Într-o perioadă în care mediul de afaceri are de suportat șocuri economice de tot felul, izbucnirea războiului în imediata vecinătate a României, dar și sancțiunile internaționale aplicate Rusiei nu fac decât să complice și mai mult lucrurile. Transporturile navale sunt printre cele care au resimțit puternic aceste efecte. Despre toate acestea, într-un interviu în exclusivitate acordat ziarului „Viața liberă” de directorul general al CNFR Navrom, Cătălin Eduard Țigănuș:
– Care este, în prezent, profilul segmentului de transport naval: cam câte firme activează în acest domeniu, ce înseamnă ele ca volum de mărfuri transportate, personal angajat etc.?
– În România, sunt în jur de 170 de firme în acest domeniu, dar majoritatea sunt companii mici, armatori cu una, două nave. Ca transportatori mai mari sunt în jur de cinci, șase. Iar Navrom, cu o flotă de 450 de nave nepropulsate și în jur de 50 de nave propulsate, este cel mai mare. Ca să vă faceți o idee, Navrom a transportat anul trecut în jur de 9 milioane de tone, în condițiile în care un port precum Constanța a avut un trafic de 26 milioane de tone. Practic, Navrom acoperă cam 40 la sută din piață. Are în jur de 1.000 de angajați direct, plus angajații prin firmele de crewing.
– Toată lumea vorbește despre creșterea prețurilor la combustibili. Cum s-au reflectat aceste creșteri în activitatea transportatorilor?
– S-au reflectat în costuri. A trebuit să facem mari eforturi pe partea comercială, în condițiile în care prețurile la combustibil au crescut de la o zi la alta. De exemplu, pe primele două luni ale anului, ianuarie – februarie, am avut de la OMV Petrom 27 de notificări de creșteri de preț. Vă dați seama, în 60 de zile, 27 de notificări de creșteri de preț! Și prețul la motorină a crescut de la circa 680 euro/tonă la circa 1.200 euro/tonă!
Citește interviul integral pe Viata-libera.ro
Citește și: Obrăznicia lui Kuzmin. Un ambasador al crimei, la București