UDMR este un activ toxic în coaliția de guvernare, pe care a început să o infecteze cu succes.
Să facem o comparație. În România, dezbaterea – atâta câtă a fost – a avut drept obiect introducerea educației sexuale în școli și a fost ucisă de anunțul prim-ministrului Cîțu că de anul viitor va fi introdusă disciplina „educație pentru viață”, care va avea același statut ca ora de religie.
În Ungaria, în legea votată de FIDESZ și Jobbik, nu se interzice educația sexuală în școli. Legea este mai amplă și are drept obiect combaterea abuzurilor împotriva copiilor și a pornografiei infantile. În cadrul acestui demers este interzisă promovarea homosexualității și a schimbării chirurgicale de sex în rândurile minorilor sub 18 ani. Totodată, legea pretinde ca organizațiile care vor să facă educație sexuală în școli să fie aprobate de un corp guvernamental.
În sine, legea ungară nu e lege anti-LGBTQI+ pentru că nu interzice activitatea organizațiilor LGBT, ci doar „propaganda LGBT în școli”. Problema este că limbajul utilizat în lege este foarte vag și, ca atare, nu este deloc clar ce este „propaganda LGBT”, ceea ce poate să lase loc abuzurilor împotriva acestei comunități. În plus, prevederile privind propaganda LGBT sunt prinse într-o lege antipedofilie, de unde temerea că se stabilește o echivalență nedreaptă între homosexualitate și abuzurile împotriva copiilor. Mai mult, legea ungară „pentru protecția copiilor” vine după modificarea Constituției în sensul definirii căsătoriei ca uniune între bărbat și femeie și interzicerii adopțiilor pentru cuplurile gay.
Comisia Europeană a condamnat adoptarea legii și a anunțat că a lansat o acțiune legală împotriva ei. Decizia Curții va fi importantă și instructivă pentru educația sexuală în general și pentru educația privind minoritățile sexuale în special. Legea ungară fiind însă formulată în termeni de „propagandă”, va fi greu pentru Curtea Europeană de Justiție să forțeze o echivalență între educație și propagandă.
Până acolo însă, Viktor Orban a anunțat organizarea unui referendum pentru adoptarea acestei legi undeva în primele luni ale anului viitor, când vor avea loc și alegeri generale. Acest referendum este, evident, mai mult o tactică politică pentru a atrage suport electoral pentru Fidesz decât o contramăsură la acțiunea Comisiei Europene.
Bineînțeles, UDMR s-a angajat cu totul în chestiunea referendumului pentru că diferențele dintre Fidesz și UDMR s-au estompat foarte mult în ultimii 5-6 ani. Pe de o parte, guvernul ungar finanțează generos UDMR prin diverse fundații și programe de dezvoltare și investiții pentru zonele maghiare din Transilvania, iar pe de alta, există o relație politică simbiotică. Alegătorii maghiari din România cu drept de vot în Ungaria votează Fidesz și răsplătesc UDMR în alegerile de aici pentru fidelitatea față de Orban. Nici o mirare, așadar, că UDMR îi îndeamnă pe maghiari să voteze în cadrul referendumului. Nu trebuie să le indice și cum să voteze, pentru că știe toată lumea.
Mai neobișnuit este faptul că un deputat UDMR, provenit însă din Partidul Popular al Maghiarilor, a anunțat că dorește să introducă în parlament un proiect de lege similar cu cel din Ungaria, în vreme ce AUR vrea să introducă o lege identică cu cea ungară. Acesta ar fi un transfer ilicit al agendei lui Orban și a Fidesz în România, fie el operat de UDMR, fie de AUR. În primul rând, pentru că situația nu este deloc similară, Ungaria fiind, în pofida restricțiilor legale, un stat mai liberal față de chestiunea sexualității decât România. În Ungaria se pune problema dacă statul are dreptul să interzică minorilor sub 18 ani să facă schimbare de sex.
În România discutăm dacă să fie prezentate organele genitale la școală. Fiind o țară mai restrictivă decât Ungaria, în România – unde comunitatea LGBTQI+ nu se bucură de niciunul dintre drepturile de care se bucură în Occident – o lege similară ar fi complet inutilă. Ea ar putea agita apele politice, ar consolida probabil controlul UDMR asupra voturilor maghiarilor, dar, în final, după cum s-a văzut și la referendumul pentru familie al lui Dragnea, românii nu dau mare importanță acestor teme. De aceea, în afară de strângerea legăturii cu Fidesz, orice agitație pe tema LGBT a UDMR nu ar avea decât un scop strict politic, de forțare a partenerilor de coaliție să facă anumite concesii.
Concesii în privința autonomiei UDMR ar putea să ceară, dar singura concesie pe care PNL și USR-Plus nu trebuie să o facă UDMR-ului este anticorupția. Un liant mult mai puternic între Fidesz și UDMR decât temele sexuale este corupția. Fidesz promovează fără rușine un cult al corupției – apropo, motivul pentru care comisia a amânat PNRR-ul ungar nu este legea LGBT, așa cum mincinos pretinde Orban, ci lipsa garanțiilor anticorupție – pe care UDMR le-a îmbrățișat în România. UDMR este o formațiune profund coruptă – inclusiv de banii lui Orban – care nu se opune doar desființării SIIJ și transferului dosarelor magistraților la DNA, se opune din răsputeri însăși DNA și oricărei forme de anticorupție. Pentru a-și atinge scopurile, UDMR a reușit să șantajeze partenerii de coaliție și a reușit să convingă chiar și lideri PNL, cum este acel nefericit Guran de la Senat, să treacă de partea sa.
Politica Fidesz în România este o politică a corupției la nivel înalt, iar UDMR a practicat-o atât pe vremea lui Dragnea, cât și acum în coaliție cu PNL și USR-Plus. UDMR este un activ toxic în această coaliție, pe care a început să o infecteze cu succes.
Articolul a fost publicat mai întâi în Revista 22