Segregarea în educație, în România, este o problemă care nu mai poate fi contestată. Asociația Centrul de Avocacy și Drepturile Omului (CADO) a realizat o monitorizare a dimensiunii segregării școlare în școlile din Romania, iar rezultatele studiului nu au fost deloc încurajatoare.
Astfel, cu privire la dimensiunea segregării școlare în cele 11 județe monitorizate, peste 35% (285 de școli) din 805 școli care au oferit date, înregistrează, cel puțin o formă de segregare, în funcție de criteriul etnic, dizabilitate, statutul socio-economic, performanțe școlare sau domiciliu.
Segregarea poate avea efecte dramatice asupra viitorului elevilor, dupa cum precizeaza Cerasela Bănică, fost presedinte CADO si membru in Colegiul Director CNCD (Consiliul National pentru combaterea discriminarii).
„Segregarea este de fapt separarea fizică a unui grup de elevi, minim doi. Că avem și segregare în spatele clasei, da? Dar este de obicei al unui grup de elevi care aparține unui anumit grup definit vulnerabil. Că este apartenența etnică, că este pe criteriul de dizabilitate, pe performanță școlară, adică rezultatele școlare, că face parte dintr-o anumită categorie socio-economică. Și aici se ia în vedere, potrivit definiției date de către Ministerul Educației, în baza Ordinului din 2016, care vine cu o completare a definiției de segregare, prin includerea mai multor criterii de segregare pe lângă cel etnic: anume nivelul de studii al părinților, mă refer doar la ciclul gimnazial, iar la ciclul liceal se mai vine cu un alt criteriu, în ceea ce privește domiciliul sau reședința elevului, faptul că vine de la sat, din domeniul rural și învață în urban.
Deci este separarea fizică – ce nu contează că este cu intenție sau fără intenție, căci se iau în vedere efectele segregării – care, această separare a copiilor față de majoritatea celorlați elevi, creează o situație de stigmatizare, de victimizare. Adică să-i spui unui grup de elevi că nu sunt considerați sau apreciați în mod egal cu ceilalți elevi. Ce are ca efect segregarea este scăderea rezultatelor școlare, chiar inclusiv ducerea la abandon”, precizează Cerasela Bănică, membru in Colegiul Director CNCD, într-un interviu realiat de Radio România Antena Satelor.
Sursa: https://www.antenasatelor.ro/
Acest articol a fost realizat în cadrul proiectului PACT.Co – Prevenire, Advocacy și Constientizare împotriva Traficului de Copii, susținut prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021.