Un vatman a filmat toate defecțiunile la tramvaie și le-a dus la Parchet. 50% din parcul Companiei de Transport Public Iași este defect, 7 tramvaie se strică zilnic, vatmanii își fac cruce.
Pentru prima dată, Parchetul are în lucru un dosar penal în care acuzațiile se referă la starea tehnică a vagoanelor, putând pune în pericol viața călătorilor, scrie Reporter de Iași.
Timp mare de așteptare
Ieșenii stau zeci de minute în stații pentru că sunt doar 70 de tramvaie la stradă. Restul de 70 sunt stricate în Depou
În orele de vârf e nevoie de 100 de mijloace la stradă, spun vatmanii cu experiență, care văd stațiile supraaglomerate
Dimineața se iese cu tramvaiele în pioneze, se fac 2-3 ture în orele de vârf, apoi încep să se retragă pentru că sunt defecte și devin un pericol pentru călători
Rapoartele tehnice, de uz intern la CTP, arată o stare deplorabilă a tramvaielor trimise la stradă, dar conducerea mizează pe faptul că sistemele de frânare se suprapun și blochează până la urmă vagonul, evitându-se o catastrofă.
„Ieșim cu pușcăria în spinare la stradă”
Emilian Râpanu (30 de ani), vatman, a afirmat că șefii Companiei de Transport Public (CTP) scot la stradă tramvaie cu defecțiuni. Salariatul a făcut o plângere la Parchet în care și-a argumentat susținerile. Prin folosirea vagoanelor fabricate în anii ’60-’70 ai secolului trecut, multe cu probleme tehnice, s-ar pune în pericol siguranța circulației, a călătorilor și a celorlalți din trafic.
„Ieșim cu pușcăria în spinare la stradă”, a spus Petru Diaconescu, un fost angajat CTP, recent pensionat, rezumând riscurile la care se expun vatmanii. Râpanu l-a indicat drept direct responsabil pe Cristinel Talef, directorul de exploatare al companiei.
Directorul Talef a încercat să-i interzică folosirea camerei
Cei doi au un conflict mai vechi. Toamna trecută, cu o cameră video personală pe care o folosește când manevrează tramvaiul, Râpanu l-a filmat pe Adi Nedelcu, fost lider de sindicat, acum pensionar, când conducea pe contrasens pe b-dul Primăverii. Rutiera l-a amendat.
Ulterior, a spus Râpanu, directorul Talef a încercat, repetat, să-i interzică folosirea camerei. Totul a culminat cu un episod din iunie 2023 când Talef a urcat în cabina lui Râpanu și a vrut să-i smulgă echipamentul de înregistrare. Acest incident e baza pentru o altă plângere penală. Conducerea CTP a respins acuzațiile.
Emilian Râpanu a ajuns avertizor de integritate în CTP
Și tramvaiele noi stau defecte
Pe cele 9 trasee, circulă zilnic 70 de tramvaie. O parte sunt noi, PESA (poloneze) și Bozankaya (turcești), restul fiind second-hand-uri fabricate acum 45-55 de ani.
„Din cele 32 noi, vreo 10 sunt acum defecte. Unul cu podeaua ruptă, altul cu geamul spart, altele cu diferite defecțiuni. Înlocuirea pieselor durează și câteva luni. Perioada cea mai mare e la cele care au trecut prin accidente”, a spus Emilian Râpanu.
Astfel, cele mai multe vagoane scoase la stradă zilnic sunt din categoria celor foarte vechi. Care, a menționat Râpanu, se strică foarte des: „Sunt 6-7 care se defectează zilnic”.
Sunt retrase la depou, fie singure, fie cuplate. În ateliere, meseriașii CTP încearcă să le cârpească. „Nu sunt piese de schimb, nici consumabile, nu e suficient personal de mentenanță, salariile sunt mici”, e tabloul pe care l-a făcut Râpanu.
Continuarea, în ReporterIS
Urmăriți PressHUB și pe Google News!