Transportul rutier, vinovat de aproximativ o cincime din emisiile de la nivelul UE. Cine poluează cel mai mult

Data:


Transportul rutier reprezintă aproximativ o cincime din emisiile la nivelul UE. Cantitatea de emisii de CO2 provenite din transportul de pasageri variază semnificativ în funcție de mijlocul de transport. Mașinile particulare poluează cel mai mult, emițând 60,6% din totalul de emisii de CO2 provenite din transportul rutier european.

„În 2018, în Europa, fiecare mașină personală transporta în medie 1,6 persoane. Trecerea la mașini partajate, folosirea transportului public, a bicicletelor sau mersul pe jos pot reduce emisiile”, precizează Parlamentul European.

Sunt mașinile electrice mai curate?

Există două modalități de reducere a emisiilor de CO2 la mașini: eficientizarea acestora sau schimbarea combustibilului. În 2019, majoritatea transportului rutier din Europa a folosit motorină (66,7%), urmat de benzină (24,55%).

Mașinile electrice câștigă totuși teren. Acestea au reprezentat 11% din totalul autovehiculelor nou înmatriculate în 2020. Vânzările de vehicule electrice (complet electrice sau plug-in hibride) au crescut masiv din 2017 și s-au triplat în 2020 când obiectivele actuale de CO2 au început să se aplice. Camionetele electrice au reprezentat 2,3% din piața camionetelor nou înmatriculate în 2020.

Când calculăm cât de mult CO2 produce o mașină trebuie să luăm în considerare nu numai emisiile de CO2 în timpul utilizării, ci și emisiile generate de producția și eliminarea acesteia.

Producția unei mașini electrice este mai puțin ecologică decât cea a unei mașini cu motor cu combustie internă, iar nivelul emisiilor provenite de la vehiculele electrice variază în funcție de modul în care este produsă electricitatea.

Cu toate acestea, luând în considerare mixul energetic mediu din Europa, autovehiculele electrice se dovedesc a fi deja mai curate decât vehiculele alimentate cu benzină. Deoarece cota de electricitate provenită din surse regenerabile va crește în viitor, automobilele electrice vor deveni și mai puțin dăunătoare pentru mediu, mai ales dacă ținem cont de planurile UE de a face bateriile mai durabile.

Obiectivele UE de reducere a emisiilor din transportul rutier

UE introduce noi obiective privind emisiile de CO2 cu scopul de a reduce emisiile nocive provenind de la autoturisme și camionete noi.

În iulie 2021 Comisia Europeană a propus reducerea pragului emisiilor provenind de la mașini și camionete cu încă 15% începând cu 2025; urmată de o reducere cu 55% pentru mașini și 50% pentru camionete până în 2030, iar până în 2035 să se ajungă la emisii zero. Comisia pentru mediu a Parlamentului a aprobat obiectivul pentru 2035 în luna mai 2022. În sesiunea plenară din iunie Parlamentul își va adopta poziția de negociere, după care va demara discuțiile cu statele UE.

Ce mai face UE pentru a reduce emisiile din transporturi

Pentru a reduce emisiile din transportul rutier UE intenționează să adauge la obiectivele de CO2 pentru mașini și camionete măsuri complementare:

  • nouă schemă de comercializare a cotelor de emisii (ETS) pentru transportul rutier și construcții
  • o proporție mai mare de combustibili din surse regenerabile în transporturi
  • eliminarea avantajelor fiscale pentru combustibilii fosili
  • o revizuire a legislației referitoare la infrastructura necesară combustibililor alternativi pentru mărirea capacității acesteia

Citiți mai multe despre hidrogenul regenerabil, un combustibil curat luat în calcul de europarlamentari.


În plus față de obiectivele stabilite pentru emisiile provenind de la mașini, eurodeputații analizează și măsuri pentru vapoare și avioane: includerea transportului maritim în schema comercializării cotelor de emisii; revizuirea schemei pentru domeniul aviației; și propunerea unor combustibili mai durabili pentru nave și aeronave. Deși ele reprezintă doar 8% din emisiile totale ale UE, emisiile din aviație și din transportul maritim sunt în creștere.
Consultați infograficul Parlamentului European privind progresul UE către atingerea obiectivelor de mediu pentru 2020.
Sursă: Parlamentul European.
Urmăriți PressHUB și pe Google News!

Parlamentul European
Parlamentul European
spot_imgspot_img
Roxana Stancu
Roxana Stancu
Roxana Stancu (REPER MEDIA Argeş) are 20 de ani de experiență în jurnalism. A debutat în anul 2000, în TV, iar de atunci a profesat atât în presa audiovizuală, cât și în cea scrisă (locală și națională).

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Judecătorul din dosarul retrocedărilor de păduri s-a pensionat la 4 luni de la reangajare

Secția pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM)...

Programul „Primul student din familie” lansat de MIPE și Ministerul Educației are un buget de 50 milioane de euro

Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, prin Autoritatea de Management...

Energie electrică din bălegar. Proiectul care va alimenta cu energie 4.500 de apartamente din Paşcani

Energie electrică din bălegar. Fmilia lui Dumitru Pantazi, fostul...