Proiecte ale Iașului, în pericol din cauza prăbușirii podului de la Luțca: prețul balastrului s-a triplat

Data:

spot_img

Lotul 3 al Axei Iași-Suceava: cursă și contracronometru, și cu obstacole serioase. Pentru deținătorul firmei câștigătoare e ca în povestea „Un ochi plânge, altul râde”. Obținerea contractului de modernizare a celor 40 km de drum înseamnă provocări uriașe, spune Giani Canschi cu referire la scumpirile în lanț și la lipsa unor materiale necesare în construcții.

Lotul 3 al Axei Iași-Suceava: cursă și contracronometru, și cu obstacole serioase. Pentru deținătorul firmei câștigătoare e ca în povestea „Un ochi plânge, altul râde”. Obținerea contractului de modernizare a celor 40 km de drum înseamnă provocări uriașe, spune Giani Canschi cu referire la scumpirile în lanț și la lipsa unor materiale necesare în construcții

Amintim că valoarea estimată a lucrărilor pentru cei 40,6 km de drum de la Belcești până la Lespezi și apoi limita județului Suceava este de 96,1 milioane de lei. Dar suma este cea recalculată în 2019, după o primă licitație pentru toate cele trei loturi la care nu s-a prezentat nimeni. La a doua procedură au fost atribuite primele două tronsoane (Iași-Gropnița și Gropnița-Belcești), care ar trebui să fie gata în cel mult două luni, dar Lotul 3 a fost și atunci disputat până când concurenții s-au eliminat unul pe altul în contestații. Ca urmare, licitația a fost reluată în decembrie 2020 numai pentru acest segment, dar fără nicio ajustare de preț.

CITIŢI ŞI: Axa Iaşi-Suceava a “pocnit“ în alte două locuri: s-a interpus o mită de 40.000 de euro (VIDEO)

Evoluția prețurilor în ultima perioadă reprezintă o problemă serioasă pentru contract, ne-a spus Giani Canschi, care deține peste 99 la sută din acțiunile societății Daroconstruct. „Creșterile sunt mult mai mari decât cele luate în considerare de Guvern”, a explicat omul de afaceri, referindu-se la actualizările pregătite de Executiv pentru contracte în derulare pe fondul scumpirii materiilor prime și combustibililor. Pe lângă dublarea prețului la unele categorii de materiale, și costul transportului a crescut cu 100 la sută.

Termenul de execuție reprezintă o altă amenințare, pentru că, la fel ca primele două loturi, și al treilea trebuie să fie gata în 24 de luni. Dar de data asta situația este mai complicată, pentru că acordarea fondurilor europene impune ca proiectul să se finalizeze până la sfârșitul lui 2023. Iar până atunci a rămas mai puțin de un an și jumătate.

Deși „capacitatea de lucru a noastră și a firmelor cu care colaborăm nu este o problemă, dar e o problemă în schimb aprovizionarea cu materiale”, arată omul de afaceri. Fluxurile de aprovizionare nu mai merg, iar pe Iași e o criză fantastică de agregate – a descris el situația. „Autoritățile române au blocat toate perimetrele de exploatare. Toate!”, a menționat Giani Canschi.

CITIȚI ȘI:Axa Iaşi-Suceava e ca şi funcţională: creează deja balamuc în trafic şi nemulţumiri ale localnicilor

În acest context, generat cel mai probabil de verificările mult mai severe la exploatările din albiile unor râuri după prăbușirea podului de la Luțca/Neamț, prețul balastului s-a triplat. Dar tot este de negăsit, adaugă omul de afaceri, pentru că perimetrele de exploatare nu au fost reactualizate. Trebuie ca autoritățile, Guvernul, să ofere constructorilor altă soluție, ne-a mai spus el.

Daroconstruct a raportat pentru anul trecut o cifră de afaceri de 91,6 milioane de lei, în scădere față de 2020 (119 milioane), dar a doua ca mărime de la înființarea societății în 2005. Profitul net pe anul trecut este cel mai mare din istoria firmei, 7,1 milioane de lei, obținut pe fondul scăderii datoriilor, de la 18 la 13 milioane de lei, dar și a numărului de angajați, de la 263, în 2020, la 229, anul trecut.

Probleme mari la Suceava

Dacă la Iași lucrurile intră în linie dreaptă pe această Axă rutieră, la Suceava par să se complice. Firma care obținuse contractele pe cele două loturi din județul vecin le-a reziliat pe amândouă astă-primăvară. Consiliul Județean nu a fost de acord și a chemat societatea Autotehnorom în instanță. Nu mai puțin de patru procese sunt acum pe rol, dar cu termene de judecată fixate abia la toamnă. Inițial, după rezilierea contractelor, CJ Suceava urma să stabilească printr-o expertiză ce procent din lucrări era finalizat și ce presupune restul de executat, dar se pare că acest detaliu esențial va fi stabilit în instanță, titrează ZIARUL DE IAȘI.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
Ziarul de Iași
Ziarul de Iașihttps://www.ziaruldeiasi.ro
Jurnalişti formaţi la şcoala sa de presă se află în poziţii de conducere în redactiile ziarelor, televiziunilor şi posturilor de radio din întreaga ţară. Ziarul are un tiraj mediu zilnic 4.133 exemplare, din care 2.410 exemplare reprezinta abonamente, este tipărit în format broadsheet, având 16-20 de pagini. Apare de luni pînă sîmbătă si are un caracter generalist. Cotidianul Ziarul de Iaşi se distribuie în judeţul Iaşi, atît în mediul urban cît şi în cel rural.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related