Lângă gara din Sighișoara, o clădire impozantă, din cărămidă, construită acum aproape 130 de ani, este astăzi părăsită, fără geamuri sau uși. Clădirea „Dormitor T Sighișoara” este proprietatea Societății Feroviare de Turism CFR SA București și ar fi trebuit să fie renovată în anul 2000. Pe fațada clădirii se află și acum o plăcuță cu „Șantier în lucru„, iar termenul de finalizare a lucrărilor ar fi trebuit să fie 30.08.2001. Cum Societatea Feroviară de Turism, proprietara clădirii, este în procedură de reorganizare judiciară din anul 2013 și își propune, în primul rând, să evite falimentul, nu au existat bani pentru renovarea clădirii din Sighișoara și acest lucru nu a reprezentat o prioritate.
Pe fațada clădirii se află și acum o plăcuță cu „Șantier în lucru – Reparație cu modernizare și extindere a activului dormitor T stația CFR Sighișoara„. Beneficiarul lucrărilor de modernizare, conform plăcuței de pe fațada clădirii, ar fi urmat să fie Agenția SAAF Brașov, iar constructorul – S.C. Concefa SA Sibiu.
Potrivit plăcuței, termenul de începere a lucrărilor ar fi trebuit să fie 24.04.2000, iar termenul de finalizare, 30.08.2001.
Clădirea nu figurează pe lista monumentelor istorice din Sighișoara.
Clădirea „Dormitor T Sighișoara” este proprietatea Societății Feroviare de Turism CFR SA București, fiind preluată, în baza Hotărârii de Guvern nr. 1227/2003, cu anexele și protocoalele ulterioare, de la SAAF SA București, la data de 22.04.2004, de la Agenția Teritorială SAAF Brașov, a precizat, într-un răspuns pentru presshub.ro, Lucian Constantin Covrig, adminstratorul special al Societății Feroviare de Tursim.
Clădirea a fost construită în anul 1880 din cărămidă și este alcătuită din demisol, parter, etaj și mansardă.
„În vederea executării lucrărilor de modernizare și extindere a clădirii respective, Primăria Municipiului Sighișoara a emis Autorizația de Construcție nr.70/20.04.2000, cu perioada de valabilitate de 12 luni de la data eliberării, beneficiar fiind SAAF SA București„, se arată în răspunsul Societății Feroviare de Tursim pentru Justiție curată.
„SFT CRF SA este în procedură de reorganizare judiciară începând cu anul 2013 și își desfășoară activitatea conform Planului de Reorganizare a activității SFT CFR SA București. Din cauza lipsei de resurse financiare, SFT CFR SA nu a avut prins în planul de investiții finalizarea investiției, în prezent scopul principal al activității SFT CFR Sa fiind respectarea Planului de Reorganizare și în principal evitarea falimentului„, mai precizează Lucian Constantin Covrig, adminstratorul special al Societății Feroviare de Tursim.
Cele mai multe monumente istorice din Sighișoara, în cetate
În Sighișoara, cele mai multe clădiri monument istoric sunt cele din cetatea Sighișoarei, inclusă în patrimoniul UNESCO din anul 1999 – una dintre cele mai frumoase și mai bine conservate cetăți medievale din Europa și printre puținele care sunt locuite și în prezent.
Fondată în secolul al XII-lea, pe malul Târnavei Mari, de către sașii aduși în zonă de regii maghiari, și construită în mare parte în secolele XIV-XVI, cetatea s-a păstrat aproape integral și arată și astăzi ca un oraș medieval înghețat în timp.
Cetatea Sighișoarei are aspectul unei așezări cu străzi înguste și pavate, cu cladiri vechi, masive, realizate preponderent din cărămidă. Cetatea a fost înconjurată de un zid de apărare de peste 900 de metri lungime, în mare parte păstrat și astăzi, și străjuită de 14 turnuri de apărare ridicate de breslele ce activau în oraș, dintre care se mai păstrează 9 turnuri, transformate în obiective turistice. Cel mai cunoscut dintre ele este celebrul Turn cu ceas, simbolul cetății.
Farmecul și valoarea istorică a numeroase clădiri și străzi ale orașului au determinat includerea cetății în patrimoniul UNESCO, în anul 1999.
FOTO: Alina Neagu