Tichie de mărgăritar în Teleorman: Alexandria vrea autobuze electrice din fonduri europene, transportatorul local plătind datorii la stat din bani publici

Data:

spot_img

Orașul Alexandria țintește sus: vrea să fie al doilea oraș din țară cu transport în comun exclusiv electric, precum Cluj-Napoca, cu toate că el nu are un sistem de transport în comun în adevăratul sens al cuvântului. Pentru a-și atinge scopul, primăria ar accesa fonduri europene pentru achiziția a zece autobuze electrice care să intre în dotarea operatorului de transport local, plus investiții adiacente, în valoare totală estimată la peste 17 milioane de euro. Problema este că operatorul local de transport are grave probleme financiare de multă vreme, societatea fiind ținută în viață artificial chiar din bugetul local al municipiului. De altfel, societatea de transport local s-a dovedit cu adevărat utilă doar în situația unor mitinguri organizate de PSD, autobuzele inscripționate TRANSLOC transportând participanții la manifestări organizate în București.

  • Operatorul local de transport, SC Transloc Prest SRL Alexandria, se confruntă de o lungă perioadă de timp cu grave probleme financiare, societatea fiind ținută în viață artificial din bugetul local al municipiului Alexandria. De altfel, la finalul anului 2018, Consiliul local Alexandria adopta o hotărâre prin care majora capitalul social al SC Transloc Prest SRL cu 150.000 de lei, pentru că operatorul ajunsese în imposibilitatea de a-și achita datoriile către bugetul de stat și către furnizori, ceea ce a dus la poprirea tuturor conturilor societății de către ANAF. 
  • Pentru orașul Alexandria, un oraș de mici dimensiuni, investiția în autobuze electrice are aspectul general al unei tichii de mărgăritar. În realitate, în acest moment, reședința județului Teleorman nu are un sistem de transport în comun propriu-zis, cele câteva autobuze și microbuze existente circulând pe doar trei rute, de câteva ori pe zi, cu o medie de 600 de metri între stații. Aceasta în condițiile în care orașul poate fi parcurs, pe jos, în maximum o oră, dintr-un capăt în altul.
  • Societatea de transport local s-a dovedit cu adevărat utilă doar în situația unor mitinguri organizate de PSD, autobuzele inscripționate TRANSLOC transportând participanții la mitingurile organizate în București.
  • În cadrul proiectului cu finanțare europeană, investiție estimată la peste 17 milioane de euro, sunt prevăzute pe lângă cele zece autobuze electrice și alte investiții adiacente, precum amenajarea infrastructurii de transport, cu stații de călători, autobază, depoul aferent, stații de încărcare și parcare de tip park&ride, piste de biciclete, stații de bike sharing și reabilitarea traseelor pietonale.
Parc auto Transloc.

Primele autobuze electrice din România au ajuns la Cluj-Napoca, Compania de Transport Public din Cluj introducând în circulație zece astfel de mijloace de transport în comun. Valoarea lor se ridică la 26.121.980,83 lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind fondurile elvețiene, urmând ca încă 30 să fie cumpărate din fonduri europene. Totul se întâmpla în vara anului 2018.

Aproximativ în aceeași perioadă a anului 2018, și la Alexandria se înregistra un eveniment major legat de transportul în comun: operatorul de transport local, societatea Transloc Prest SRL Alexandria, solicita Consiliului local al municipiului inițierea unui proiect de hotărâre pentru majorarea capitalului social. Motivul? Societatea nu mai făcea față în niciun fel datoriilor rezultate din proasta gestionare a activității sau, mai bine spus, a inactivității.

Hotărârea de majorare a capitalului Transloc.

În octombrie 2018 se înființa o nouă societate în subordinea Primăriei Alexandria, rezultată din divizarea Transloc Prest, atât de la nivel de resurse materiale, cât și de personal. Acest nou serviciu de transport public urmează să își asume proiectul din bani europeni pentru achiziția de autobuze electrice la Alexandria, oraș în care stațiile de autobuz sunt tranzitate, în cea mai mare parte a timpului, de vânt. 

