Cu un consiliu de administrație numit politic în care se regăsesc mereu aceiași oameni, confruntată cu grave acuzații de nepotism și zeci de funcții de conducere inutile, compania aviatică Tarom a fost paralizată de o grevă spontană a piloților care și-au luat liber pe motiv de sănătate.
„Îmbolnăvirea” subită a piloților de la Tarom, care a condus la anularea mai multor curse în plin sezon estival, poate fi explicate și din prisma planului de reorganizare al companiei, după ce firma a primit un ajutor de stat generos, în valoare de 94 milioane de euro.
Prin hotărârea de guvern din mai 2024 se stabilește că „ministerul Transporturilor și Infrastructurii va lua măsurile necesare pentru a se asigura că atingerea țintelor de performanță și implementarea măsurilor prevăzute în planul de restructurare al Companiei Tarom se regăsesc ca obligații și, după caz, indicatori de performanță în contractele de mandat ale administratorilor companiei, în condițiile ordonanței privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice”.
În 2023, compania estima pierderi de 62,4 milioane lei şi venituri totale de 2 miliarde lei.
Restructurare prin creșterea numărului de angajați
Anul 2024 a prins firma tot pe pierdere. Abia 2027 ar fi anul în care rutele ajung profitabile, arată proiectul de Ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 al Tarom.
În 2022, compania avea 1182 de angajați, în creștere cu 3% față de anul precedent.
Un an mai târziu, potrivit datelor de la ministerul de Finanțe, compania cumulase datorii de 102 milioane de lei: 34 de milioane la bugetul de stat, 53 milioane de lei la bugetul asigurărilor sociale și 14 milioane la asigurările de sănătate.
Cu mandate provizorii prelungite cu câte 4 luni, directorii numiți au lăsat dezastru în contabilitatea companiei.
Același CA de ani de zile
Pe 14 iunie 2024, în urma unei ședințe a acționarilor, s-a decis revocarea din funcţia de administrator provizoriu, „începând cu data ședinţei care va fi ultima zi de mandat”, a lui Marcu MireI Alexandru.
Tot atunci s-a stabilit numirea în funcția de administratori al CA al Tarom a Ancăi Boagiu, fost ministru al Transporturilor, Iuliana Cristina Bârcă, Monica Săsărman, Costin Ionuț Iordache, Mirel Alexandru Marcu, Mihăiță Ursi și Daniel Iulian Idolu.
Adică aceiași oameni care stabilesc strategia companiei din 2022.
Mandatul acestora este de 4 ani și expiră în iunie 2028. Tot atunci s-a stabilit că „indemnizaţia fixă lunară brută a administratoritor numiţi să fie la nivelul sumei de 12.500 de lei brut, nurnai dacă cuantumul acesteia se încadrează fn Bugetul de Venituri și Cheltuieli aprobat”.
La Tarom, un pilot de avion poate câștiga între 5000 și 7000 de euro lunar, în funcție de vechimea în muncă, în timp ce alte companii au propriile grile de salarizare. Piloții Tarom susțin că în alte companii private acestea sunt duble.
Zece zboruri anulate
Tarom a anunțat oficial că a anulat 10 zboruri din cauza „indisponibilității temporare a membrilor echipajului de zbor”. În conformitate cu reglementările internaționale de aviație și politicile interne stricte privind siguranța zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat „inapt de zbor”, potrivit comunicatului.
La rândul său, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a scris pe Facebook că așteaptă rezolvarea situație din partea echipei de conducere a Tarom. „Am solicitat managementului companiei TAROM să ia urgent măsuri pentru situația actuală! Echipa managerială, selecționată în baza prevederilor Ordonanței privind managementul corporativ, are toate pârghiile legale să ia decizii administrative necesare pentru evitarea unor astfel de blocaje și pentru a preveni repetarea lor!
De aceea, echipa managerială trebuie să vină urgent cu un plan eficient de restructurare, prin care să asigure capacitatea operativă a companiei TAROM. Accentul trebuie pus pe asigurarea personalului navigant și nu pe menținerea în schemă a unor persoane care nu au o contribuție la buna funcționare a TAROM! Aștept o comunicare publică aplicată și detaliată a Directorului General al TAROM prin care să anunțe soluțiile identificate!”.
