Proiectele POR au furnizat 140 milioane de euro municipalităţii ieșene. Unde au ajuns în final banii?

Data:

spot_img

Primăria Iaşi ocupă primul loc în zona de nord-est a ţării după valoarea contractelor semnate în cadrul Programului Operaţional Regional (POR) 2014 – 2020. În prezent, circa 20 proiecte sunt în diverse stadii de implementare. Într-o nouă analiză privind modul de cheltuire a fondurilor europene, „Ziarul de Iaşi” şi Presshub.ro vă prezintă astăzi ce firme şi-au adjudecat contractele de lucrări şi de furnizare în cadrul proiectelor derulate de Primăria Iaşi: 12 companii din patru ţări (România, Polonia, Italia şi Turcia). Polonezii şi turcii livrează tramvaie şi autobuze, italienii refac monumente istorice, iar românii (Iaşi, Timişoara, Bucureşti, Maramureş şi Vaslui) lucrează la căi de rulare, construirea de grădiniţe şi alte infrastructuri. Companiile şi-au împărţit un total de circa 140 milioane euro (cu TVA). În această sumă nu sunt incluse şi alte contracte care ţin de diverse documentaţii tehnice, dotări, publicitate, dirigenţie sau monitorizare proiect. În perioada următoare, municipalitatea urmează să semneze alte patru contracte: unul de lucrări şi trei de furnizare. Implementarea proiectelor POR a stârnit şi controverse la Iaşi: unele contracte au fost reziliate, iar derularea altora a fost întârziată prin prelungirea termenelor de execuţie. În plus, firma care a câştigat cei mai mulţi bani este una foarte apropiată de primarul Mihai Chirica.

****************

În cazul POR 2014 – 2020, proiectele derulate de Primărie au vizat îmbunătăţirea mobilităţii urbane, refacerea unor zone degradate şi transformarea acestora în spaţii verzi, restaurarea unor obiective de patrimoniu cultural, eficienţă energetică, infrastructura socială şi sistemul de educaţie.

Ce investiţii a făcut Primăria Iaşi cu bani europeni

Astfel, proiectele au constat în: furnizarea a 32 de tramvaie noi şi a 44 de autobuze electrice, reabilitarea a cinci tronsoane de cale de rulare tramvaie (circa 11.000 metri liniari) şi lucrări adiacente (spaţii verzi, staţii de transport etc.), înfiinţarea unui sistem alternativ de transport (închiriere biciclete), înfiinţarea unui sistem de e-ticketing, transformarea unei suprafeţe totale de peste 30.000 mp în spaţii verzi, restaurarea a patru clădiri monument istoric (Palatul Braunstein, Muzeul de Istorie Naturală, Baia Turcească şi Mănăstirea Frumoasa), reabilitarea termică a Spitalului de Recuperare, modernizarea (parţială) a sistemului de iluminat public, construirea unui centru social într-o zonă defavorizată din Iaşi (Cicoarei), modernizarea unui campus şcolar (Colegiul Tehnic „Gh. Asachi”), construirea a două grădiniţe (în cartierele Bucium şi Dacia) şi reabilitarea clădirii unei grădiniţe existente (program prelungit 13).

Cine sunt firmele care şi-au împărţit banii europeni

Până acum, Primăria a încheiat 18 contracte de lucrări şi furnizare. Într-un top al companiilor, pe primul loc se află Conest (Iaşi): firma este implicată în cinci contracte, trei dintre acestea fiind în asociere cu Mari-Vila Com SRL (Bucureşti). În total, este vorba despre peste 180 milioane lei (inclusiv TVA): asocierea Conest – Mari Vila a fost singurul ofertant la trei licitaţii distincte pentru refacerea de căi de rulare pentru tramvaie. În acelaşi timp, Conest a reabilitat Mănăstirea Frumoasa şi, recent, şi-a adjudecat contractul pentru Spitalul de Recuperare. Iniţial, ultimul contract menţionat a fost semnat în martie 2019 cu firma italiană Emmeci Project Building, dar a fost ulterior reziliat, Primăria fiind nemulţumită de ritmul lucrărilor. Conest are o relaţie veche cu municipalitatea ieşeană: este cel mai mare contractor al Primăriei în ultimii 10 ani, în condiţiile în care actualul primar Mihai Chirica a fost angajat al companiei înainte de a deveni salariat al municipalităţii (2001).