Fantasme mari pe bani publici pentru un oraș mic

În realitate, orașul Alexandria nu are transport în comun într-o accepțiune firească al termenului, ci doar câteva autobuze și microbuze care circulă pe trei rute de câteva ori pe zi, în condițiile în care orașul e destul de mic ca întindere și se poate parcurge în maximum o oră pe jos dintr-un capăt în altul.

Justificarea pentru care Transloc avea nevoie de bani era, în schimb, destul de serioasă. Pentru că societatea avea încasări din ce în ce mai reduse, nu își mai permitea să plătească datoriile la stat și nici către furnizori, ceea ce a determinat ANAF să recurgă la poprirea tuturor conturilor, astfel că Transloc ajunsese în imposibilitate de funcționare. În aceste condiții, Consiliul local Alexandria, dominat de reprezentanți ai PSD, a votat majorarea capitalului social al Transloc Prest SRL cu 150.000 de lei. Totul, din bugetul local al comunității. În același timp, operatorul local de transport public se plângea că „parcul auto este învechit, mijloacele de transport fiind uzate fizic, necesitând reparații capitale”.

În ciuda acestei situații extrem de dificile a operatorului local de transport public, în aceeași vară a anului 2018, primarul Alexandriei, Victor Drăgușin, anunța pe pagina sa de Facebook faptul că Alexandria se pregătește de achiziționarea unor autobuze electrice din fonduri europene. 

Modernizăm Alexandria cu fonduri europene! Demarăm în Alexandria, cu fonduri europene, cea mai amplă lucrare de modernizare urbană, prin refacerea în totalitate a centrului pietonal (strada București – strada Ion Creangă), înființăm un sistem de 10,6 km de piste pentru biciclete și introducem transportul în comun ecologic, prin achiziționarea de autobuze electrice”, promitea, simțindu-se încrezător, primarul Victor Drăgușin.

De fapt, la momentul acela, operatorul de transport public al orașului era în moarte clinică. Pentru ca proiectele cu iz electoral să nu fie încurcate, primarul a luat decizia de a susține supraviețuirea SC Transloc Prest SRL din banii populației, așa că a adoptat repede, cu sprijinul consilierilor partidului majoritar, din care și el provine, hotărârea prin care capitalul social al societății cu pricina se mărea cu nu mai puțin de 150.000 lei.

Astfel, în august 2018 se făcea deja primul studiu de oportunitate pentru achiziția de autobuze urbane second-hand, în valoare de aproximativ 160.000 lei, pentru ca transportatorul local, acum divizat în două firme, să aibă motive de a exista. În același studiu sunt menționate și autobuzele electrice, care ar urma să fie achiziționate din fonduri europene, prin Programul Operational Regional (POR 2014-2020).

Hotărârea de divizare a Transloc.

O istorie simplă, înțesată de complicități politice

Societatea de transport public local Transloc Prest Alexandria a fost înființată în 1997, ca urmare a reorganizării Regiei Autonome Transloc Teleorman. De 38 de ani, societatea are același sediu, în imediata vecinătate a Tel Drum SA. După anul 1990, odată cu apariția transportatorilor privați pe traseele intra-județene, activitatea societății s-a restrâns considerabil. În ciuda acestui fapt, SC Transloc Prest SRL este unicul transportator public din Municipiul Alexandria, operator intern, având exclusivitate asupra traseelor municipale. Societatea Transloc Prest SRL este operatorul desemnat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ALEXANDRIA, prin contractul de delegare nr.323/2008, operatorul efectuând și transport public de persoane suburban în cadrul Asociației.

În fapt, această societate subordonată municipalității a constituit un punct al interacțiunilor politice și deseori un mod de recompensare a fidelilor partidului majoritar. Condusă vreme îndelungată de deputatul PSD implicat în Dosarul Referendumul Valentin Boboc, SC Transloc Prest SRL a servit, ori de câte ori a fost nevoie, partidul. Autobuzele Transloc au fost în toți acești ani mijlocul predilect prin care erau transportați susținătorii PSD la București, numeroase fotografii din perioada mitingurilor organizate de PSD fiind dovada acestei realități.

