Trei soluții pentru dezvoltarea Moldovei | Moldova Economică

Data:

spot_img

Trei soluții pentru dezvoltarea Moldovei. George Țurcănașu, profesor în cadrul Facultății de Geografie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, expert în dezvoltare economică regională, propune trei soluții pentru progresul regiunii: Autostrada A8, facilități fiscale și regionalizare.

Unele state europene au făcut eforturi considerabile în ceea ce privește reducerea decalajelor dintre substructurile teritoriale ce compun nivelul național.

Citește și: Noul sistem e-TVA stârnește nemulțumirea companiilor. OFA UGIR: De fapt, este un aviz pentru evazioniști

Exemple de bune practici sunt eforturile Ungariei, Poloniei, Republicii Cehe, Slovaciei şi ale Bulgariei de a-şi moderniza infrastructura de transport (în special cea rutieră), astfel încât să se amelioreze accesibilitatea tuturor regiunilor la nucleul dur al UE (de unde vin majoritatea investiţiilor) sau acţiunea Poloniei (singulară încă!) de regionalizare administrativă.

Prea puține eforturi pentru reducerea decalajelor regionale și județene

Din păcate, România e departe de a se fi aliniat ţărilor din regiune care fac eforturi la nivel naţional pentru a reduce decalajele regionale şi judeţene.

Nu numai că nu s-au diminuat disparităţile între Bucureşti-Ilfov şi judeţele vestice, pe de o parte, şi cele din est şi sud, pe de altă parte, ci chiar au crescut într-un ritm îngrijorător.Acest dezechilibru major , ce are ca victimă principală regiunea Moldovei, are cel puţin trei surse principale:

1. lipsa infrastructurii majore în regiune şi a unei legaturi rapide de transport cu Centrul Europei;

2. lipsa unor politici guvernamentale coerente de sprijinire a dezvoltării regiunii;

3. şi coeziunea teritorială precară la nivel regional.

Să le luăm pe rând:

Rolul autostrăzilor A7 și A8

Eforturile unor state din regiune de a îmbunătăţi infrastructura rutieră nu au rămas nerăsplătite, gradul de dezvoltare în zonele unde au fost construite autostrăzi a crescut. 

Citește și: De ce nu ne vaccinăm. „Când cineva te minte repetat, îl mai crezi, dacă îți spune o dată adevărul?”

Fără îndoială, cel mai important avantaj pe care-l aduce o autostradă este creşterea accesibilităţii în primul rând în termeni de distanţă-timp (timpul necesar deplasării dintr-un loc în altul). 

Această diminuare a distanţei timp ar potenţa avantajele economice comparative şi competitive ale Moldovei, chiar dacă teritoriul va rămâne situat la o distanţă mai mare faţă de zona centrală a unui metateritoiriu (precum UE) decât alte locuri din ţara noastră.

Continuarea în Moldova Economică

Urmăriți PressHUB și pe Google News!

(sursa foto: moldovaeconomica.eu)

spot_imgspot_img
PressHUB
PressHUB
Cea mai răspândită rețea de presă din România!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Distribuie articolul

spot_img

Știri de astăzi

Mai multe articole similare
Related

Sebastian Burduja: Încă 150 de milioane de euro investiți în sectorul energetic românesc

Sebastian Burduja anunță, într-o postare pe Facebook, investiții de...

Clotilde Armand: „Primăria Sector 1 a delegat sortarea deșeurilor către clientela de partid”

Fosta primăriță de la sectorul 1, Clotilde Armand, scrie...

Efectele „ordonanței trenuleț” asupra companiilor din IT, construcții și agricultură | Monitorul de Cluj

Efectele „ordonanței trenuleț” asupra companiilor din IT, construcții și agricultură....