Rețelele actuale nu vor face față noului val de energie care vine și din sens invers, dinspre consumator, a explicat pentru PRESShub Dan Dumitru, preşedintele Clubului Tesla Happy Owners România (THOR).
Acesta spune că entuziasmul românilor de a-şi instala panouri fotovoltaice pentru a deveni independenţi energetic a luat pe nepregătite reţeaua de transport a energiei electrice. Astfel apar situaţii când, în perioada cea mai productivă pentru panourile solare, energia nu este trimisă în reţea.
Dan Dumitru propune ca viitoare proiecte de tip „Casa Verde Fotovoltaic” să includă neapărat unităţi de stocare, pe lângă cele de producţie.
Mai multă independenţă, în ciuda obstacolelor
Dan Dumitru reprezintă un ONG care promovează „ecomobilitatea, sustenabilitatea și în general tot ce înseamnă transport electric”, după cum chiar el declară. Cei care aleg să conducă o maşină electrică o fac pentru că îşi doresc mai multă independenţă, în ciuda obstacolelor nenumărate pe care le întâlnesc într-o ţară ca România.
„Eu reprezint Tesla Happy Owners România (THOR), un club dedicat mărcii Tesla, ca să spun așa, și soluțiilor Tesla pentru sustenabilitate. Suntem 200 și ceva acum, după un an de la înființare, fiind 17 la început, și suntem un club care prin acțiunile noastre promovăm ecomobilitatea, sustenabilitatea și în general tot ce înseamnă transport electric.
Pentru că spre deosebire de curentul electric pe care poți să-l produci oricum și poți să-l ai din surse n-surse, benzina și motorina nu poți să le produci singur în curte.
Astfel încât, în momentul când ai o criză și o conexiune la curent, un panou fotovoltaic, o eoliană sau orice fel de sursă de curent, în momentul ăla tu practic ești independent energetic și drumul pe care tu îl practici nu mai depinde de disponibilitatea unui carburant al unui terț. Tu ești practic independent energetic.
Eu cred că oamenii ăștia își doresc mai multă independență și, bineînțeles, își doresc foarte mult să contribuie la protejarea mediului. Indiferent că o fac voit, conștient sau nu”, spune Dan Dumitru.
Cele două bariere ce trebuie depăşite pentru a trece la autoturism electric
Preşedintele THOR crede că pentru a trece de la o maşină cu motorizare pe combustie la una electrică, românii trebuie să depăşească două bariere, una d fiind de natură psihologică.
Totodată, face un apel către cei care trebuie să audă să se investească în dezvoltarea infrastructurii pentru vehiculele electrice.
Citește și: „Câștigi 140.000 de euro/an din propriul tău parc fotovoltaic.” Este adevărat?
„Principale obstacole, în momentul ăsta, dacă e să ne referim la cele tehnice sau fizice, sunt ridicate de inadaptarea infrastructurii la ceea ce înseamnă trecerea la ecomobilitate.
Dacă este să vorbim de lucruri la nivel psihologic, este extrem de mare manipulare și falsă informație pe tot ceea ce înseamnă ecomobilitate și electromobilitate, despre cât de rele sunt, cum se strică bateriile, cum iau foc ș.a.m.d.
Pe cealaltă mă gândesc că nu vom putea să o trecem atât de ușor, mă refer la partea asta cu infrastructura. Asta va fi cea mai mare provocare la nivel global, nu doar în România. Iar această infrastructură, dacă nu începem să o construim azi, când încă avem puține mașini, peste 5 ani va fi târziu”, a declarat Dan Dumitru.
Producem mai multă energie decât putem transporta
Dan Dumitru critică felul în care au fost concepute proiectele de tip Casa Verde Fotovoltaic, punându-se accent pe producţia de energie verde şi neglijându-se partea de transport. El consideră că, fără partea de stocare, producţia de energie fotovoltaică devine marginală.
