Revoluţia în transportul public gălăţean se lasă aşteptată. Ticketing gălăţean pe bani europeni, dar cu sincope româneşti

Data:

spot_img

O adevărată revoluţie în transportul public local îi aşteaptă pe gălăţeni de la 1 aprilie 2021. Biletul – cod QR – format fizic diferit de cel cunoscut, va deveni temporar, nu per călătorie, şi va fi valabil o oră, timp în care cetăţenii vor putea circula cu oricâte mijloace de transport. Abonamentele nu vor mai fi eliberate în funcţie de trasee, ci de numărul călătoriilor şi valabilitatea acestora. Din păcate, plata călătoriei cu cardul bancar în autobuz sau troleibuz tot nu va fi posibilă. Încă. Toate acestea fac parte din „cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România” promis de autorităţi, dar care funcţionează cu sincope, dificultăţi şi surprize neplăcute. Investiţia a fost contractată, iniţial, printr-un credit făcut de Primăria Galaţi la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), dar va fi decontată din fondurile europene pe care municipalitatea a reuşit să le atragă.

„Încercăm să facem o mică revoluţie în sistemul de transport în comun la nivelul municipiului Galaţi. Poate n-or fi 12 luni, dar sperăm să fie mai puţin de 18 luni perioada de implementare. Am convingerea că partenerii noştri vor face tot posibilul ca, într-un timp cât mai scurt, cetățenii să se poată bucura de acest sistem”, anunţa primarul Ionuţ Pucheanu pe 6 decembrie 2017.

Declaraţia era făcută la semnarea contractului cu Asocierea AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România). Consorţiul îşi asuma misiunea de a proiecta, construi, opera şi menţine sistemele de taxare automată a titlurilor de călătorie, de informare a pasagerilor şi de management al flotei de transport public local.

„Şi consorţiul şi partenerii noştri au tot interesul să terminăm proiectul în cel mai scurt timp posibil. Noi trebuie să oferim un sistem perfect funcţional, pe măsura exigenţelor cetăţenilor din Galaţi, ale Primăriei, dar şi a prestigiului nostru. Sistemul de la Galaţi va fi cel mai modern din România, va beneficia de cele mai noi tehnologii”, îi răspundea primarului Giampiero Luzzi, director de vânzări internaţionale al AEP Ticketing Solutions şi reprezentantul consorţiului.

Sursa Foto: Marian Calestru

Suntem la sfârşit de martie 2021 iar sistemul cel lăudat se află încă în implementare. Gălăţenii s-au obişnuit cu sincopele şi surprizele lui neplăcute. Diferenţa majoră este că sistemul nu va mai fi plătit dintr-un împrumut, ci din fonduri europene.

Un pic de istorie

„Eficientizarea transportului public local” se afla printre obiectivele de investiţii pentru care Primăria Galaţi a contractat, pe 27 octombrie 2014, în mandatul primarului Marius Stan, un credit de 100.000.000 de lei la BERD. În urma consultărilor cu experţii desemnaţi de BERD, s-au stabilit indicatorii tehnici şi economici ai „eficientizării”, prin achiziţia unor sisteme de taxare automată a titlurilor de călătorie (e-ticketing), de informare a pasagerilor şi management al flotei de transport public local.

Licitaţia pentru realizarea investiţiei s-a desfăşurat tot după procedura BERD şi a fost câştigată de consorţiul italian AEP Ticketing Solutions (Italia) – Certsign SA (România) – Swarco Traffic SRL (România). Contractul, în valoare de 26.151.431 de lei fără TVA, a fost semnat pe 6 decembrie 2017. Perioada de implementare (proiectare şi execuţie) era de 18 luni, iar durata de operare şi mentenanţă de 60 de luni.

Un an mai târziu, în decembrie 2018, Primăria Galaţi, a reuşit să atragă pentru această investiţie fonduri europeneprin Programul Operaţional Regional 2014-2020, în cadrul apelului dedicat proiectelor nefinalizate. Conform contractului de finanțare, valoarea totală a proiectului “Furnizarea Sistemelor de Colectare Automată a Tarifelor de Călătorie, de Informare a Pasagerilor și de Management al Flotei de Vehicule pentru Municipiul Galați” este de 26.189.365,90 lei din care 23.936.290,34 lei reprezintă cheltuieli eligibile, iar 2.253.075,56 lei reprezintă cheltuieli neeligibile.

„Cel mai modern și performant sistem e-ticketing din România”

Asta li se promitea gălăţenilor pe 8 mai 2019, când a avut loc conferința de lansare a proiectului european, dar şi o demonstraţie practică a noului sistem care ar fi trebuit să devină operaţional din toamna anului 2019, odată cu introducerea biletului temporar de călătorie.

