Un expert în Științele Educației explică rezultatele de la Evaluarea Națională. Conferențiar universitar dr. Claudia Borca, directoarea Departamentului Științe ale Educației din cadrul Facultății de Sociologie și Psihologie de la Universitatea de Vest din Timișoara a discutat despre această situație cu jurnaliștii expressdebanat.ro.
„O analiză autentică a rezultatelor înregistrate la Evaluarea Națională, ca de altfel a oricărui examen școlar, trebuie să aibă în vedere mai mulți factori implicați în procesul educației”, spune Claudia Borca.
Context național. Cel mai mic număr de note maxime din istoria examenului
65 de elevi care au luat 10 la Evaluarea Națională, la nivelul întregii țării, potrivit datelor Ministerului Educației.
Este cel mai mic număr de note maxime din istoria acestui tip de examen. De menționat este că, din mediul rural un singur elev (din comuna Iepurești, Giurgiu) a luat notă maximă și la Română, și la Matematică.
Context local. Promovabilitatea scade de la an la an
În Timiș, anul acesta un singur absolvent de clasa a VIII-a a reușit să obțină 10 curat la Evaluarea Națională. Fabian Ionel Cristea este numele lui și este elev la Colegiul Pedagogic „Carmen Sylva” din Timișoara.
Spre comparație, în 2023, în județ au fost 20 de medii maxime.
Cu privire la promovabilitate, cifrele furnizate de Inspectoratul Școlar Timiș arată că procentele sunt, cu trecerea anilor, tot mai mici: peste 80% la absolvenții anului școlar 2021-2022, în jur de 75% în anul școlar 2022-2023 și 73% acum.
„E vorba despre analiza procesului”
Pentru a înțelege mai bine cauzele și implicațiile rezultatelor la Evaluarea Națională din acest an, Express de Banat a discutat cu conf. univ. dr. Claudia Borca, directoarea Departamentului Științe ale Educației din cadrul Facultății de Sociologie și Psihologie de la Universitatea de Vest din Timișoara.
„De ce aceste rezultate? Indiferent dacă le considerăm rezultate așteptate sau rezultate neașteptate, nu le-aș numi bune și slabe, nu le-aș cataloga așa. (…)
Un răspuns unidirecțional: aceasta este cauza, nu există. Din acest motiv, Ministerul Educației va trebui să stabilească de ce am înregistrat aceste rezultate.(…) Este cu siguranță un cumul de factori care au condus aici (…)
Pentru că evaluarea în sine este un proces. Ne uităm către rezultatele procesului, dar ne uităm și la etape, cum am ajuns acolo.
E vorba despre analiza procesului mai mult, aș spune”, a declarat Claudia Borca pentru expressdebanat.ro.
Continuarea în Express de Banat
Urmăriți PressHUB și pe Google News!
(sursa foto: expressdebanat.ro)