Lucrările de restaurare a Podului Iubirii din comuna Coșbuc – județul Bistrița-Năsăud sunt aproape de finalizare. Podul urmează să fie finalizat în luna mai.
Podul grăniceresc este monument istoric de grupă valorică A, cod BN-II-m-01639, fiind construit în anul 1778 având ca scop atât deplasarea soldaților încartiruiți în localitatea Hordou (satul natal al poetului George Coșbuc), cât și deservirea unei mari părți din locuitorii comunei care își aveau locuințele pe malul stâng al râului Sălăuța.
După zeci de ani de intervenții și proiecte respinse, s-a reușit în anul 2022 obținerea finanțării de la INP, Institutului National al Patrimoniului, respectiv 3,2 milioane lei.
Podul a făcut parte dintr-o suită de 15 poduri din lemn în stil tirolez care au fost construite în județul nostru în perioada funcționării Regimentului grăniceresc la Năsăud.
Citește și: RTV sau când haznaua refulează și mirosul devine insuportabil
Admirat deopotrivă de turiști, localnici și specialiști, Podul iubirii din Coșbuc apare și în scrierile marelui istoric N. Iorga care relata în 1906 că: „Un mare pod, ca acel de la Turda, cu multe grinzi răsunătoare şi cu acoperiş încărcat şi greoi, trece râul Salva (de fapt Sălăuţa – n. n.), care şi el se varsă în Someş. Dincolo de această trecătoare se descoperă în sfârşit luminile Năsăudului, care se vede de departe printr-o geană roşie” (N. Iorga, Neamul românesc în Ardeal şi Ţara Românească, vol. II, Bucureşti, 1906, p. 509).
Potrivit primarului comunei Coșbuc, Ioan Pavelea, podul va putea fi parcurs doar de pietoni și bicicliști după reabilitare. Astfel, accesul auto va fi total interzis, fiind prevăzute bariere la intrările pe pod, care pot fi ridicate doar în cazuri de forță majoră, când în zonă trebuie să ajungă ambulanța, poliția sau pompierii.
Din păcate, protecția podului nu înseamnă doar restricționarea circulației auto, ci și interzicerea construcțiilor în zona de protecție a monumentului.
Continuarea, în Săptămâna Online!
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Foto: saptămâna online