Studiu Cult Research – Românii și sănătatea în 2025: Cum își schimbă obiceiurile și prioritățile

Data:

spot_img

Un sondaj realizat în luna ianuarie 2025 de Cult Research, companie de cercetare specializată în comportamentul consumatorilor, evidențiază tendințele și schimbările în percepția sănătății. Rezultatele indică un interes crescut pentru prevenție, activitate fizică și alimentație echilibrată, dar și pentru soluții care integrează tehnologia în monitorizarea și îmbunătățirea sănătății.

Românii sunt determinați să adopte un stil de viață mai sănătos, iar principalele motive care stau la baza acestui demers sunt dorința de a se simți mai bine, atât fizic, cât și mental (54%), și prevenirea eventualelor probleme de sănătate care pot apărea în viitor (38%). Se remarcă o diferență interesantă între generații: persoanele cu vârste cuprinse între 41-50 de ani pun un accent mai mare pe prevenția problemelor medicale (36%), în timp ce persoanele cu vârsta de până la 40 de ani sunt motivate mai degrabă de dorința de a fi un exemplu pozitiv pentru familie și copii (60%).

Respondenții declară că vor să renunțe sau să diminueze consumul de zahăr (82%) în următoarea perioadă, dintre care 28% își propun să renunțe complet, în timp ce majoritatea vor doar să diminueze acest produs în anul 2025. Cu toate acestea, doar 10% dintre români evită complet zahărul în prezent. O mare parte dintre respondenți asociază consumul de zahăr cu dorința de a pierde în greutate (57%).

Pe lângă schimbările alimentare, românii sunt tot mai interesați de educația nutrițională, recunoscând necesitatea unor alegeri mai sănătoase. Deși 38% dintre respondenți au declarat că au încredere în medicii nutriționiști, doar 12% au urmat o dietă cu ajutor specializat, 38% pe cont propriu, iar 50% afirmă că nu au ținut niciodată o dietă.

Doar 1 din 10 români a apelat la ajutorul unui specialist pentru a slăbi. Când vine vorba de autoevaluarea greutății, femeile acordă o atenție mai mare și sunt mai determinate decât bărbații să ia măsuri în acest sens (36% față de 24%). De asemenea, bărbații sunt mai dispuși să apeleze la un specialist (41%) comparativ cu femeile (34%) în procesul de slăbire. Din totalul eșantionului, 92% dintre participanții care au apelat la medici nutriționiști au declarat că și-au atins obiectivele dorite. De asemenea, 21% dintre participanții care au încercat să slăbească urmând o dietă pe cont propriu nu au reușit să obțină rezultatele dorite.

Accesul la controale medicale

Pe lângă schimbările legate de alimentație și renunțarea la obiceiurile nocive, accesul la controale medicale regulate este esențial pentru menținerea sănătății. Totuși, doar 4 din 10 respondenți afirmă că merg anual la controale medicale de rutină, în timp ce 6% declară că nu au efectuat niciodată un astfel de control.

Conștientizarea și prevenția

Românii devin tot mai interesați de un stil de viață sănătos, însă se confruntă cu provocări legate de costuri ridicate, acces la resurse și motivație. Aproximativ 40% dintre respondenți cunosc indicele de masă corporală (BMI), fără a-l monitoriza, în timp ce 16% îl cunosc și îl monitorizează regulat. Se poate observa că bărbații (23%) își monitorizează acest indicator mai regulat decât femeile (9%). Creșterea încrederii în specialiștii în nutriție și accesibilitatea unor soluții personalizate pot facilita această tranziție, oferind un sprijin în atingerea obiectivelor legate de sănătate și bunăstare.

Pentru a-și atinge obiectivele de sănătate, 38% dintre români consideră că ar avea nevoie de îndrumarea unui nutriționist sau a unui antrenor personal. Bărbații sunt mai dispuși să apeleze la un specialist (41%), în timp ce femeile preferă sprijinul familiei și al prietenilor (17%), dar și participarea la grupuri de suport (11%).

România prezintă cea mai mare rată a supraponderabilității și obezității din Europa (cf. Organizației Mondiale a Sănătății), fiind, de asemenea, țara cu cele mai frecvente complicații asociate obezității, care constituie principalele cauze ale mortalității, inclusiv bolile cardiovasculare, cancerul și diabetul zaharat. Provocările menționate, cum ar fi costurile ridicate ale alimentelor sănătoase, lipsa timpului sau accesul limitat la opțiuni sănătoase, sunt, de fapt, percepții eronate despre modul în care trebuie realizate schimbările în stilul de viață, subliniind, încă o dată, importanța colaborării cu un specialist. În realitate, costurile alimentelor sănătoase consumate în cantitățile recomandate, însoțite de reducerea sau eliminarea alimentelor nesănătoase, duc la scăderea cheltuielilor totale cu alimentele și la o îmbunătățire semnificativă a calității acestora.

Lipsa de timp, poate fi gestionată eficient cu ajutorul unui specialist. Astfel, timpul dedicat alimentației nesănătoase ar putea fi echivalent cu timpul alocat unei alimentații sănătoase, prin planificarea corespunzătoare a meselor și adoptarea unor strategii de preparare rapide și nutritive. Un specialist poate ajuta în optimizarea acestui timp, oferind soluții care nu doar că respectă principiile unei alimentații sănătoase, dar sunt și adaptate la stilul de viață al individului”, susține Dr. Ion Niculăescu medic specialist medicină de familie şi consilier de nutriție.

Alexandru Zodieru, Managing Partner Cult Research, susține că „Obiceiurile de consum și comportamentele legate de sănătate sunt puternic influențate și de factori demografici. Preferințele diferă în funcție de vârstă. Generația Z, formată din tineri sub 25 de ani, se concentrează pe sporturi intense și antrenamente la sală. Generația Y, cuprinsă între 26 și 40 de ani, acordă mai multă importanță echilibrului dintre viața personală și sănătate. Generația X, între 41 și 60 de ani, este cea mai preocupată de prevenția medicală și de menținerea unei stări bune de sănătate pe termen lung”.


Despre Cult Research

Cult Research este o companie românească de cercetare de piață înființată în urmă cu 13 ani. Agenția oferă soluții de consultanță prin cercetare agilă ajutând companiile, instituțiile și organizațiile neguvernamentale (inclusiv internaționale) să își crească performanța adaptându-se mereu în funcție de nevoile consumatorului. Serviciile oferite se adresează unor domenii cât mai variate: agribusiness, banking, auto, comunicare, administrație publică, FMCG, retail etc.

Pentru conectarea cu consumatorii din diverse medii folosim cele mai noi tehnologii de cercetare: comunități online (MROC), paneluri online de consumatori (CultIO), call center remote, online focus grupuri, agile & instant surveys.

Cult Research își dorește să contribuie la buna funcționare a societății prin oferirea de analize și informații cu privire la diferite teme de interes național. Ne folosim expertiza  pentru a oferi informații ce pot contribui la realizarea schimbărilor pe care le doresc românii. Astfel participăm la conturarea unei societăți în care calitatea vieții este îmbunătățită constant.

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(Foto: Pixabay.com)

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related