Mai mult decât atât, sistemul relațional din interiorul PSD Teleorman este extrem de vizibil în structurile de conducere ale Transloc. Deputatul Valentin Boboc, om de încredere al lui Liviu Dragnea, care s-a ocupat personal de „legarea și ducerea oamenilor cu forța la vot” în timpul Referendumului din 2012, și-a desemnat, după plecarea la București, două persoane loiale în două dintre cele mai importante societăți abonate la banul public din Teleorman: SC Apa Serv și SC Transloc Prest. La Apa Serv a devenit director șoferul de campanie al deputatului, Ciprian Gurban, iar la Transloc, o foarte apropiată prietenă a acestuia, Mihaela Radu, care l-a și consiliat în calitate oficială pe Boboc în activitatea de la Parlament.

În anul 2008 s-a încheiat de altfel chiar un contract de închiriere între SC Transloc Prest SRL și Primăria Alexandria, contract în baza căruia municipalitatea închiria de la Transloc două autoturisme marca Renault Megane cu numerele TR05PMA și TR06PMA, în schimbul unei chirii care se ridica la valoarea de 790 de euro pe lună. Mașinile cu pricina au fost conduse vreme îndelungată de viceprimarii municipiului Alexandria de la acea vreme. Contractul din 2008 a fost actualizat în anii 2012 și 2013, valoarea noului contract de închiriere ridicându-se la 2.400 lei pe lună.

Acum, în fruntea societății Transloc se află Costel Pîrlan.

„Artificii” locale pentru banii europeni

Într-un studiu efectuat de Primăria Alexandria în 2018 se precizează următorul aspect: „Vechimea mare a parcului auto creează dificultăți majore operatorului SC Transloc Prest SRL, prin creșterea costurilor cu reparațiile și consumul de carburanți, acestea cauzând pierderi mari în activitatea de exploatare, iar serviciile de transport oferite nu satisfac necesitățile utilizatorilor”.

Pornind de la această realitate, Primăria Alexandria a înțeles că trebuie să facă ceva pentru a nu afecta șansele municipiului la banii europeni necesari pentru achiziționarea unor autobuze electrice. Și atunci Primăria Alexandria a luat decizia de a crea un serviciu public în subordinea sa „care poate demonstra potențialul tehnic, financiar și organizatoric de a realiza obiectivele propuse în vederea îmbunătățirii transportului public de persoane în municipiul Alexandria și modernizării infrastructurii”.

La nivelul Municipiului Alexandria, dată fiind situația actuală a SC Transloc Prest SRL, prin HCL 188/27.06.2018 s-a înființat Serviciul Comunitar de Transport Public Local de Persoane. Practic, Transloc Prest s-a divizat, o parte a societății continuând să funcționeze pe linia transportului extra-urban, cealaltă parte, trecută în subordinea Primăriei, ocupându-se mai nou de transportul urban, sens în care municipalitatea a mai făcut o investiție de 160.000 de lei, pentru achiziționarea urgentă de autobuze second-hand în vederea efectuării serviciului de transport.

Actualul director al Transloc Prest SRL, Costel Pîrlan, a explicat motivele care au stat în spatele acestei decizii: 

