Proiectul de modificare a legislației achizițiilor pentru salvarea PNRR, în pericol să încalce Directiva europeană a achizițiilor

Data:

spot_img

Ministerul Transporturilor a anunțat modificări majore la legislația privind achizițiile publice pentru a salva finanțarea din PNRR la autostrăzi și căi ferate.

Proiectul care ar urma să fluidizeze achizițiile publice ar putea însă crea problem la proiectele cu finanțare europeană din proiectele operaționale, mai ales cele din POR și POIM, potrivit unor experți consultați de G4Media.

Și aceasta pentru că regulile de eligibilitate ale PNRR sunt diferite, însă legislația achizițiilor publice e aceeași, nefiind posibilă aplicarea vreunui regim de exceptare pentru procedurile de achiziție din PNRR.

Autor: Florin Marinescu


Specialiști în domeniul achizițiilor publice spun că la acest moment nu mai pot fi făcute intervenții legislative care să conducă la schimbări majore, legislația națională fiind armonizată cu prevederile directivei.

Ce însemnă reguli de eligiblitate diferite la PNRR față de programele operaționale? La programele operaționale se verifică cum au fost făcute cheltuielile solicitate la rambursare, iar în cazul în care se constată nerespectarea legislației privin achizițiile publice, se aplică coreții de financiare, funcție de gravitatea abaterii, între 5% și 25% uneori și de 100% la valoarea contractelor.

La PNRR, Regulamentul 241/2021 nu mai prevede verificarea cheltuielilor, ci doar a rezultatelor investițiilor, respectiv îndeplinirea jaloanelor (milestones) și țintelor (targets) asumate de statul membru în timpul negocierilor. Verificarea achizițiilor rămâne în schimb doar în sarcina statului membru, fiind aplicate sancțiunile prevăzute de legislația națională. În cazul României așadar nu se vor mai aplica corecții financiare ci doar contravențiile prevăzute de Legea 98/2016, cea mai mare amendă pe care o poate primi o autoritate contractantă fiind de 30.000 lei.

Concret, specialiștii în domeniul gestionării fondurilor europene consultați de G4 Media spun că de fapt prin aceste modificări, beneficiarii de proiecte care sunt finanțate din programele europene și nu din PNRR sunt practic induși în eroare, iar cei care au proiecte finanțate din PNRR vor fi încurajați să aplice modificările propuse care contravin prevederilor Directivei 24/2014 privind achizițiile publice.

Astfel, de exemplu justificarea alegerii procedurii de negociere directă fără publicarea unui anunț, doar pentru că există ricul nefinalizării în termen a unui contract, nu constituie o imprevizibilitate, așa cum se motivează în propunerea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, ci o situație în care autoritatea contractantă nu a depus toate diligențele pentru a se asigura că va atribui contractul către un operator economic capabil să-și respecte obligațiile și angajamentele contractuale.

Pentru astfel de situații serviciile de audit ale autorităților de management, ale Comisiei Europene sau ale Curții Europene de Conturi, așa cum rezultă și din jurisprudența Curții Europene de Justiție, aplică corecții financiare chiar și de 100% la valoarea contractelor.

O altă propunere de reglementare care ar putea atrage corecții financiare pentru beneficiarii de fonduri europene din programele operaționale este aceea prin care autoritatea contractantă stabilește prin anunțul de participare/ simplificat/ de concurs un singur termen-limită în care va răspunde în mod clar și complet tuturor solicitărilor de clarificare/ informațiilor suplimentare. Experții consultați de G4Media arată că vor fi aplicate corecții financiare de 5, 10 sau 25% tocmai pentru faptul că unii beneficiari nu vor avea timp suficient sau detaliile necesare depunerii unei oferte, măcar conforme, respectiv competitive.

Aplicarea corecțiilor financiare este reglementată prin Decizia Comisiei Europene С(2019) 3452 și poate fi consultată aici:

În plus, potrivit experților citați, nu există certitudinea că aceste modificări vor ajuta în vreun fel proiectele din PNRR, pentru că de exemplu într-o asemenea situație, fostul ministru al transporturilor Cătălin Drulă acuză pierderea finanțării din PNRR pentru autostrada A1, tocmai din pricina răspunsurilor la clarificări care nu au permis depunerea în timp util a unor oferte conforme.

O altă prevedere controversată din proiect este propunerea de eliminare e punctajelor individuale ale membrilor comisiilor de evaluare. ”Se pregătește un cadru legal în domeniul achizițiilor publice mult mai permisiv decât a îndrăznit vreodată vreun Guvern al Romaniei”, susține un expert consultat de G4Media.


Material publicat în G4Media.ro, în cadrul proiectului #Bani Europeni – EU Cohesion funds impact on people`s lives


spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Răzvan Ceuca, expert în cyber security: „Instituțiile nu au luat măsurile preventive necesare!”

Expertul în cyber security Răzvan Ceuca atrage atenția asupra...

În loc de speculații, presa poate lucra cu cifre exacte

La începutul acestui an, Freedom House în colaborare cu...

Radiografia unei prăbușiri: ultimii din Europa la vânzarea de cărți

Radiografia unei prăbușiri: ultimii din Europa la vânzare de...

Peste un milion de români au votat. Circa 10.000 de bistrițeni au ieșit la urne

Peste 10.000 de bistrițeni au ieșit la urne până...