Știri și dureri de cap. Raportul Digital News pe 2024 lansat recent de Reuters Institute dezvăluie schimbările structurale ale industriei media în epoca algoritmilor și a Inteligenței Artificiale.
Consumatorii din cele 47 de piețe media investigate se confruntă cu incertitudinea privind autenticitatea știrilor, cu dificultatea de a identifica și discerne știrile false și deepfake, cu avalanșa de informații care dă buzna pe toate canalele, de la cele tradiționale – TV, radio, presă tipărită.
Cu observația că și acestea se regăsesc online –, până la rețele sociale diverse, unde tendința vizibilă pe toate cele șase continente este scăderea popularității Facebook și creșterea audienței video pe TikTok și YouTube.
Accesul la internet, indicator al dezvoltării și avansului tehnologic
95 de milioane de cetățeni au răspuns la întrebările formulate de cercetătorii Reuters și Oxford University pentru o imagine de ansamblu a utilizării și consumului de știri online.
Accesul la internet reprezintă un indicator al dezvoltării și avansului tehnologic, iar aici România ocupă un loc similar altor domenii, ca educația sau sănătatea, mai la coada listei:
- în timp ce țările scandinave oferă 98% acces utilizatorilor, în România, deși se laudă cu bandă largă și viteză bună la internet, doar 78% dintre cetățeni au acces.
Un nou fenomen: evitarea știrilor
Bulgaria se situează la acest indicator cu 7 procente sub noi, iar Grecia, cu un procent deasupra. Pentru România, raportul de țară a fost redactat de Facultatea de Jurnalism și Științe ale Comunicării a Universității București, în coordonarea prof. dr. Raluca Radu.
Un fenomen relativ recent identificat de cercetători în ultimii ani este evitarea cu bună știință a știrilor.
Patru din zece respondenți ai sondajului global spun că „se simt supraîncărcați de cantitatea de știri din aceste zile care a crescut substanțial (+11pp) din 2019”.
Continuarea în Revista22
Urmăriți PressHUB și pe Google News!