Turcii de la Bozankaya se află pe locul doi în top cu un contract pentru furnizarea a 16 tramvaie (livrările vor începe anul acesta), iar podiumul este închis de polonezii de la PESA tot pentru furnizarea a 16 tramvaie (primele vehicule vor ajunge la Iaşi în luna august). Cele două contracte au valori similare, fiecare de peste 160 milioane lei (cu TVA). Licitaţia câştigată de turci (noiembrie 2019) a fost organizată de Primăria Iaşi, iar cea adjudecată de polonezi (august 2020) de Ministerul Dezvoltării. De remarcat timpul scurt în care municipalitatea a stabilit câştigătorul (la licitaţie participase şi PESA): patru luni. De regulă, atribuirea unei licitaţii cu fonduri POR de către Primărie nu a durat mai mult de 8 luni.

În schimb, Ministerul Dezvoltării a atribuit licitaţia către PESA în nu mai puţin de 18 luni, deşi polonezii au fost singurii ofertanţi. Cu toate acestea, primele vehicule care vor ajunge la Iaşi vor fi cele de la PESA (august 2021), în condiţiile în care turcii s-au concentrat în primă fază pe un alt contract semnat în România, la Timişoara. Alte două licitaţii organizate de Ministerul Dezvoltării în numele Iaşului vizează livrarea a 44 de autobuze electrice. În cazul a 20 dintre acestea, contractul a fost semnat cu polonezii de la Solaris (61 mil. lei, cu TVA), la 22 luni de lansarea licitaţiei (!), iar pentru alte 24 se aşteaptă decizia Ministerului. Procedurile organizate de către autoritatea centrală au avut şi probleme: una a fost anulată şi apoi reluată, iar termenele de evaluare, deliberare şi atribuire au fost mult întârziate. Aceste contracte pentru îmbunătăţirea mobilităţii urbane la Iaşi reprezintă peste 80% din fondurile europene accesate de Primărie.

Italienii refac monumente istorice la Iaşi

În ceea ce priveşte obiectivele de patrimoniu, două dintre contracte au fost câştigate de către firme italiene. La Palatul Braunstein, o clădire din vecinătatea Pieţei Unirii, lucrează Coinpredil Societa Cooperativa ARL (20,6 mil. lei, inclusiv TVA). Proiectul de restaurare a Palatului are un istoric controversat: iniţial, a fost respins la finanţare pe POR, dar Primăria a câştigat în instanţă accesul la fondurile europene. În timpul procesului, municipalitatea a demarat proiectul cu fonduri de la bugetul local care, în final, au fost decontate din finanţarea nerambursabilă. Proiectul a avut mai multe termene de execuţie, iar Primăria a trebuit să finanţeze cu încă 2 milioane lei pe motiv de „lucrări neprevăzute”.

Recent, schelele de pe Palatul din centrul Iaşului au fost date jos şi urmează inaugurarea oficială – clădirea va adăposti centrele culturale internaţionale de la Iaşi, cel puţin aşa era ultima propunere avansată de municipalitate. „Era o clădire monument transformată în locuinţe sociale, făcută praf şi pulbere, făceau focul cu parchetul din camere, bătăi, ţipete, alcool, o infecţie de nedescris. (…) Am făcut şi refăcut proiectul pentru a corespunde total exigenţelor unei finanţări europene nerambursabile. Am redat Iaşului o clădire frumoasă care era să «moară»”, a declarat primarul Mihai Chirica. Un alt obiectiv unde schelele au fost date jos de pe clădiri este Mănăstirea Frumoasa, restaurată de Conest (21 mil. lei, inclusiv TVA). O inaugurare este în pregătire şi pentru clădirea Muzeului de Istorie Naturală, imobil aflat pe principalul bulevard central al Iaşului (Independenţei). Proiectul a avut o valoare de 8,3 mil. lei (cu TVA), iar lucrările sunt executate de către firma Mădbeton (Maramureş), în asociere cu alte companii.

