmei, 7,1 milioane de lei, obținut pe fondul scăderii datoriilor, de la 18 la 13 milioane de lei, dar și a numărului de angajați, de la 263, în 2020, la 229, anul trecut.
Probleme mari la Suceava
Dacă la Iași lucrurile intră în linie dreaptă pe această Axă rutieră, la Suceava par să se complice. Firma care obținuse contractele pe cele două loturi din județul vecin le-a reziliat pe amândouă astă-primăvară. Consiliul Județean nu a fost de acord și a chemat societatea Autotehnorom în instanță. Nu mai puțin de patru procese sunt acum pe rol, dar cu termene de judecată fixate abia la toamnă. Inițial, după rezilierea contractelor, CJ Suceava urma să stabilească printr-o expertiză ce procent din lucrări era finalizat și ce presupune restul de executat, dar se pare că acest detaliu esențial va fi stabilit în instanță, titrează ZIARUL DE IAȘI.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!