70% din combustibilii pentru avioane trebui să fie ecologici până în 2050

Data:

spot_img

70% din combustibilii pentru avioane trebui să fie ecologici până în 2050. Noua lege pentru sectorul aviației aprobată de membrii Parlamentului European include:

– O creștere a ponderii combustibililor durabili în aeroporturile UE de la 2% în 2025 la 70% în 2050
– O nouă normă pentru combustibilii din aviație: biocombustibili, hidrogen regenerabil, ulei de gătit uzat și altele
– Un sistem UE de etichetare a zborurilor pentru companiile aeriene, care să precizeze amprenta de carbon preconizată pentru zborurile lor comerciale. Acest lucru va permite pasagerilor să compare performanța de mediu între diferite companii.

Emisiile de la avioane și vapoare sunt în creștere, iar UE dorește să atingă neutralitatea CO2 până în 2050. Citiți despre măsurile preconizate de UE pentru reducerea emisiilor.

În ciuda faptului că reprezintă doar aproximativ 8% din emisiile totale ale UE, emisiile din aviație și transport maritim sunt în creștere.

Într-un efort de a reduce emisiile totale ale UE cu 55% până în 2030 și de a ajunge la zero net până în 2050, UE are planuri ambițioase de a contracara schimbările climatice.

Pachetul legislativ numit „Pregătiți pentru 55” ce are ca scop realizarea obiectivelor Pactului Verde al UE, include propuneri de reducere a emisiilor în ambele sectoare.

Comercializarea certificatelor de emisii

UE a luat măsuri pentru a reduce emisiile din aviație prin sistemul său de comercializare a certificatelor de emisii (ETS). Ea aplică așa-numitele reguli de plafonare și tranzacționare în sectorul aviației, prin care companiile aeriene sunt obligate să cedeze certificate de emisii pentru a-și acoperi emisiile.

Cu toate acestea, pentru a evita dezavantajarea companiilor din UE, sistemul ETS se aplică în prezent doar zborurilor din Spațiul Economic European – care acoperă toate țările UE, precum și Islanda, Lichtenstein și Norvegia – iar majoritatea certificatelor sunt distribuite companiilor aeriene gratuit


Pe 8 iunie 2022, Parlamentul a votat în favoarea unei revizuiri a Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii pentru aviație.

Pentru a alinia reducerile emisiilor din sectorul aviației cu Acordul de la Paris, deputații solicită ca Sistemul ETS să se aplice tuturor zborurilor care pleacă din Spațiul Economic European, inclusiv zborurilor care aterizează în afara acestei zone.

Parlamentul vrea să elimine treptat alocările gratuite pentru aviație înainte de 2025, cu doi ani înainte de propunerea Comisiei Europene. Deputații europeni doresc să folosească 75% din veniturile generate de licitarea certificatelor pentru aviație pentru a sprijini inovația și noile tehnologii.

Parlamentul va demara negocieri cu țările UE privind forma finală a regulilor.

Citește și: Armata SUA a atacat obiective din Siria

Combustibili durabili pentru avioane

Pe lângă aprobarea modificărilor aduse Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii, Parlamentul a aprobat în septembrie 2023 acordul la care a ajuns cu Consiliul privind inițiativa ReFuelEU în domeniul aviației.

Acesta face parte din pachetul privind schimbările climatice care vizează să facă mai ecologici carburanții utilizați în avioanele UE.

Furnizorii de carburanți vor trebui să asigure aeroporturilor din UE o cotă minimă de combustibili durabili pentru aviație: 2% începând cu 2025; 34% până în 2040 și 70% până în 2050.

Hidrogenul regenerabil va face parte din mixul durabil de combustibili, iar aeroporturile din UE vor trebui să ajute operatorii de aeronave să aibă acces la combustibili durabili pentru aviație, inclusiv prin infrastructură pentru realimentare cu hidrogen și reîncărcare electrică.

Uleiul de gătit uzat, combustibilii sintetici sau chiar hidrogenul ar trebui să devină treptat norma în materie de combustibil pentru aviație.

În plus, deputații au obținut introducerea începând cu 2025 a unui sistem de etichetare al UE privind performanța de mediu a zborurilor comerciale. Acesta va indica amprenta de carbon pe pasager a unui zbor, precum și eficiența în ce privește emisiile de CO2 pe kilometru preconizate pentru zborul respectiv.