Conform datelor oficiale, sistemul urma să dispună de șase canale de distribuție a titlurilor de călătorie prin: 25 de puncte de vânzare deținute de către Transurb, 17 puncte de vânzare aparţinând distribuitorilor terți; automatele de vânzare a biletelor (TVM) amplasate în staţii; plata cu cardul bancar la bordul vehiculului; prin intermediul webshop-ului; printr-o aplicație de pe telefonul mobil.

Informarea călătorilor cu privire la sosirea mijloacelor de transport în staţii urma să se facă prin intermediul a 102 panouri electronice, dar şi a unei aplicaţii mobile.

Proiectul mai cuprindea şi 140 de camere de luat vederi amplasate în tot atâtea staţii, pentru siguranţa cetăţenilor. În plus, sistemul aducea şi dispozitive de numărare în timp real a pasagerilor din mijloacele de transport public în comun, pentru ca autorităţile să aibă date precise privind cele mai aglomerate trasee.

Ce s-a realizat, conform autorităţilor

„Cel mai modern şi performant sistem de e-ticketing din ţară” trebuia să fie implementat până la 31 decembrie 2019, dar a intrat în prelungiri până la 31 martie 2020. Motivul? Conform autorităţilor, „incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România, în principal, dar şi vandalizarea echipamentelor, în subsidiar”. Iar în martie 2020, a năvălit pandemia cu toate restricţiile ei.

La finele anului 2020, autorităţile asigurau că toate cele trei componente în cadrul sistemului e-ticketing sunt funcţionale: „Sistemul de taxare automată funcționează, mai puțin modul de plată cu cardul bancar la bordul vehiculelor. Sunt complet funcționale sistemul de informare a pasagerilor și sistemul de management al flotei. Până la 31 mai 2025, furnizorul are obligația contractuală de a asigura operarea și mentenanța celor trei sisteme”.

Ce păţesc gălăţenii

Adesea, gălăţenii constată, după lungi minute de aşteptare, că informaţiile de pe panourile din staţii nu sunt reale. De pildă, că autobuzul anunţat peste opt minute, ajunge în 28 de minute. Sau panoul nu mai oferă niciun fel de date privind circulaţia mijloacelor de transport!

Iată şi explicaţia Primăriei: „Panourile de informare folosesc pentru comunicații tehnologia 4G. Dacă uneori informațiile afișate sunt statice (de exemplu ora/data + un mesaj prestabilit), înseamnă că e posibil să apară unele fluctuații de semnal, cum se întâmplă și la telefoanele mobile, iar panoul redevine funcțional imediat ce se restabilește conexiunea”.

În realitate însă nu toate autobuzele au fost dotate cu GPS, cele foarte vechi nefiind compatibile cu această tehnologie, deci nu se pot transmite date despre locație și în cât timp ajung în stație. O altă problemă sunt penele de curent care afectează troleibuzele și care nu pot fi anunțate pe panou.

Și validarea cardului de călătorie în mijloacele de transport poate fi o aventură, călătorii fiind nevoiţi să ia la rând dispozitivele în căutarea unuia care nu dă eroare.

Dar cea mai neplăcută situaţie se petrece când încearcă să-şi reîncarce cardul de călătorie la TVM, şi descoperă că au rămas şi fără bani, şi fără călătorii! În acest caz, trebuie să trimită o cerere de returnare a banilor, cu toate datele necesare (numărul cardului, ziua și locul unde s-a realizat operațiunea, date de contact etc.) pe adresa de e-mail relpubl.transurb@gmail.com şi să aştepte să li se răspundă.

Vandalizarea automatelor de vânzare a biletelor şi de încărcare a cardurilor de călătorie este un „sport” local. Echipele care se ocupă de mentenanţa lor au ocazia să extragă tot felul de obiecte sau resturi blocate înăuntru: monede din alte ţări, carduri bancare, dar şi bucăţi de plastic, bucăţele de lemn, cartoane sau frunze.

Ce spune Transurb

Potrivit companiei publice de transport Transurb, în prezent, gălăţenii pot achiziţiona titluri de călătorie de la cabinele sale de vânzare, de la TVM-uri, de pe portal-ul www.transportgalati.ro, folosind aplicația Transport Galati (disponibilă pe Google Play și App Store), iar după data de 1 aprilie urmează să poată fi achiziţionate titluri de călătorie şi prin serviciul SMS (în afara programului de ticketing).

„La cabinele de vânzare, se pot utiliza toate tipurile de servicii (eliberare card, încărcare card cu orice tip de titlu de călătorie, orice tip de facilitate, portofel electronic, achiziție bilete). Transurb are la acest moment 25 de puncte de vânzare, dintre care funcționează, în funcţie de perioada şi de cerințele publicului călător, aproximativ 20. La toate punctele de vânzare se poate plăti cu cardul bancar”, spune operatorul de transport.

