Shein și Temu sunt două companii chinezești cu o creștere rapidă. În ultimii ani, nenumărate articole, studii și cărți au abordat problema amprentei de mediu lăsată de industria fast fashion. Dar, lumea hainelor produse în serie, ieftine și livrate rapid nu a fost afectată.
Din contră, cererea este în creștere – se aproximează că industria poate ajunge la 142 de miliarde de dolari în acest an, ceea ce reprezintă o creștere cu 15% față de anul trecut.
Miile de pachete livrate de Shein și Temu perturbă zborurile
În ultimii ani, două companii din China, Shein, care oferă produse fast fashion, și Temu, o piață online în creștere rapidă, au devenit din ce în ce mai populare în Statele Unite și Europa, potrivit Qubit.
Unul dintre motivele pentru creșterea acestor companii este că livrează o gamă variată de produse cât mai repede posibil, pe calea aerului.
Conform unui raport al Congresului SUA de anul trecut, Shein și Temu trimit împreună 600.000 de pachete numai în SUA în fiecare zi.
În februarie, surse din industrie au declarat agenției de presă Reuters că această creștere destul de rapidă a companiilor precum Shein și Temu perturbă și transportul aerian, printre altele.
Potrivit datelor companiei de consultanță Cargo Facts Consulting, Shein livrează 5.000 de tone de mărfuri pe zi, în timp ce Temu livrează 4.000 de tone. Dacă punem la socoteală și cele 1.800 de tone ale firmelor chinezești Alibaba și TikTok, greutatea totală ajunge la 10.800 de tone pe zi transportate cu avioane.
Dar cât de mult dioxid de carbon este eliberat în aer dacă comanda noastră este expediată pe calea aerului?
Potrivit calculatorului CarbonCare, un pachet de jumătate de kilogram trimis din Shanghai către unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Europa, Schipol din Amsterdam, emite 2,05 kilograme de dioxid de carbon, scrie Qubit.
Transportul maritim este mai puțin dăunător
În comparație, dacă același pachet ar ajunge în Europa cu un vapor (din Shanghai până în portul Rotterdam), atunci s-ar emite 51 de ori mai puține gaze cu efect de seră, echivalent cu 0,04 kg de dioxid de carbon.
Un pachet trimit din Shanghai la Los Angeles produce emisii echivalente cu 0,04 kilograme, dacă este trasportat cu un vapor, de exemplu, și de 60 de ori mai multe, echivalentul a 2,38 kilograme, pe calea aerului.
Astfel este ușor să ne dăm seama că sute de mii de pachete trimise pe zi lasă o amprentă de carbon însemnată, în special dacă sunt transportate cu avioane.
Potrivit Agenției Internaționale pentru Energie (AIE), aviația a fost responsabilă pentru aproape 2 % din cele 36,8 gigatone (sau 36,8 miliarde de tone) de emisii globale de dioxid de carbon provenite din producția sau utilizarea energiei în 2022, adică aproximativ 0,8 gigatone, potrivit Qubit.
Este posibil ca transportul aerian să fie responsabil pentru aproximativ o cincime din această cifră, cel puțin dacă ne luăm după un studiu de acum câțiva ani care a constatat că, în 2018, 81% din emisiile legate de aviație proveneau din transportul de pasageri, restul de 19% fiind reprezentat de transportul de marfă.
Conform AIE, transportul maritim de mărfuri, care reprezintă 90 % din transportul global de mărfuri, a produs, în esență, aceleași 2 % din emisiile globale de carbon ca și aviația în 2022.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!