Găsirea de soluții pentru zboruri în afara Europei

Până acum, Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii a fost suspendat pentru zborurile care pleacă sau sosesc în afara Spațiului Economic European. Scopul este de a se acorda timp pentru dezvoltarea unui sistem internațional similar și de a se evita conflictele cu partenerii internaționali.

Concomitent, UE colaborează cu Organizația Internațională a Aviației Civile pentru a implementa o măsură globală bazată pe piață, cunoscută sub numele de Corsia, prin care companiile aeriene își pot compensa emisiile investind în proiecte ecologice, de exemplu prin plantarea de copaci.

Comercializarea certificatelor de emisii în domeniul naval

La 16 septembrie 2020, deputații europeni au votat în favoarea includerii transportului maritim în Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii al UE începând cu 2022 și pentru stabilirea unor cerințe obligatorii pentru companiile maritime de a-și reduce emisiile de CO2 cu cel puțin 40% până în 2030.

Eurodeputații consideră că propunerea inițială a Comisiei de revizuire a normelor privind monitorizarea emisiilor de CO2 și a consumului de combustibil la navele mari nu a fost suficient de ambițioasă. Este nevoie de mai mult pentru a le aduce în conformitate cu regulile globale și având în vedere necesitatea urgentă de decarbonizare a tuturor sectoarelor economiei.

Pe 27 aprilie 2021, Parlamentul a reiterat necesitatea unei reduceri substanțiale a emisiilor de către industria de transport maritim și a includerii acesteia în Sistemul ETS al UE. De asemenea, a subliniat importanța evaluării impactului asupra competitivității, asupra locurilor de muncă dar și a riscului potențial de relocare a emisiilor de carbon.

Parlamentul dorește următoarele măsuri pentru a ajuta sectorul maritim să devină mai curat și mai eficient în tranziția către o Europă neutră din punct de vedere climatic:

  • Eliminarea treptată a păcurii și altor uleiuri grele cu compensare prin scutiri de taxe pentru combustibilii alternativi
  • Decarbonizarea, digitalizarea și automatizarea porturilor europene
  • Acces reglementat în porturile UE pentru navele poluante
  • Îmbunătățiri tehnice, cum ar fi optimizarea vitezei navelor, inovații în hidrodinamica navelor și noi sisteme de propulsie

În cadrul pachetului legislativ „Pregătiți pentru 55”, Comisia a propus în iulie 2021 o actualizare a Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii, inclusiv o extindere pentru a acoperi transportul maritim, așa cum a solicitat Parlamentul. Pe 22 iunie 2022, Parlamentul a aprobat propunerea.

Combustibili durabili pentru vapoare

Parlamentul și-a adoptat în octombrie 2022 poziția cu privire la revizuirea legislației actuale privind utilizarea combustibililor regenerabili și cu emisii scăzute de carbon în transportul maritim. În martie 2023, Parlamentul și Consiliul au ajuns la un acord provizoriu privind propunerea FuelEU în domeniul maritim.

Emisiile de gaze cu efect de seră eliberate prin producerea energiei folosite de vapoare trebuie reduse cu 2% începând cu 2025, cu 14,5% începând cu 2035 și cu 80% începând cu 2050, față de nivelurile din 2020.

Reducerile trebuie să se aplice navelor cu un tonaj brut de 5.000, care produc 90% din emisiile de CO2. Totodată reducerile vizează energia utilizată la bordul navelor în porturile UE sau în deplasările dintre acestea, precum și 50% din energia utilizată pentru deplasări ce implică un port de plecare sau de destinație din afara UE.

De asemenea, acordul oferă ca stimulent mai multe credite sub formă de compensare a emisiilor armatorilor care utilizează combustibili regenerabili de origine nebiologică (RFNBO) din 2025 până în 2034.

Mai multe despre reducerea emisiilor din transporturi

Sursă: Parlamentul European

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Procuror suspendat din funcție de CSM

Secția pentru procurori în materie disciplinară a Consiliului Superior...

Primele dispozitive acustice pentru nevăzători, instalate de CTP Iași în stațiile de tramvai și autobuz

Primele dispozitive acustice pentru persoanele cu deficiențe de vedere...

Marcel Ciolacu spune despre Geoană că nu poate fi considerat un candidat de dreapta

Marcel Ciolacu a criticat propunerea ca Mircea Geoană să...