„La TVM-uri se poate verifica suma deja încărcată pe card, se pot încărca sume pe carduri, fie în portofelul electronic, fie pentru diferite tipuri de abonamente, cu preț integral şi care, anterior, au fost activate la cabinele de vânzare). La acest moment sunt funcționale 82 de TVM-uri, dintre care 41 au deja instalate și în stare de funcționare aparate POS pentru intermedierea plăților cu cardul”, precizează Transurb.

Conform Primăriei, au fost achiziționate, în total, 89 de TVM-uri. Şase aparate (cinci în custodia Transurb și unul la sediul furnizorului, pentru detectare buguri și testarea upgrade-urilor de soft înainte de instalarea în teren) au ca destinație stațiile de pe axa rutieră Siderurgiștilor – 1 Decembrie 1918 și vor fi amplasate imediat după finalizarea lucrărilor. Un singur TVM este scos din funcțiune (stația Elnav – Calea Prutului) care urmează să fie relocat și repus în funcțiune.

„Precizare: un TVM poate afișa mesajul „indisponibil temporar”, dar asta nu înseamnă defecțiune, cauza fiind lipsa temporară a disponibilului pentru eliberarea restului către client. Repunerea în funcțiune se face imediat după alimentarea casetei de valori cu numerar (monede) de către personalul Transurb”, explică Primăria.

Sursa Foto: Marian Calestru

Ce se schimbă de la 1 aprilie

„Începând cu data de 1 aprilie 2021, biletul de călătorie va costa tot doi lei, dar va avea un format fizic diferit față de cel actual. Elementul de noutate va fi faptul că el va avea un cod QR pe baza căruia va fi validat pentru o călătorie de 60 de minute, cu posibilitatea schimbării mijloacelor de transport în acest interval. Tot începând cu data de 1 aprilie 2021, noile bilete de călătorie vor putea fi achiziționate și de la TVM-uri. De asemenea, tot de la 1 aprilie, se vor putea achiziționa și bilete electronice de călătorie din aplicație”, ne-a transmis Primăria.

În ceea ce priveşte achiziţia biletului de călătorie prin reţeaua de terţi, Transurb spune că va fi disponibilă în cel mai scurt timp, imediat ce societatea va încheia contract de mentenanță pentru aparatura fiscală şi va obține toate aprobările din partea organului fiscal.

Abonamentele nu vor mai fi pe trasee. Va exista abonamentul PLUS NOMINAL, cu număr nelimitat de călători valabile o lună (90 de lei), trei luni (260 de lei), şase luni (500 de lei). Alternativa o reprezintă BASIC, abonament transmisibil, cu număr limitat de călătorii în intervalul de valabilitate. Variantele sunt următoare: cu 25 de călătorii valabile o lună la tariful de 45 lei, cu 45 de călătorii valabile o lună la 55 de lei, cu 60 de călătorii valabile două luni pentru 95 de lei, cu 135 de călătorii valabile trei luni în valoare de 155 lei şi cu 270 de călătorii valabile şase luni pentru care tariful este de 300 de lei.

Toate abonamentele includ card ce are și facilitate de portofel electronic reîncărcabil. Tocmai de aceea va exista şi opţiunea unui extraportofel electronic, zece călătorii valabile trei luni la preţul de 19 lei.

Când vom putea plăti cu cardul?

La finele anului 2019, autorităţile invocau incompatibilitatea noului sistem de colectare a tarifelor cu sistemul bancar din România care „nu a implementat noul standard de plata EMV «Tranzit» (diferred payment etc.)”. Incompatibilitate care nu exista, de pildă, la Cluj, acolo unde călătorii puteau plăti fără probleme cu cardul.

În cursul anului 2020, Transurb a organizat două licitaţii pentru prestare servicii EMV, ambele proceduri fiind anulate în lipsa ofertanţilor. „Pentru plata cu cardul în mijloacele de transport, societatea a demarat la acest moment, pentru a treia oară, procedura de achiziții servicii soft specifice, mentenanță și servicii bancare pentru încasare, transfer şi comisionare”, ne-a comunicat Transurb, zilele trecute.

Sursa Foto: Marian Calestru

Noi nu am găsit în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice decât nişte anunţuri de consultare a pieţei, dar poate că n-am ştiut unde să căutăm. Cert este că plata cu cardul bancar în mijloacele de transport se va lăsa aşteptată. Nu se ştie cât!

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Viața Liberă în cadrul proiectului “Cohesion Policy Booster in Romania – Closer to Citizens”, cofinanțat de UE prin DG REGIO.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
Anca Melinte
Anca Melinte
Anca Melinte este redactor la Viața liberă, din Galați. A studiat la Facultatea de Drept din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza”

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related