„Aici este o greșeală de paradigmă pe care nu știu din ce motiv specialiștii din energie din statul român au făcut-o, prin care au considerat că în momentul ăsta pentru a atinge dezideratele de la nivel european, ceea ce ne dorim până în 2055 – să ajungem carbon neutral, să avem emisii zero – se pot realiza prin simpla producție și injectare în rețea de energie verde.
Asta a fost o greșeală, cred eu, de strategie, nu știu din ce cauză s-a făcut, dar cred că au realizat-o. Pentru că am înțeles că din 2024 oamenii de la AFM, care dau Casa verde și celelalte programe, vor pune obligatoriu pe lângă panouri și bateria ca parte din sistem, astfel încât tu să devii o insulă energetică și numai acționezi asupra sistemului în niciun fel”, a mai declarat preşedintele Clubului THOR.
„Sunt foarte multe motive pentru care să-ţi iei o mașină electrică”
Dan Dumitru este optimist şi crede că electromobilitatea are viitor în România. Cu modificările legislative ce trebuie făcute, românii au posibilitatea să-şi producă singuri „carburantul”.
„Sunt foarte multe motive pentru care să-ţi iei o mașină electrică. În primul rând, eu nu mi-aș lua acum o mașină clasică pentru că în cinci ani n-o să mai am cum s-o vând. Ăsta ar fi primul motiv.
Nu cred că nimeni va mai cumpăra un diesel peste cinci ani, doar dintre cele care sunt deja SH.
Al treilea motiv este pentru că performanțele unei mașini electrice de un preț sunt net superioare oricărei mașini benzină-diesel clasice prin combustie, de același preț.
Și asta se demonstrează foarte simplu. Nu știu? Pentru mai multă liniște, pentru mai mult aer curat, cred că sunt suficiente motive”, conchide Dan Dumitru.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Sprijinit cu un grant din partea Islandei, Liechtenstein și Norvegiei, prin granturile SEE 2014-2021, în cadrul proiectului “Energy literacy for an efficient and sustainable Romania. Transversal knowledge transfer and awareness raising between Romania and Norway. (ELES)”
universul este compus din materie si energie, deci energie este peste tot, insa inca nu am ajuns la acel punct prin care sa exploatam marile surse energetice, oricum-pe pamant- sunt destule surse energetice(inclusiv „din spatiu”), insa aglomeratiile umane (cu colateralele, parcuri industriale, ferme, etc.-mari consumatoare de energie) necesita concentrarea de surse energetice, iar actualele sisteme -nationale, cu cateva mari surse de producere- obliga la transporturi lungi, sisteme(de cabluri, etc.) care costa enorm(initial si intretinere), dublate de pierderi, prin „incalzire”, asa ca solutia optima(si tehnic si ca si pret) este producerea energiei(electrice-cea mai versatila) IN CURTE ( deja practicabil pentru micii consumatori), sau regional, cu surse judetene si chiar individualizate, pentru ( si spre) marile orase (peste 50 mii loc), iar aceasta se poate obtine (cum am spus de zeci de ori) prin dezvoltarea de microcentrale atomice tip garaj, cele mai sigure in exploatare, inclusiv in caz de avarii sau catastrofe, practic-din proiect- acestea beneficiind de un sistem rapid de ingropare…La previziunile actuale, energia atomica este singura functionala si salvatoare, inclusiv intr-o situatie de glaciatiune, unde evident, nu mai exista vant, ape curgatoare, geotermale, etc., si nici chiar soare…
Centrale atomice in curte?
Mi se pare că prea văităm autoritățile și distribuitorii de energie că nu pot, că este scumpă construcția de rețele, întărirea lor etc.
Dar statul, care va lua cat de curând taxe de la prosumatori , ce face? Se vaita și caută să te descurajeze că sa devii prosumator. Deși aloca bani, pe de altă parte complică atât de mult situația încât îți vine să renunți.
The world’s biggest nuclear fusion reactor activates
(Story by darasa • -8h)
Japan and EU…”___–____ asta este si viitorul si plasa de salvare a planetei , in caz de glaciatiune sau alte modificari climatice radicale…