Celălalt obiectiv de patrimoniu restaurat de Primărie este imobilul cunoscut ieşenilor drept „Baia Turcească” – un monument istoric din centrul Iaşului, aflat în zona din spatele din spatele Mitropoliei. Aici, lucrează italienii de la Cifolelii Edilizia (15,4 mil. lei), dar nu este exclusă o reziliere de contract: recent, primarul Chirica se declara nemulţumit de ritmul lucrărilor. Imobilul ar urma să fie transformat într-un centru cultural de artă contemporană.

Cel mai disputat contract: sistemul de iluminat public

În general, la licitaţiile organizate cu bani asiguraţi prin intermediul POR a lipsit concurenţa: la jumătate dintre ele a fost un singur ofertant, cel care a şi fost declarat câştigător. În alte cazuri, au fost înregistrate câte 2, 3 sau 6 oferte de la firme interesate. Una dintre cele mai disputate licitaţii a fost cea privind modernizarea (parţială) a sistemului de iluminat public din oraş. Procedura a fost lansată în aprilie 2020, iar contractul a fost semnat în octombrie 2020 cu Elba Com (Timişoara) pentru 11 milioane lei, valoare care a stârnit controverse având în vedere că Primăria estima o sumă aproape dublă ca necesar de finanţare (21 mil. lei, cu TVA). La licitaţie au participat 10 ofertanţi, printre companii numărându-se şi „giganţi” ai industriei.

Alte patru firme au câştigat contracte de lucrări

Celelalte licitaţii de lucrări organizate de Primăria Iaşi au fost câştigate de către două firme ieşene şi alte două din Vaslui. Astfel, Con Ted Company SRL are semnate contracte de 12,4 mil. lei (cu TVA) pentru refacerea a circa 18.000 mp de spaţiu verde din zona C.A. Rosetti şi a încă 13.000 mp în cinci zone distincte din oraş (terenuri degradate care sunt transformate în spaţii verzi). Cealaltă firmă ieşeană, Alconf, are încheiat un contract în valoare de 4,7 mil. lei pentru construirea unei grădiniţe în cartierul Bucium.

În ceea ce priveşte companiile din Vaslui, Katar Conneg SRL va construi un centrul social multifuncţional în zona Cicoarei (14,1 mil. lei), iar Stasform Consult SRL va moderniza un campus şcolar (4,4 mil. lei) şi va construi o grădiniţă în cartierul Dacia (6,2 mil. lei). Amintim că Primăria Iaşi mai trebuie să semneze alte patru contracte în cazul proiectelor derulate prin intermediul POR: înfiinţare sistem e-ticketing, sistem automat de închiriere biciclete, livrarea a 20 de autobuze electrice şi modernizarea unei grădiniţe.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Ziarul de Iași în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Alex Andrei
Alex Andreihttp://ziaruldeiasi.ro
A debutat în presă în anul 2005 și în prezent este reporter la „Ziarul de Iași” în cadrul departamentului administrație-politic (din 2015). Anterior, a lucrat la cotidianul „Evenimentul Regional al Moldovei” și a fost timp de șapte ani corespondentul din Iași al „NewsIn”, fosta agenție de știri a grupului Realitatea-Cațavencu. De-a lungul timpului, a mai avut colaborări punctuale cu diverse publicații locale și centrale. În 2017 a lansat apix.ro, un ziar online dedicat dezvoltării urbanistice a Iașului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related