Tehnologia ne consumă mai mult timp decât credem, deși telefoanele inteligente oferă o mică fereastră către lume, permițându-ne să facem aproape orice prin atingerea unui buton, iar casele inteligente au grijă de ele însele.
Există tot mai multe dovezi că, deși tehnologia ne poate ajuta să salvăm timp, în realitate ajungem să folosim acel timp pentru a face din ce în ce mai multe lucruri, scrie The Conversation.
Citește și: Tragediile anului 2023, din care România pare să nu fi învățat nimic
Tehnologia umple timpul nefolosit
Au fost intervievate 300 de persoane din Europa pentru a înțelege cum folosesc dispozitivele digitale în viața de zi cu zi. Această cercetare a arătat că oamenii doresc să evite perioadele goale de timp din viața lor, așa că le umplu făcând alte activități, dintre care unele necesită, de asemenea, utilizarea tehnologiei.
Indiferent dacă așteaptă un autobuz, se trezesc dimineața sau stau în pat noaptea, participanții la studiu au raportat că timpul care anterior era „gol” este acum umplut de aplicații pentru antrenamentul creierului, creând liste de lucruri pe care ar trebui să le facă.
momentele de liniște ale oamenilor sunt acum pline de sarcini bazate pe tehnologie.
Creșterea sarcinilor care depind de dispozitivele digitale are loc, în parte, pentru că tehnologia pare să schimbe percepția noastră despre ceea ce este timpul liber. Pentru mulți oameni, nu mai este suficient să mănânce pur și simplu cina, să se uite la televizor sau poate să facă exerciții, arată The Conversation.
Suntem mereu conectați la internet
Acum, aceste activități se desfășoară în același timp, navigând pe web în căutarea ingredientelor pentru o viață mai bună și încercând să dezvolte un sentiment de realizare.
Unele dintre aceste sarcini pot părea exemple de tehnologie care ne ajută să economisim timp. În teorie, online banking ar trebui să însemne că am mai mult timp pentru că nu mai trebuie să merg la bancă în pauza de masă. Cu toate acestea, cercetările sugerează că nu este cazul.
Rețelele de socializare pot uneori să inspire, să motiveze sau să relaxeze oamenii.
Dar studiul arată că oamenii simt adesea un sentiment de vinovăție, rușine și regret după ce și-au umplut timpul liber cu activități online.
Acest lucru se datorează faptului că ei percep activitățile online ca fiind mai puțin autentice și mai valoroase decât activitățile din lumea reală.
Se pare că oamenii încă văd mersul la plimbare sau chiar socializarea fizică cu prietenii mai valoroase decât a fi online.
Tehnologia creează sarcini în plus
Schimbarea tiparelor de lucru se consideră, de asemenea, că intensifică munca. Dar, din nou, în realitate, munca acasă și cea hibridă, facilitată de tehnologia videoconferinței, au estompat granițele dintre timpul de lucru și timpul personal.
Tehnologiile digitale accelerează ritmul vieții. Luați e-mail-ul și întâlniri online ca exempe. Înainte de a exista, trebuia să așteptăm răspunsuri la telefon sau chiar la scrisori sau să mergem fizic în anumite locuri pentru a vorbi unul cu celălalt.
În schimb, avem acum întâlniri online consecutive, uneori fără suficient timp între ele pentru a merge măcar la toaletă.
Și e-mailul creează o creștere exponențială a comunicațiilor, ceea ce înseamnă mai multă muncă pentru a citi și a răspunde la toate, potrivit The Conversation.
Cum putem să ne deconectăm
Recuperarea timpului „economisit” de tehnologie poate necesita o schimbare în modul în care îl gestionăm. Pentru a ne elibera de obiceiul de a umple timpul cu tot mai multe sarcini, trebuie mai întâi să acceptăm că uneori este bine să faci puțin sau nimic.
În mediul de lucru, angajatorii și angajații trebuie să creeze un mediu în care deconectarea este norma și nu excepția. Aceasta înseamnă să aveți așteptări realiste cu privire la ceea ce poate și ar trebui realizat într-o zi de lucru normală.
Dar dezvoltarea unor reguli care să susțină dreptul la deconectare poate fi singura modalitate de a ne asigura că tehnologia încetează să ne acapareze timpul. Mai multe țări europene precum Franța și Italia au deja dreptul de a deconectare în legislația lor.
Aceasta specifică faptul că angajații nu au obligația de a răspunde la telefon în interes de serviciu în afara programului lor de lucru și că au dreptul de a refuza să ia acasă munca digitală cu ei.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!