Nicușor Dan a făcut un raport despre activitatea sa din timpul actualului mandat ca edil al Primăriei Municipiului București. Acesta a preluat funcția în 2020, iar anul acesta, pe 9 iunie, candidează pentru un nou mandat.
În prima parte, se prezintă situația în care Nicușor Dan a preluat Primăria Capitalei, unde au fost identificate o serie de probleme în mai multe domenii.
Financiar
În raport se menționează că PMB avea în 2020 datorii de de 3 miliarde de lei, în condițiile în care bugetul anual era de 4,5 miliarde, iar unele dintre conturile de investiții erau blocate de creditori.
Astfel, în cazul autobuzelor Otokar, datoria era de 165 de milioane de lei, iar eșalonarea sumei s-a finalizat abia în decembrie 2021.
În timpul mandatului lui Nicușor Dan, mai exact în 2023 și 2024, Primăria Capitalei nu a primit procentul legal de 2% din impozite precum au primit orașele cu instituții culturale, în ciuda faptului că toate instituțiile culturale din Capitală sunt subordonate Primăriei Generale.
Citește și: De ce este important Parlamentul European – dezbatere la Iași cu candidații din Moldova
Nicușor Dan și companiile municipale
Actualul primar, în urma unei analize, a decis închiderea companiilor municipale. „Compania de pază a efectuat pază fără contract la Pationarul Flamaropol și la Spitalul Metropolitan.
Compania de consolidări a efectuat organizarea de șantier la Spitalul Metropolitan fără ordin de începere a lucrărilor. Compania de consolidări a lucrat fără acte la mai multe clădiri”, sunt câteva exemple menționate în raport.
Investiții
La capitolul investiții existau proiecte cu întârzieri mari, iar indicatorii financiari erau stabiliți chiar și cu 15 ani în urmă. Astfel, Primăria București a trebuit să apeleze la o serie de operațiuni administrative, precum suspendări de lucrări, refacerea indicatorilor tehnico-economici, aplicarea diverselor normative de ajustare a prețurilor.
O altă problemă când vorbim de investiții a fost și explozia prețurilor materialelor de construcții care a afectat toate lucrările aflate în desfășurare. În plus, războiul din Ucraina a provocat o criză în cazul anumitor materiale, iar lucrările de termoficare au fost amânate câteva luni de întârzierea de livrare a conductelor.
Spre exemplu, lucrările la stația de epurare Glina erau realizate în proporție de 40%, iar conturile de investiții erau blocat și constructorii neplătiți de mai multe luni.
Nefinalizarea lucrărilor la 31 decembrie 2023 însemna rambursarea tuturor banilor încasați și suprimarea finanțărilor europene viitoare pentru cellelalte componente ale sistemului de canalizare.
Raportul mai menționează că multe dintre „proiectele tehnice făcute în grabă de companiile municipale în fosta administrație fie nu puteau fi implementate, fie aveau nevoie de corecții semnificative. De exemplu, proiectul pentru 900 metri în Prelungirea Ghencea a fost corectat de 80 de ori prin dispoziții de șantier”.
Lipsa de marcaje rutiere
Un alt domeniu cu probleme era cel al transporturilor. Din cauza dificultăților financiare, orașul nu avea suficiente marcaje rutiere, iar contractul de furnizare pentru 100 de tramvaie era blocat, în condițiile în care banii veneau din partea Uniunii Europene.
„O condiție pentru achiziționarea din fonduri europene a celor 100 de tramvaie era reabilitarea liniilor. Mai puțin segmentul de 1,1 km din bd. Doina Cornea, pentru nicio altă linie nu fuseseră demarcate nici măcar studiile pentru reabilitarea liniilor”, menționează raportul.
Cu ce probleme urbanistice a moștenit Nicușor Dan
Probleme existau și în cazul Planului Urbanistic General, unde contractul pentru actualizarea acestuia era blocat din 2014. Inclusiv Curtea de Conturi s-a pronunțat asupra acestui contract și a solicitat rezilierea și un litigiu cu consorțiul condus de Universitatea de Arhitectură.
Astfel, a fost nevoie atât de o analiză tehnică, dar și ce una juridică pentru a putea să fie lămurite toate aspectele pentru întocmirea actului adițional care să repornească contractul.
În cazul a unei mari părți din actele emise până la acel moment prezentau și probleme legislative precum: nerespectarea înălțimii, a densității, a suprafeței ocupate, diferențe majore între textul scris al autorizației și planșele în baza cărora se construia.
Juridic
La începerea mandatului lui Nicușor Dan nu exista o strategie în abordarea litigiilor importante ale primăriei.
„Multe litigii cu mize de milioane, chiar zeci de milioane de lei nu erau atribuite caselor de avocatură cu care primăria colaborează. Litigiile importante nu erau împărțite pe categorii, pentru a beneficia de practică litigiilor anterioare”, scrie în raport.
Deșeuri
În 2020, Nicușor Dan a identificat o serie de probleme și în ceea ce înseamnă deșeuri, mai ales după închiderea depozitelor Glina și Chiajna (operat de Iridex). Prin urmare, singurul centru fiabil era cel din Vidra.
Într-un gest de uriașă iresponsabilitate, în iunie 2020 administrația precedentă a notificat rezilierea contractului cu operatorul Ecosud al depozitului de la Vidra. Bucureștiul a fost în riscul de a nu mai avea unde să ducă 30 de tone de deșeuri pe zi.
Acestea sunt doar o parte din problemele cu care Nicușor Dan a preluat Primăria Capitalei de la fosta administrație în urmă cu 4 ani.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!