La mai puțin de o luna până la alegerile locale și europarlamentare din iunie, spectrul politic este cuprins de o febră electorală mai puternică decât niciodată. Nu trece săptămâna fără să ni se prezinte cel puțin două sondaje de opinie, dar de multe ori rezultatele acestor sondaje sunt atât de diferite încât ai putea jura că au fost, de fapt, efectuate, pe electorate diferite.
Cum se explică schimbările majore de procente ale candidaților – în special cei de la București – și ce se află în spatele multora dintre aceste sondaje curioase am încercat să aflăm stând de vorbă cu politologul Remus Ștefureac, directorul general al INSCOP Research, singurul institut de sondare care a prognozat „la centimă” rezultatele precedentelor alegeri locale din București, în 2020.
Remus Ștefureac: există, până la urmă, și o responsabilitate de a urmări performanța în timp a institutelor de sondare
Citește și: PRESShub și Freedom House România contribuie la dezvoltarea Inteligenței Artificiale
Domnule Ștefureac, mulți români consideră că sondajele de opinie sunt făcute pe placul celor care le comandă, pe principiul tradițional românesc „laudă-mă, gură, că-ți dau prăjitură”. Ca specialist în domeniu, ne puteți spune dacă această convingere surprinde realitatea sau măcar o parte din ea?
„Cred că institutele serioase fac sondaje serioase, care nu permit manipularea opiniei publice. Sigur că oamenii, observatorii, opinia publică, jurnaliștii pot vedea uneori discrepanțe între rezultatele publicate, să spunem, pe diverse teme, de către institutele de sondare a opiniei publice – acest lucru se întâmplă în principal când vorbim de măsurători electorale, politice.
Și atunci apar niște semne de întrebare. Dincolo de responsabilitatea institutelor de sondare a opiniei publice de a măsura cu acuratețe și a publica date reale, există, până la urmă, și o responsabilitate, inclusiv a mass-media care publică astfel de informații, de a urmări performanța în timp a institutelor de sondare a opiniei publice, iar în România acest lucru e foarte ușor verificabil”.
Remus Ștefureac cred că „electoratul din Romania, dupa 35 de ani de democratie, cu bunele si cu relele ei, a devenit suficient de matur pentru a nu cadea victima unor manipulari ieftine”,
Articolul integral, în Aktual 24
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Campanie electorală fără mese rotunde și campanie europarlamentară fără o șoaptă. La ce candidați avem (Tudose, R. Bogdan, Firea, Olguțu etc) nici nu-și aveau rostul dezbaterile. La noi CIRCUL, INVECTIVA și replica „ba pe-a mă-tii” țin loc de campanie electorală 🤮