Eu nu sunt implicat în proiectul ăsta cu fonduri europene, pentru că societatea Transloc, care cuprindea transportul urban și extra-urban, a fost divizată, tocmai în ideea de a introduce doar transportul urban în acest proiect, pentru că le-a fost teamă că dacă rămâne societatea și cu transportul extra-urban, s-ar putea să nu fie eligibil proiectul acela prin care vor să achiziționeze autobuzele electrice. Și atunci, Translocul a rămas numai cu transportul extra-urban, iar transportul urban, din interiorul orașului, s-a format ca serviciu public comunitar, în cadrul primăriei. Acest serviciu de transport public local se ocupă deci numai cu transportul public local, de la Iaica până la Han și până la Rulmentul. Atât fac ei. Iar noi am rămas cu traseele exterioare. Această divizare s-a produs prin luna octombrie a anului 2018. Bine, proiectul era mai vechi, se discutase mai demult, dar efectiv cred că cu 1 noiembrie a început noul serviciu public să funcționeze. Transloc are funcționale șapte autobuze și două microbuze, iar cei din serviciul comunitar au cinci. O parte din cele pe care le au ei sunt din Transloc și o parte le-au cumpărat ei, când au început să funcționeze. Doamna Matei, care era directoarea economică la Transloc, a preluat acum funcția de șef de serviciu dincoace, la Primărie.

Cu alte cuvinte, Transloc s-a divizat, cu tot ce presupune asta – resurse materiale și personal –, pentru ca Primăria Alexandria să poată accesa bani europeni pentru achiziția de autobuze electrice, fără ca situația economică extrem de gravă a Transloc să afecteze eligibilitatea proiectului cu fonduri europene. 

Viceprimarul orașului Alexandria susține și el proiectul, convins de importanța lui pentru oraș, așa că, din punctul lui de vedere, divizarea Transloc și înființarea unei alte societăți subordonate primăriei era necesară pentru investiția pe bani europeni. Cu toate acestea, el nu spune nimic despre starea falimentară în care ajunsese Transloc Prest, chiar dacă documentele emise de municipalitate vorbesc de la sine:

Autobuzele electrice, zece la număr, vor fi achiziționate pe POR, Axa 4, unde intră și pistele de biciclete, stațiile de încărcare, depoul, centrul pietonal. Pentru a putea fi finanțat proiectul, societatea primăriei trebuia să asigure doar transportul în municipiu, nu și în comunele împrejmuitoare. De aceea prin HCL am înființat serviciul destinat doar municipiului, vechiul serviciu rămânând sa asigure legătura cu comunele din împrejur, unde este implicat CJ-ul. Pe scurt, la bază sunt multe documente, SF-uri (studii de fezabilitate – n.red), PT-uri (proiecte tehnice – n.red.) etc.

Autobuze electrice pentru beneficiari imaginari

Prin stațiile de autobuz din Alexandria trece doar vântul. În reședința județului Teleorman sunt zone întregi în care oamenii nu au canalizare și se spală cu apa încălzită la aragaz. Foarte puțini oameni din oraș au nevoie de transport public, în condițiile în care Alexandria are dimensiuni foarte mici și, de cele mai multe ori, nici nu e necesar un mijloc de transport pentru a ajunge dintr-un punct în altul al orașului. Singurii care beneficiază realmente de acest serviciu public sunt angajații unor fabrici de la marginea orașului, care se și pregătesc să își închidă definitiv porțile… Cu alte cuvinte, Alexandria ar avea cu totul și cu totul alte priorități decât autobuzele electrice.

Consilierii locali ai partidelor de opoziție admit că nu e prioritară o astfel de investiție la Alexandria, dar susțin și că, atâta timp cât Uniunea Europeană dă bani gratis, e păcat să nu faci totul pentru a-i lua… 

Din păcate, la mijloc sunt și alte divergențe, iar ele țin de transparență, aspect la care instituțiile publice din Teleorman sunt profund deficitare. Mihai Murar, șeful PNL Alexandria, susține că nici până acum Primăria Alexandria nu a făcut publice notele justificative care stau în spatele proiectului cu fonduri europene pe care primăria încearcă să îl obțină:

În cazul majorării de capital, consilierii PNL s-au opus, poziția noastră a fost fermă: societatea aceasta comercială, Transloc Prest, are un traseu stabilit de ani de zile, și acela este falimentul. Și e dureros când se aruncă cu banii oamenilor pentru a cârpi incompetența. M-a deranjat motivarea deciziei: de vină erau elevii Alexandriei. Sunt argumente penibile, pentru o societate comercială care aruncă vina în grădinița copiilor. Este ceva de o obrăznicie fără margini. E pe ordinea de zi a Consiliului local următor, unde cel mai stufos proiect e cel legat de modificarea hotărârii de pe 25 octombrie, privind aprobarea participării într-un proiect cu fonduri europene. Dar curios este că până acum nu apar documentele pe site-ul instituției, care stau în spatele acestui proiect de hotărâre, ca dovadă că nu suntem deloc serioși. E normal, când ești în faliment, să dregi busuiocul și să delimitezi partea sănătoasă a societății comerciale, iar în cazul în care vrei să iei bani europeni, nu poți merge cu o societate în faliment. Să depui… Pentru că acolo se dau niște declarații pe propria răspundere. Noi vom spriji proiectele acestea cu fonduri europene, dacă ele sunt bine făcute și dacă ne sunt prezentate notele justificative. Ceea ce până acum nu s-a întâmplat.

Consilierul local Florin Titirișcă (PNL) are convingerea că Transloc Prest SRL e o problemă în sine, iar majorarea capitalului social, precum și divizarea societății, ascund incompetența edililor:

Eu am fost mereu adeptul investițiilor pe bani europeni, mai ales că investiția primăriei e minimă. Adică dacă îți dă cineva banii ăștia gratis, de ce să nu-i iei? Dar autobuzele care circulă deja prin oraș, dacă ar fi controlate, trebuiau deja casate de vreo zece ani… Astea se pot rupe oricând, sunt criminale. Societatea Transloc în sine este una falimentară, pentru că mereu a fost condusă de oameni incapabili, nepregătiți pentru funcție. Majorarea capitalului social ascunde, de obicei, ceva. Un minus, probabil. E un minus dat de incompentență. Dacă am avea o Curte de Conturi funcțională, care chiar să verifice toate societățile astea căpușă, ar trebui să se închidă pe loc. Dar asta e România în care trăim, așa că ce să mai zicem de incompetenții de la Alexandria? Autobuzele astea electrice o să coste 1 milion de euro, cam așa. Și da, investiția asta poate nu ne este necesară, nu e prioritară pentru oraș, dar dacă vin bani gratis, nu văd de ce ar refuza posibilitatea. Problema e alta: că noi plătim subvenții la Transloc, pentru transport copii, bătrâni etc. Sunt niște sume alocate tot din bani publici. Câți călătoresc, Doamne iartă-mă, cu autobuzele în Alexandria? (râde) Stațiile sunt aproape goale, în afară de muncitori și de oamenii care se duc în zona Peco nu merge nimeni cu autobuzul la Alexandria.

Acest articol a fost publicat pe PressHub.ro și Liber în Teleorman în cadrul proiectului “Cohesion Policy: Better Understanding, Reporting, Dissemination”, cofinanțat de UE prin DG Regio.
Informațiile prezentate nu reprezintă poziția oficială a UE. Întreaga răspundere asupra corectitudinii și coerenței informațiilor prezentate revine autorului.

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!
1 COMENTARIU
  1. Să meargă cu căruța!! Teleormănenii vă mulțumesc că încă nu încercați să-i ucideți cu pietre!!! faătul că le dați voi să-și cumpere autobuze e un gest de mare mărinimie din partea voastră, rasa superioară!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Milionarii plajelor refăcute de stat cu un miliard de euro

PressHub.ro a avut curiozitatea jurnalistică să verifice și să...

Stimulente între 5.000 și 2.500 de lei/lună pentru angajații ministerului Proiectelor Europene

Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Adrian Câciu, a...

Nicușor Dan: Teatrul Bulandra va fi consolidat și restaurat prin PNRR

Primarul Bucureștiului, Nicușor Dan, a anunțat că proiectul depus...

ANCPI: Prima sesiune de lucru online pentru cadastrare cu fonduri europene

Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) a organizat, vineri, 25 noiembrie, prima din cele 28 de întâlniri de lucru desfășurate online, în cadrul proiectului „Creșterea gradului de acoperire și incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”, cod SMIS 120063. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional (POR) 2014 – 2020.