Policolor, pepiniera Tarom
Echipa managerială este compusă din Costin Iordache – director general, Narcis Obeadă – director comercial și Marius Văcăroiu – director financiar.
Iordache și-a dovedit capacitatea de management în perioada ianuarie – octombrie 2023 când a îndeplinit aceeași funcție. Înainte a fost director financiar și economic al Tarom.
La sfaârșitul anului trecut Narcis Obeadă devenea director general interimar al Tarom după ce directorul numit și-a dat demisia. Obeadă este specialist în vânzarea de vopsea. El a ocupat diverse funcții în cadrul Policolor SA România.
Marius Cristian Văcăroiu, directorul financiar al Tarom, a mai deținut în trecut funcția de CEO al grupului Policolor-Orgachim.
Curse anulate în acest moment:
ROT101/2 Otopeni -Cairo- Otopeni,
ROT167/8 Otopeni -Beirut- Otopeni,
ROT187/8 Otopeni -Amman-Otopeni
ROT701/2 Otopeni – Iași-Otopeni
ROT621/2 – Otopeni – Oradea-Otopeni
ROT261/2 – Otopeni – Istanbul-Otopeni
ROT231/2 – Otopeni – Budapesta-Otopeni
ROT 301/2 – Otopeni – Frankfurt-Otopeni
ROT361/2 – Otopeni – Amsterdam – Otopeni
ROT 381/2 – Otopeni – Paris-Otopeni.
Sosirile anulate de TAROM, ca urmare a plecărilor care nu au mai avut loc:
- RO168 BEIRUT (BEY) 06:30
- RO710 IASI (IAS) 06:35
- RO102 CAIRO (CAI) 07:20
- RO188 AMMAN (AMM) 07:20
- RO702 IASI (IAS) 10:00
- RO622 ORADEA (OMR) 11:00
- RO232 BUDAPEST (BUD) 12:00
- RO262 ISTANBUL (IST) 12:00
- RO292 SOFIA (SOF) 13:50
- RO032 FRANKFURT (FRA) 14:40
- RO362 AMSTERDAM (AMS) 15:25
- RO382 PARIS (CDG) 15:50
- RO416 MADRID (MAD) 17:05
Pentru informaţii suplimentare, pasagerii pot contacta centrul de suport TAROM la numerele de telefon: (004) 021 9978, (004) 0800500 131 (TelVerde), (004) 0371 529 000 sau pe oricare dintre adresele de email: contact@tarom.ro, rezervari@tarom.ro. Acest text a fost copiat de pe Ziare.com Lista completă a zborurilor anulate pe Aeroportul Henri Coandă, plecări și sosiri, cauzate de greva TAROM. 29 de piloți și-au luat brusc liber
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
Tarom trebuie privatizată cât mai degrabă. Cât timp trebuie să mai plătească impozabilul român coteria de la Tarom?
„Acelasi CA…”___–___”si „cum e sasul, si puscoacea”, mai concret, ” lupul isi scimba parul, dar naravul, ba!”: Cum arată avionul privat cu care a plecat președintele Klaus Iohannis în SUA. Zborul a decolat din Sibiu
( Alexandra Ion Marti, 09 Iulie 2024, ora 18:20)Tipul de avion cu care a plecat președintele klaus iohannis în SUA .”…a plecat marţi, 9 iulie, din Sibiu, spre SUA…Angel Tîlvar și Luminița Odobescu, s-au confruntat cu proleme din cauza protestelor piloților de la Tarom. …”___—___va imaginati cat a pierdut compania Tarom si tara-in general- doar pentru a construi o scuza pentru inchirierea exorbitanta a aceleiasi aeronave(Loxenburg), pentru ca tot scenariul este o fabricatie, pilotii au fost manipulati in acea „greva”, este imposibil ca aceasta sa nu fi fost facuta de catre noua securitate, hartie higienica-ca si armata- pentru sasul calator…